• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4393 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ خرداد

خبر

اعلام آمادگي مجمع وزيران ادوار براي حل مشكلات فعلي كشور

محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد در جلسه مجمع عمومي تشكل مردم‌نهاد وزيران ادوار كه شامل وزراي دولت‌هاي بعد انقلاب مي‌شود، گفت: «اين مجمع شايد بالاترين ظرفيت را براي حل مشكلات كشور دراختيار دارد.» به گزارش ايسنا، رييس مجمع وزيران ادوار با بيان اينكه براي اجرايي كردن اين سه هدف ۱۰ ماموريت ديده شده است، ادامه داد: «در طول اين مدت هيات‌مديره مجمع ۱۱ جلسه رسمي داشته است و گزارشي از اين فعاليت‌ها را به رهبري و رييس‌جمهور داده و اعلام كرده‌ايم كه آماده همكاري با دولت هستيم. ما همچنين درباره چگونگي انتقال تجربيات به نسل‌هاي بعدي و دولت‌هاي بعدي بحث‌هاي جدي داشته‌ايم و مصوب كرده‌ايم كه آكادمي وزرا براي اين هدف تشكيل شود. ما همچنين جلسه مشتركي با مركز الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت برگزار كرده‌ايم.» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: «براي استفاده از ظرفيت‌هاي اين تشكل بايد اعضا مشاركت فعال‌تري داشته باشند و كميسيون‌هاي تخصصي هم فعال‌تر شوند. كشور در شرايط خاصي قرار دارد و ما با تحريم‌هاي ظالمانه مواجهيم، بنابراين براي حل اين مشكل بايد جدي‌تر عمل كنيم. همچنين براي حل مسائلي از قبيل محيط‌زيست، بيكاري، دستيابي به رشد اقتصادي، نظام بانكي، بحران صندوق‌هاي تامين‌اجتماعي، فساد، تعاملات بين‌المللي و سياست خارجي بايد بيشتر كار كنيم. براي افزايش سرمايه اجتماعي هم بايد جدي‌تر عمل كنيم.» عارف در پايان با اشاره به اينكه ما براي همكاري با همه نهادها و قواي كشور اعلام آمادگي كرده‌ايم، گفت: «انتظار ما از قواي سه‌گانه به‌ويژه مجمع تشخيص مصلحت نظام اين است كه اين نهاد غيردولتي و راهبردي را مشاور خود قرار دهند و با اين نهاد همكاري نزديكي داشته باشند.»

دلجويي سيدحسن خميني از خانواده عليرضا شيرمحمدعلي

مديرعامل بنياد باران از تماس تلفني سيدحسن خميني با خانواده عليرضا شيرمحمدعلي زنداني سياسي كشته شده در زندان فشافويه خبر داد. به گزارش ايلنا، او با اشاره به دلجويي يادگار امام از خانواده شيرمحمدعلي گفت: «سيدحسن خميني روز گذشته در تماسي با خانواده شيرمحمدعلي ضمن ابراز همدردي و تاسف بعد از درخواست آنها مبني بر پيگيري دادخواهي در پرونده فرزندشان گفته است كه با اينكه من مسووليتي ندارم اما به نوبه خودم پيگيري مي‌كنم كه به دادخواهي شما رسيدگي شود.»

 

تنها كسي كه از گزينه رهبري آينده اطلاع دارد چه كسي است؟

آيت‌الله محسن حيدري، نماينده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به كميسيون ويژه تعيين گزينه‌هاي رهبري گفت: «وظيفه كميسيون ويژه شناسايي افرادي است كه در معرض شرايط رهبري براي آينده هستند. يعني اين كميسيون كساني كه الان در قيد حيات هستند و امكان دارد به عنوان گزينه مطرح شوند شناسايي مي‌كند.» به گزارش ايرنا، به گفته اين عضو مجلس خبرگان، افرادي كه در ليست گزينه‌هاي رهبري آينده نظام قرار مي‌گيرند، دايم از سوي كميسيون ويژه رصد مي‌شوند و موضع‌گيري‌ها و عملكردهاي آنان در پرونده‌اي ثبت مي‌شود تا كميسيون ويژه در روز مبادا اطلاعات خود را مطرح كند تا مجلس خبرگان تصميم‌گيري كند. حيدري با تاكيد بر محرمانه بودن اعضاي كميسيون ويژه ادامه داد: «در اين مورد رييس مجلس خبرگان رهبري هم مانند بقيه اعضاي خبرگان است و حق سوال پرسيدن ندارد، يعني اعضاي كميسيون ويژه حتي حق افشاي اطلاعات خود را به رييس مجلس خبرگان هم ندارند. تنها كسي كه مي‌تواند اطلاع داشته باشد و از آنها سوال كند خود رهبري هستند.» او توضيح داد: «اين مساله اختيارش با رهبري است. ايشان مي‌توانند از نام افرادي كه در ليست كميسيون ويژه قرار گرفته‌اند، مطلع شوند.»

 

عرصه اعتماد عمومي جامعه «بحراني» نيست

نشست هم‌انديشي فراكسيون اميد در رابطه با نسبت مشكلات اقتصادي و كاهش اعتماد اجتماعي با حضور محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد مجلس و تعدادي از اعضاي فراكسيون اميد و همچنين تقي آزاد ارمكي، جامعه‌شناس و استاد برجسته دانشگاه برگزار شد.‬ به گزارش فام‌نيوز، آزاد ارمكي نيز در ابتداي سخنانش، ضمن تشكر از فراكسيون اميد به‌دليل تشكيل اين نشست، با اشاره به فرضياتي كه بعضا به عنوان فرضيه‌هاي غالب در سطح جامعه مطرح شده و معتقد است كه افزايش مشكلات اقتصادي، مستقيما منجر به كاهش اعتماد اجتماعي مي‌شود، گفت: «شخصا با اين فرضي كه بسيار هم مطرح مي‌شود، موافق نيستم كه «اقتصاد مي‌دهد فرهنگ»‪!‬» اين استاد دانشگاه معتقد است كه همزيستي و همزماني كاهش سرمايه اجتماعي و مشكلات اقتصادي به اين معنا نيست كه «اقتصاد مي‌دهد فرهنگ» بلكه صرفا به اين معناست كه اين دو با يكديگر پيش رفته و در كنار هم زندگي مي‌كنند.‬ او با اشاره به جوانب جالب‌توجه و حائز اهميت پديده‌هاي اجتماعي ايران يادآور شد: «اين پديده‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد كه ساحت مباحث در عرصه اعتماد عمومي جامعه، «مساله‌اي» است اما «بحراني» نيست. چنانچه آمار و نرخ طلاق بالا رفته اما مردم همچنان دست از ازدواج نمي‌كشند. در مباحث اقتصادي هم شاهديم كه مردم با وجود آگاهي از مشكلات فلان بانك يا موسسه مالي، همچنان در بانك‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند. ‪آزاد ‌ارمكي هدف از طرح مثال‌هاي متعدد در اين زمينه را موضوعي حائز اهميت خواند و در تشريح اين موضوع گفت كه اگرچه ساحت مشكلات اجتماعي به وضعيت مساله‌دار شدن يا همان مساله‌اي رسيده است اما به هر حال هنوز «بحراني» نشده است‬ . به عقيده اين جامعه‌شناس، نكته ديگر اين است كه اين رويه‌ها معمولا همگي با هم حركت نمي‌كنند. اعتماد اجتماعي بحراني نيست، بلكه وارد مرحله مساله‌اي شده است و بحث مهم ديگر در اين راستا آن است كه محرك وقوع اين مساله، سياست و مسائل سياسي است‪.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون