• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4390 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد

درباره وانيا كوره‌آ 35 ساله

شماره يك آلبي سلسته

سامان سعادت

 

 

يكي از مشكلات تيم‌هاي زنان پست دورازه‌باني است. با توجه به فيزيك گلرهاي زن و ارتفاع بلند دروازه‌ها معمولا شاهد گل‌هايي هستيم كه بسيار ساده به ثمر مي‌رسند؛ گل‌هايي كه صرفا با كمي بلندتر بودن گلرها احتمال گل شدن‌شان بسيار پايين مي‌آيد. از طرف ديگر با نگاه كردن به مسابقات فوتبال زنان متوجه مي‌شويم كه با وجود پيشرفت ورزشكاران اين رشته در همه پست‌ها، دروازه‌بان‌ها به نسبت سايرين حركت رو به جلوي كمتري داشته‌اند. انگار مدت زمان بيشتري لازم است تا گلرهاي زن تجربه كافي را كسب كنند و ترس‌شان از توپ بريزد. با اين حال در بين دروازه‌بان‌هاي حرفه‌اي فوتبال زنان و آنهايي كه در جام جهاني حضور دارند، گلرهايي پيدا مي‌شود كه يك سر و گردن از بقيه بالاتر هستند و به استانداردهاي فوتبال در پست دروازه‌باني نزديك هستند. يكي از اين دروازه‌بان‌ها، وانيا كوره‌آ گلر تيم ملي آرژانتين است.

تيم زنان آرژانتين به هيچ‌ وجه اندازه تيم مردان اين كشور اسم و رسم‌دار نيست. آن طور كه رسانه‌ها گزارش داده‌اند، زنان آرژانتين براي فوتبال بازي كردن با مشكلات زيادي دست به گريبان هستند. بي‌بي‌سي در گزارشي كه از وضعيت تيم‌هاي حاضر در جام جهاني زنان منتشر كرد از وضعيت بد فوتبال زنان در آرژانتين خبر داد. گويا آنها در طول مدت آماده‌سازي جام جهاني مجبور بوده‌اند، فدراسيون‌شان را راضي كنند كه بودجه و امكانات در اختيار تيم قرار دهد. بر همين اساس تا پيش از شروع جام جهاني، آلبي سلسته در رديف تيم‌هاي ضعيف جام جهاني دسته‌بندي شده بود. تيمي كه شانسي براي صعود از گروهش ندارد و بايد به فكر باخت‌هاي آبرومندانه باشد. اما با شروع مسابقات شرايط ديگري رقم خورد. آرژانتين در نخستين ديدار به مصاف ژاپن فيناليست دو دوره اخير جام جهاني رفت. در حالي كه بسياري از كارشناسان منتظر برد پر گل سامورايي‌ها بودند، آرژانتين موفق شد اولين شگفتي جام را خلق و ژاپن قدرتمند را با تساوي بدون گل متوقف كند. اين تساوي براي آرژانتين ارزشي هم‌اندازه يك برد داشت. در دومين ديدار آرژانتين مقابل انگليس قرار گرفت و اين‌ بار تنها با يك گل اختلاف به حريف قدر و پر امكاناتش باخت. نتايج قابل قبول آرژانيتن در دو ديدار نخست نشان داد كه پيش‌بيني‌ها در مورد اين تيم درست از آب درنيامده است.

در طول دو ديدار اول آرژانتين، شرايط بازيكنان در همه خطوط زمين هماني بود كه كارشناسان پيش از شروع مسابقات عنوان كرده بودند. يك تيم نامنظم و نسبتا بي‌برنامه كه آماده‌سازي خوبي را پشت سر نگذاشته است. اما كارشناسان يك نقطه را از قلم انداخته بودند. زن شماره يك آرژانتين. كسي كه در چارچوپ دروازه اين تيم حضور دارد و يك تنه اجازه نداده است آرژانتين به سرنوشت تيم‌هايي نظير تايلند و جاماييكا دچار شود. اين دروازه‌بان كسي نيست جز وانيا كوره‌آ. نقطه ضعف اكثر تيم‌هاي حاضر در تورنمنت تنها نقطه قوت آرژانتيني‌هاست. وانيا كوره‌آ، گلر 180 سانتي‌متري تيم آرژانتين همان كسي است كه مقابل ژاپن چندين و چند موقعيت از حريف آسيايي گرفت و يك امتياز براي تيمش به ارمغان آورد. در بازي مقابل انگليس نيز بارها و بارها دروازه‌اش را از فرو ريختن نجات داد. يك بار پنالتي بازيكنان انگليس را مهار كرد و چندين فرصت تك‌ به تك را از مهاجمين حريف گرفت. روي صحنه گل نيز به هيچ عنوان مقصر نبود و كاري از دستش بر نمي‌آمد. كوره‌آ بعد از درخشش مقابل انگليس با اينكه تيمش يك هيچ باخته بود عنوان بهترين بازيكن زمين را تصاحب كرد.

دروازه‌بان 35 ساله آرژانتيني‌ها كه هم‌اكنون در تيم باشگاهي روزاريو سنترال در ليگ كشورش توپ مي‌زند از سال 2003 در تيم ملي آرژانتين حضور دارد و بيش از 30 بازي ملي در كارنامه‌اش ثبت شده است. وانيا به همراه آرژانتين در كوپا امريكا زنان سال 2006 با شكست دادن برزيل در فينال عنوان قهرماني را از آن خود كرد. همچنين آنها در سال 2003 مقام نايب ‌قهرماني مسابقات را به دست آورده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون