• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4390 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد

خبر

تمديد 3 ماهه معافيت عراق از تحريم‌هاي ضد ايراني

منابع دولتي عراق در مصاحبه با خبرگزاري رويترز تاكيد كردند كه امريكا به مدت 3 ماه ديگر معافيت بغداد از تحريم‌هاي ايران در زمينه صادرات انرژي را تمديد كرده است. به گزارش ايلنا به نقل از النشره، منابع دولتي عراق در مصاحبه با خبرگزاري رويترز تاكيد كردند كه امريكا به مدت 3 ماه ديگر معافيت بغداد از تحريم‌هاي ايران در زمينه صادرات انرژي را تمديد كرده است. دو مقام دولت عراق توضيح دادند كه امريكا به عراق اجازه داده است تا به واردات گاز از ايران براي رفع نيازهايش در زمينه انرژي در اين دوره مشخص ادامه دهد. مقام سومي نيز تاكيد كرد كه واشنگتن معافيت به بغداد را پس از تماس تلفني «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير عراق با «مايك پمپئو» وزير امور خارجه امريكا تمديد كرده است.

 

ادامه انفجارهاي مشكوك در عراق

منابع امنيتي عراق از اصابت موشكي به ساختماني در نزديكي سفارت امريكا در منطقه سبز(الخضراء) در مركز بغداد خبر دادند. به گزارش ايسنا در بيانيه گروه رسانه‌ امنيتي كه از شبكه سومريه نيوز عراق منتشر شده، آمده است اواسط شب گذشته موشكي از نوع كاتيوشا به منزلي در منطقه الجادريه در مركز بغداد اصابت كرد. الجادريه در مقابل سفارت امريكا در بغداد قرار دارد. در اين بيانيه آمده است، اين حادثه هيچ خسارتي بر جاي نگذاشت. منطقه الجادريه در نزديكي منطقه الخضراء قرار دارد كه دربرگيرنده تعدادي سفارتخانه خارجي از جمله سفارت امريكاست. اين در حالي است كه كميته امنيتي شوراي بغداد بيانيه گروه رسانه امنيتي درباره اصابت موشك به الجادريه را تكذيب كرد. محمد الربيعي، نايب ‌رييس كميته مذكور به سومريه نيوز گفت: آنچه رسانه امنيتي منتشر كرده را تكذيب مي‌كنيم. هيچ موشكي به منزل مسكوني در منطقه الجادريه اصابت نكرده و وضعيت امنيتي بغداد بسيار خوب است. در همين حال شبكه اسكاي نيوز به نقل از ارتش عراق اعلام كرد كه 3 خمپاره به يك پايگاه در شمال بغداد كه در آن مربيان امريكايي نيز حضور داشتند، اصابت كرده است. پيش‌تر اخباري از شليك 3 خمپاره به پايگاه هوايي بلد در ۶۴ كيلومتري شمال بغداد منتشر شده بود. بر اساس بيانيه گروه رسانه امنيتي، اين خمپاره‌ها منجر به آتش‌سوزي در علفزارهاي اطراف شد و بدون اينكه تلفاتي داشته باشد، مهار شد. پايگاه هوايي بلد كه در آن نيروهاي امريكايي و مشاوران ائتلاف مدعي مبارزه با داعش مستقر هستند در استان صلاح‌الدين قرار داشته و يكي از پايگاه‌هاي استراتژيك مهم بوده كه گفته مي‌شود، نقش مهمي در عمليات آزادسازي شهرهاي عراق از سيطره داعش داشته است. پايتخت بغداد روز گذشته نيز شاهد دو انفجار بمب بود كه ميدان الوثبه و منطقه الشعله را هدف قرار دادند البته آمار و جزئياتي از اين دو انفجار منتشر نشد.

هشدار امريكا به هند در مورد خريد اس -400 روسي

يكي از ديپلمات‌هاي ارشد امريكا با اشاره به اين مساله كه اگر هند سامانه‌هاي دفاعي اس-۴۰۰ از روسيه بخرد، روابط دهلي نو و واشنگتن در معرض خطر مي‌افتد به اين مساله اشاره كرد كه دهلي نو بايد به دقت درباره چنين انتخاب‌هاي استراتژيكي فكر كند. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري راشاتودي، آليس ولز معاون دستيار وزير خارجه امريكا در امور جنوب و مركز آسيا گفت: از يك نقطه نظر خاص، يك انتخاب استراتژيك بايد بر اين اساس گرفته شود كه چه سيستم‌هاي تسليحاتي و پلتفرم‌هايي را يك كشور مي‌تواند داشته باشد. وي ادامه داد: خريد سامانه‌هاي دفاعي اس- ۴۰۰ روسي به صورت موثري مي‌تواند توانايي هند را در افزايش و گسترش همكاري بين امريكا و دهلي‌ نو محدود كند. واشنگتن به‌ شدت نگران پيامدهاي توافق 5 ميليارد دلاري امضا شده ميان هند و روسيه در اكتبر ۲۰۱۸ بر توافقات و همكاري‌هاي دفاعي ميان واشنگتن و دهلي نو است. اين ديپلمات امريكايي به كميته فرعي امور خارجي مجلس نمايندگان امريكا در امور آسيا گفت، واشنگتن به دنبال تصرف بازار تسليحاتي هند است و حالا تمايل دارد تجهيزاتي را كه دولت‌هاي قبلي از بررسي فروش آنها به هند امتناع كردند به اين كشور بفروشد. آليس ولز ادامه داد: در دولت ترامپ ما گفته‌ايم كه آماده كمك به تامين نيازهاي دفاعي هند هستيم. تضمين معاملات جديد نظامي يكي از اولويت‌هاي عالي مايك پمپئو، وزير خارجه امريكاست كه قرار است اواخر ماه جاري ميلادي در سفرش به هند آنها را مطرح كند و اين در حالي صورت مي‌گيرد كه تنش‌هاي تجاري بين دو كشور وجود دارد.

سفر وزير مشاور عربستان به شرق سوريه

در پي انتشار اخباري مبني بر حضور «ثامر السبهان» وزير مشاور سعودي در «ديرالزور» واقع در شرق سوريه به نظر مي‌رسد، عربستان بار ديگر در تكاپوي تحركاتي جديد در سوريه است. السبهان، وزير مشاور سعودي در امور خليج‌فارس روز پنجشنبه وارد ديرالزور شد؛ اين سفر در حالي است كه وي دو سال قبل نيز به رقه رفته بود. السبهان در اكتبر سال ۲۰۱۷ در سفر به حومه رقه واقع در شمال سوريه با برخي از چهره‌هاي سرشناس اين شهر و اعضاي شوراي محلي وابسته به كردها ديدار كرد و جالب اينكه اين ديدار با حضور «برت مك گورگ» نماينده امريكا در ائتلاف بين‌المللي موسوم به ائتلاف مبارزه با داعش صورت گرفت و هدف از آن حمايت از نيروهاي دموكراتيك سوريه اعلام شد. در اين ميان السبهان در ديدار با چهره‌هاي سرشناس عشاير ديرالزور اعلام كرد كه كشورش آماده حمايت نظامي و خدماتي از شوراي نظامي و مدني اين شهر است و از نيروهاي عشاير خواست با نيروهاي دموكراتيك موسوم به قسد گفت‌وگو كرده و از رويارويي با آن خودداري كنند. السبهان همچنين گفت كه نقش عربستان در آينده در شرق سوريه بيشتر خواهد شد به گونه‌اي كه ضامن حقوق ساكنان آن خواهد بود. به نظر مي‌رسد اين وزير سعودي روابط خويشاوندي عشايري را در محاسبات خود لحاظ كرده است و تكاپوي او در چارچوب تلاش عربستان براي يافتن نقشي مهم در گفت‌وگوي سوري- منطقه‌اي جا دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون