• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4393 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ خرداد

علي شمخاني:

كشورهاي مستقل جلوي هيولاي وحشي تروريسم اقتصادي را بگيرند

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان كه براي شركت در دهمين اجلاس بين‌المللي نمايندگان عالي امور امنيتي كشورهاي جهان در شهر اوفا، مركز باشقيرستان روسيه حضور دارد ضمن شركت در اين نشست طي سخناني از مهمان‌نوازي طرف روسي قدرداني و عنوان كرد: اميدواريم اين نشست براي درك بيشتر به منظور برقراري صلح و امنيت در جهان منجر شود. بي‌ترديد رابطه متقابل و مكمل بين توسعه پايدار و امنيت پايدار برقرار است، لازمه توسعه سياسي، ‌اجتماعي، اقتصادي و برقراري امنيت پايدار، توسعه همه جانبه و فراگير است. دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: هيچ توسعه پايداري بدون امنيت و هيچ امنيت پايداري بدون توسعه وجود نخواهد داشت. امروزه ماهيت، شكل و شيوه تهديدات امنيتي تغيير يافته است. شاهد رشد سريع تهديدات نوين و تركيبي(هيبريدي) در جهان هستيم. جنگ جديد ابعاد و پيامدهايي به مراتب خطرناك‌تر از جنگ نظامي دارد و به جاي اينكه توسعه علم و فناوري به صلح و رفاه مردم تبديل شود، موجب افزايش تهديدات نوين شده است. اين جنگ جديد مرز زميني، هوايي و دريايي ندارد. يك ويروس نرم‌افزاري مي‌تواند كار بمب اتم را انجام دهد. بيش از يك دهه قبل امريكا و رژيم صهيونيستي اسراييل مبادرت به استفاده از ويروس استاكس نت در تاسيسات هسته‌اي ايران كردند. امروز ابزارهاي جديد جنگ در كنار سلاح‌هاي متعارف و نامتعارف در اختيار جنگ‌طلبان قرار گرفته است.

امريكاي ترامپ جنگ ‌طلب‌ترين كشور

دبير شوراي عالي امنيت ملي، امريكاي ترامپ را جنگ‌طلب‌ترين كشور در طول دوران موجوديتش خواند و گفت: امريكا امنيت نظام بين‌الملل را با يك‌جانبه‌گرايي و تحريم‌هاي فرامرزي، بي‌ثبات كرده و نظام پولي و بانكي و شبكه‌هاي مالي بين‌المللي را به عنوان سلاحي براي تهاجم به كشورهاي مستقل تحت سيطره خود گرفته و وزارت خزانه‌داري دولت امريكا را به وزارت جنگ تبديل كرده است. براي اين رفتار امريكا هيچ عنواني به غير از تروريسم اقتصادي نمي‌توان گذاشت. امروز امريكا نه تنها سياست سرنگوني و بي‌‌ثبات‌سازي كشورهايي كه با سياست امريكا همسو نيستند را دنبال مي‌كند بلكه با در پيش گرفتن رويه تروريسم اقتصادي مي‌خواهد با تحريم‌هاي ثانويه، اراده خود را بر تمامي كشورهاي جهان حاكم كند. لازم است كشورهاي مستقل جهان با ايجاد سازوكارهاي چند جانبه در مقابل اين هيولاي وحشي ايستادگي كنند و آن را متوقف و سلطه امريكا بر نظام مالي جهاني در يك دوره ميان‌مدت بشكنند.

شمخاني به نقض سيستماتيك حقوق بين‌الملل و خروج امريكا از معاهدات بين‌المللي نيز اشاره كرد و افزود: امريكا در حالي بخشي از ارتش رسمي جمهوري اسلامي ايران كه داراي كارنامه‌اي شفاف و درخشان در مبارزه با تروريسم است را به عنوان گروه تروريستي شناسايي مي‌كند كه ارتش و سرويس‌هاي اطلاعاتي اين كشور بزرگ‌ترين حامي گروه‌هاي تروريستي در دهه‌هاي اخير بوده‌اند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي، خروج امريكا از برجام و عدم اقدام عملي از سوي اروپا را زمينه‌ساز خارج شدن گفت‌وگو و ديپلماسي در رفع چالش‌هاي امنيتي در جهان برشمرد و افزود: ايران پس از يك سال فرصت دادن به ديپلماسي براي اجراي تعهدات، بخشي از تعهدات خود را در چارچوب برجام و براي حفظ آن و ايجاد موازنه در اين توافقنامه بين‌المللي كنار گذاشت و خرسنديم كه اين رفتار و منطق خردمندانه جمهوري اسلامي ايران از سوي اكثر كشورها قابل درك و مورد حمايت بوده است. اگر تهديدات نظامي، تماميت ارضي كشورها را نشانه مي‌رود، تهديدات نوين امنيتي كه طيفي از ابزارهاي اطلاعاتي، عمليات رواني، سايبري، جنگ الكترونيك، ريزپرنده‌ها، تهديدات محيط زيستي را دربرمي‌گيرد، هويت و حاكميت ملي كشورها را هدف قرار داده است.وي ضمن استقبال از حركتي كه دولت روسيه در پي اجلاس سال گذشته براي ايجاد يك درك مشترك از تهديدات سايبري و دستيابي به يك سازوكار همكاري مشترك در مقابله با اين تهديد پيگيري كرد، عنوان كرد: اگر طيف وسيعي از كشورها تصميم مشترك بگيرند كه در برابر باج‌خواهي و زورگويي غيرقانوني امريكا بايستند، مي‌توانيم امريكا را وادار به عقب‌نشيني و پذيرش رفتار معقول و مسوولانه در نظام بين‌الملل كنيم.

پيشنهادات شمخاني

شمخاني همچنين چند پيشنهاد را براي مقابله با تهديدات تركيبي كه امنيت ملي، ثبات و توسعه كشورها را از سوي امريكا مورد هدف قرار داده، مطرح كرد: تلاش مشترك براي آزادسازي اقتصاد جهاني از انحصار دلار و ايجاد استقلال در نظام پولي و بانكي جهاني خارج از سيطره امريكا؛ ايستادگي در برابر دخالت، زورگويي، باج‌خواهي اقتصادي امريكا به منظور استقرار صلح و امنيت بين‌الملل؛ به رسميت نشاختن و مقابله با تحريم‌هاي فراسرزميني دولت امريكا عليه كشورها با برگزاري نشستي بين‌المللي با حضور تمامي كشورهايي كه با تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا مخالفند و ايجاد سازوكار دايمي براي مقابله با آن؛ كمك مشترك به كشورهايي كه در معرض تهاجم تهديدات نوين امنيتي قرار مي‌گيرند به خصوص در شرايط فعلي كمك به دولت قانوني آقاي مادورو در ونزوئلا در برابر مداخلات براندازانه‌ دولت امريكا.

تاكيد بر گفت ‌و گو در افغانستان

شمخاني در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به بحث افغانستان گفت: بايد مراقبت كنيم كه رويكرد هماهنگي بين ما براي گفت‌وگو با طالبان و با هماهنگي دولت افغانستان وجود داشته باشد.دبير شوراي عالي امنيت ملي در نشست مذكور مباحثي چون اجلاس آتي، افزودن تركيب جديد، وضعيت داخلي افغانستان، نگراني‌هايي موجود و راهبرد طالبان را مورد اشاره قرار داد و گفت كه اين موارد ضرورت هماهنگي بين 6 كشور حاضر در نشست كنوني را ايجاد مي‌كند. شمخاني با پيشنهاد مشاور امنيت ملي افغانستان براي تشكيل جلسه معاونان امنيت كشورهاي حاضر در اين نشست موافقت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون