• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

خبر

كدام داروها براي حجاج ممنوع‌اند؟

محمدتقي حلي‌ساز، رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر به زائران حج امسال توصيه كرد كه پيش از عزيمت به سرزمين وحي به پياده‌روي و كسب آمادگي جسمي براي طول سفر بپردازند. به گزارش ايسنا، محمدتقي حلي‌ساز گفت: فعاليت‌هاي كادر درماني و پزشكي مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر كشورمان قبل از حضور كاروان‌هاي زائران در شهرهاي مدينه منوره و مكه مكرمه آغاز خواهد شد تا همه امكانات براي حضور زائران ايراني مهيا باشد. رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر در خصوص داروهاي تخصصي بيماران توضيح داد: زائران بيمار براي بردن داروهاي تخصصي خود با توجه به شرايط ذكر شده از جمله همراه داشتن نسخه پزشكي منعي ندارند. زائران بايد پيش از به همراه بردن داروهاي تخصصي با پزشك مربوطه مشورت و نسخه پزشكي با فرمت عربي را دريافت كنند. او افزود: ليست داروهاي ممنوعه نيز اعلام شده است كه شامل آمپول پتيدين ۵۰ و ۱۰۰ ميلي‌گرم، آمپول مرفين ۱۰ ميلي‌گرم، قرص متادون ۵ و ۲۰ ميلي‌گرم، شربت متادون، قرص هيدرومرفين ۲ ميلي‌گرم، قرص متيل فنيدات هيدروكلرايد، قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ ميلي‌گرم، آمپول ترامادول ۵۰ميلي‌گرم، شربت اكسپكتورانت كدئين، قرص استامينوفن كدئين، آمپول ديازپام ۱۰ ميلي‌گرم، قرص ديازپام ۲، ۵ و ۱۰ ميلي‌گرم، آمپول بوپرنورفين و قرص بوپرنورفين مي‌شود. رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با اشاره به الزامي بودن انجام واكسن مننژيت گفت: بسياري از زائران با مراجعه به دفاتر جمعيت هلال احمر، واكسيناسيون را انجام داده‌اند و افرادي كه هنوز مبادرت به اين مهم نكرده‌اند بايد در فرصت باقيمانده به محل‌هاي تزريق واكسن مننژيت مراجعه كنند. حلي‌ساز در ادامه به بيان برخي توصيه‌هاي پزشكي و درماني پرداخت و گفت: بهداشت فردي يكي از مهم‌ترين راهكارها براي سالم ماندن در ايام حج است، بنابراين زائران از هم‌اكنون به توصيه‌ها و نكات بهداشتي توجه جدي داشته باشند. او افزود: با توجه به گرماي هوا همچنين فعاليت‌هاي بدني زائران به‌ويژه پياده‌روي و انجام اعمال در ايام تشريق، زائران بايد با آمادگي كامل جسمي و توجه به نكات بهداشتي به سرزمين وحي عزيمت كنند. رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر گفت: زائران براي كسب آمادگي جسماني و حفظ استطاعت جسمي به ‌صورت روزانه به پياده‌روي بپردازند. پياده‌روي يكي از راهكارهايي است كه موجب حفظ آمادگي جسماني خواهد شد و در اين زمينه بايد به نكات بهداشتي و درماني توجه ويژه‌اي شود. به گفته حلي‌ساز، زائران بايد غير از آمادگي براي كسب قواي جسماني نسبت به تهيه كفش و ملزومات مناسب براي اين سفر مبادرت كنند.

 

اجراي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا از امروز

طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا از امروز اول تيرماه در پايتخت اجرا مي‌شود. طرح ترافيك و طرح كنترل آلودگي (زوج و فرد سابق) همانند سال گذشته در محدوده مركزي شهر تهران اجرا مي‌شود. به گزارش مهر، شرط ورود به دو محدوده طرح ترافيك و طرح كنترل آلودگي هوا، داشتن برگه معاينه فني و ثبت‌نام در سامانه «تهران من» است. از اين‌رو ضروري است تمام دارندگان خودروهاي شخصي ساكن تهران و همچنين ساكنان ديگر شهرها كه با خودروي شخصي قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌هاي ترافيكي اول و دوم در سامانه‌اي به نشانيmy.tehran.ir ثبت‌نام كرده باشند و همچنين حساب آنها به ميزان كافي، موجودي (شارژ) داشته باشد.

ثبت‌نام در سامانه «تهران من» هزينه‌اي براي شهروندان ندارد. بر اساس مصوبات قانوني، از اول تيرماه كه اجراي طرح زوج يا فرد در تهران پايان مي‌يابد و طرح محدوده كنترل آلودگي هوا جايگزين آن مي‌شود، در هر فصل خودروهاي پلاك تهران ۲۰ روز (و خودروهاي پلاك غير تهران ۱۵ روز) مجاز به تردد رايگان در محدوده دوم (زوج يا فرد سابق) هستند. زوج يا فرد بودن پلاك خودروها نيز در تعيين روزهاي مجاز اثري ندارد و ملاك، صرفا تعداد روزهاي ورود است. عوارض تردد در اين محدوده در روزهاي فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافيك تعيين ‌شده است. طبيعتا شمارش تعداد روزهاي مجاز براي تردد رايگان در محدوده دوم (زوج يا فرد سابق) مشروط به آن است كه ثبت‌نام در سامانه انجام ‌شده باشد و از اين‌رو ضروري است تمام دارندگان خودرو يك‌بار در سامانه ثبت‌نام كرده و مشخصات خودروي خود را وارد كرده باشند. امسال خودروهاي كمتر آلاينده كه معاينه فني برتر دريافت كرده باشند، بيش از سال گذشته از تخفيف هزينه‌هاي طرح ترافيك برخوردار مي‌شوند و ميزان تخفيف براي اين دسته از خودروها ۲۵ درصد خواهد بود. هزينه طرح ترافيك براي ساكنان محدوده‌هاي ترافيكي هم ۵۰ درصد كمتر از مابقي است. امتيازي كه سال قبل براي ساكنان محدوده در نظر گرفته‌ شده بود (يك‌بار خروج رايگان قبل از ساعت 8:30 و يك‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷) نيز همچنان برقرار است. ساكنان محدوده طرح ترافيك كه سال گذشته براي برخورداري از امتياز مذكور در سامانه «تهران من» ثبت‌نام كرده و مدارك خود را در دفاتر خدمات الكترونيك شهر به تاييد رسانده بودند (اگر در بخش سكونت آنها تاريخ پايان سكونت درج نشده باشد) نياز به ثبت‌نام مجدد به عنوان ساكن محدوده طرح ترافيك ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون