• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4390 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد

آخرين اخبار از حادثه

برني سندرز، سناتور دموكرات و يكي از نامزدهاي انتخابات 2020، در مصاحبه با روزنامه نيويورك‌تايمز تاكيد كرد كه حملات به نفتكش‌ها در درياي عمان نبايد منجر به جنگ با ايران شود. او در اين باره گفت: بايد در مورد حملات به نفتكش‌ها تحقيقات دقيقي صورت بگيرد اما اين موضوع نبايد بهانه‌اي براي جنگ با ايران شود. اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده امريكا معتقد است، اگر اين جنگ دربگيرد، يك فاجعه تمام‌عيار براي جهان خواهد بود.

جرمي كوربين» رهبر حزب اپوزيسيون كارگر انگليس به مواضع دولت حاكم محافظه‌كار در قبال حملات روز پنجشنبه به دو نفتكش در درياي عمان و حمايت آن از اتهام‌زني‌هاي بي‌سند امريكايي‌ها به ايران به‌شدت انتقاد كرد و گفت: «نبايد به تنش‌ها دامن زد». كوربين در صفحه خود در شبكه توييتر نوشت: «بريتانيا بايد براي كاهش تنش‌ها در خليج‌(فارس) اقدام كند نه اينكه به تشديد تنش نظامي كه با خروج ايالات متحده از توافق هسته‌اي ايران شروع شود، دامن بزند. در نبود مدارك معتبر درباره حملات به نفتكش‌ها، لفاظي دولت (انگليس) تنها تهديد جنگ را افزايش خواهد داد».

مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا با عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق درباره آنچه نقش ايران در حملات اخير به نفتكش‌ها در درياي عمان دانسته، گفت‌وگويي تلفني انجام داد. وزير امور خارجه امريكا اعلام كرد كشورش بر حفاظت از امنيت دريانوردي در منطقه متعهد است. نخست‌وزير عراق پيش از اين گفت‌وگوي تلفني، خواستار پرهيز از تشديد تنش شده‌ بود.

يورگن كروبوگ، سفير و كارمند ارشد اسبق در وزارت خارجه آلمان، معتقد است كه در شرايط جاري، رفتار ايران در مقايسه با رفتار امريكا منطقي‌تر و پيش‌بيني‌پذيرتر است. اين ديپلمات ۷۹ ساله در گفت‌وگو با شبكه راديويي «دويچلند فونك» تصريح كرده كه در ارتباط با انفجارهاي اخير تانكرها در درياي عمان به گفته‌هاي امريكا اطمينان نمي‌كند. به اعتقاد او، عاملان انفجارهاي يادشده مشخص نيستند و براي مدعاي امريكا عليه ايران هم مدركي وجود ندارد. به گفته كروبوگ، «ويديوي منتشرشده مدرك نيست؛ به ويژه اينكه خدمه يكي از كشتي‌هاي آسيب‌ديده گفته‌ كه حمله هوايي صورت گرفته است.» به اعتقاد او، بايد تا روشن‌شدن ابعاد ماجرا صبر كرد.

دولت آلمان در واكنش به حمله به انفجار نفتكش‌ها در خليج‌فارس و درياي‌عمان درباره تنش در روابط هشدار داد. «اولريكه دمر» معاون سخنگوي دولت آلمان در اين مورد ضمن ابراز نگراني شديد گفت: «بايد از هر گونه اقدامي كه به تشديد تنش در منطقه منتهي مي‌شود، خودداري شود. تحت هيچ شرايطي ما نبايد شرايط را بحراني كنيم.» يكي از سخنگويان وزارت خارجه آلمان هم گفت: «هر حمله به كشتي‌ها، خطر براي تردد جهاني كشتي‌ها و علاوه بر آن خطري براي صلح است.»

بزرگ‌ترين انجمن كشتيراني جهان (بيمكو) پس از حملات اخير به نفتكش‌ها در درياي عمان، نسبت به وخيم‌تر شدن اوضاع در تنگه هرمز و خليح‌فارس هشدار داد. شوراي بين‌المللي دريانوردي بالتيك نيز معتقد است، بدون اينكه درگيري نظامي رخ داده باشد، تنش‌ها به بالاترين حد رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون