• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4393 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۹ خرداد

رييس هيات مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري:

لوازم خانگي در بانه تقلبي هستند

تهران| ايرنا| رييس هيات‌مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري ايران گفت: لوازم خانگي كه با پيامك‌هايي از بانه تبليغ مي‌شود، اصل نيستند، گارانتي ندارند و خريداران اين كالاها متضرر مي‌شوند.

در پي تماس‌هاي متعدد مردمي مبني بر ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي مربوط به فروش لوازم خانگي با قيمت مناسب در شهرستان بانه در سطح وسيع و به طور تقريبي همه روزه به گوشي‌هاي تلفن همراه، موضوع در دستور بررسي قرار گرفت.

در اين زمينه «عليرضا موسوي مجد»، رييس هيات‌مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري ايران امروز (سه‌شنبه) به ايرنا گفت: محصولات و توليداتي كه در اين پيامك‌ها تبليغ مي‌شود در حقيقت لوازم خانگي ايراني و به طور عمده با برندهاي متفرقه است كه با نام و بسته‌بندي خارجي در اين شهرستان و برخي مناطق جنوبي كشور فروخته مي‌شود.به گفته اين مقام صنفي، چندي پيش مسوولان از كشف كارخانه‌اي در منطقه بانه خبر داده بودند كه به توليد كارتن‌هاي بسته بندي با درج مارك خارجي براي اين توليدات اقدام مي‌كرد.وي هشدار داد: خريداران اين كالاها بدانند كه بابت لوازم خانگي كه ارزش خريد ندارد پول پرداخت مي‌كنند، زيرا كالاي اصل نبوده، گارانتي آنها با مشكل مواجه است و خدمات پس از فروش ندارند.

موسوي مجد خاطرنشان كرد: لوازم خانگي مدنظر مشتريان با برندها و گارانتي‌هاي اصلي در كشورمان توليد مي‌شود و طبق ضوابط سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان از ۱۸ ماه گارانتي و ۱۰ سال تامين قطعات برخوردارند، اما كالاهاي ياد شده چنين تعهداتي در قبال مشتريان نداشته، در زمينه ايرادات فني و خدمات پس از فروش پاسخگو نيستند.

وي خواستار برخورد مسوولان امر با عرضه‌كنندگان اين كالاها و همچنين خريد نكردن مردم از آنان شد؛ زيرا به محض مواجه شدن با نخستين مشكل، حتي بازگشت به بانه يا ساير مناطق جنوبي و غرب كشور براي رفع ايراد از اين دستگاه‌ها صرفه اقتصادي نخواهد داشت.

رييس هيات‌مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري ايران درباره قيمت‌هاي به مراتب پايين‌تر اين محصولات تقلبي، اظهار داشت: از آنجايي كه عرضه كنندگان اين كالاها ماليات، ماليات بر ارزش افزوده و عوارض گمركي پرداخت نمي‌كنند، طبيعي است كه از قيمت‌هاي پايين‌تري برخوردار باشند.وي يادآور شد: فراموش نكنيم همين حقوق دولتي و ماليات‌هايي كه از سوي شركت‌هاي داخلي پرداخت مي‌شود، در نهايت با بازگشت به چرخه اقتصادي، افزايش اشتغال و رونق توليد در كشور را به دنبال دارد، اما خريدهايي هرچند با ۲۰ تا ۳۰ درصد پايين‌تر از قيمت محصولات اصلي در بانه و ساير مناطق به زيان اقتصاد ملي است.

 

هشدار نسبت به خريد كالاهاي ته‌لنجي

موسوي مجد در ادامه نسبت به خريد كالاها و محصولاتي كه با عنوان ته لنجي وارد كشور مي‌شوند هشدار داد و گفت: ته‌لنجي تعريف خاص خود را دارد؛ اما واردات محصولي نظير يخچال سايد از اين طريق ماهيت اين نوع از واردات را زير سوال برده است.

وي افزود: عمده كالاهايي كه از اين شيوه وارد كشور مي‌شوند، در حقيقت مطابق آب و هوا و محيط كشورهايي ديگر سفارش داده و ساخته شده‌اند و حتي اگر كالاي اصل باشد، قطعات موجود در آنها با قطعاتي كه در ايران موجود است متفاوتند؛ بر اين اساس در صورت لزوم خريداران آنها نمي‌توانند خدمات پس از فروش مناسبي دريافت كنند.اين مقام صنفي از مردم درخواست كرد تا كالاهاي مورد نيازشان را از شركت‌هاي معتبر و فروشگاه‌هاي رسمي تهيه كنند تا چرخ اقتصاد كشور به گردش درآمده، اشتغال نيروي كار ايراني و عمق ساخت داخل محصولات افزايش يابد.

تقاضاي كاذب در بازار

وي با اشاره به وضعيت نابسامان اين روزهاي بازار لوازم خانگي بيان داشت: وضعيت عرضه و تقاضاي محصولات در بازار به هم ريخته است و گاهي شاهديم مردم براي دو سال آينده و تامين جهيزيه فرزندان خود به فروشگاه‌ها مراجعه مي‌كنند.موسوي مجد ادامه داد: اين موضوع موجب وارد شدن شوك به بازار و تقاضاهاي غيرواقعي مي‌شود كه در نتيجه قيمت‌ها را با افزايش‌هاي غيرمنطقي همراه و فضا را براي سوءاستفاده دلالان و واسطه‌ها فراهم مي‌كند.

وي با بيان اينكه وضعيت توليد داخل خوب است و برندهاي خارجي خوبي در ايران توليد مي‌شوند، ابراز اميدواري كرد كه در ماه‌هاي آينده وضعيت بهتري را در توليد و عرضه لوازم خانگي در كشور شاهد باشيم.

رييس هيات مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري ايران به تحريم‌هاي ظالمانه امريكا عليه صنايع كشورمان اشاره كرد و گفت: توليدكنندگان داخلي در تلاشند به شيوه‌هاي مختلف اين تحريم‌ها و جنگ اقتصادي را پشت سر بگذارند، اما به طور قطع خريد كالاهاي غيراصلي و قاچاق، بازي كردن در زمين دشمن است.

برپايه اين آمارها، پارسال ۷۶۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلويزيون در كشور توليد شد كه در مقايسه با توليد يك ميليون و ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۹۶ كاهش ۳۱.۱ درصدي داشته است.

در ۱۲ ماهه پارسال ۹۶۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع يخچال و فريزر در كشور توليد شد كه افت ۱۲.۷ درصدي در مقايسه با سال ۹۶ را نشان مي‌دهد.

در اين مدت ۵۹۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشين لباسشويي و ۷۴۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه كولر آبي توليد شد كه به ترتيب كاهش ۳۹.۴ درصدي و ۴.۸ درصدي داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون