• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

خبر

حذف چند سخنراني در همايش كنكاش‌هاي اجتماعي ايران

چهارمين همايش كنكاش‌هاي مفهومي و نظري درباره جامعه ايران كه صبح سه‌شنبه گذشته در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و از سوي انجمن جامعه‌شناسي با محوريت «همبستگي اجتماعي و تضادها» برگزار شد، حاشيه مهمي داشت و آن حذف چند سخنراني از دو پنل و حذف اين پنل از سوي سخنران باقي‌مانده به نشانه اعتراض بود.

به گزارش همشهري، ظهر سه‌شنبه و در زمان برگزاري پنل: «دين در جامعه ايران: در مسير همبستگي اجتماعي يا خاص‌گرايي شيعي؟» يكي از مسوولان برگزاري همايش اعلام كرد باتوجه به اينكه يكي از نهادهاي امنيتي خارج از دانشگاه مجوز چند سخنراني اين پنل را نداده است به نشانه اعتراض اين پنل، برگزار نخواهد شد. طبق برنامه قرار بود اين پنل با سخنراني آرمان ذاكري با موضوع «روحانيت شيعه: در مسير همبستگي اجتماعي يا هويت‌گرايي؟»، كمال رضوي با موضوع «نهاد روحانيت و مواجهه با تضاد هنجاري»، زهره سروشفر با موضوع «روند تحول مناسبت‌هاي مذهبي ثبت شده در تقويم رسمي و غيررسمي در سال‌هاي پس از انقلاب: ايجاد شكاف يا همبستگي؟».

طبق اعلام مسوولان برگزاري به 2 نفر از سخنرانان پنل «همبستگي اجتماعي در شرايط نابرابري فراگير» هم مجوز سخنراني داده نشده است و ديگر اعضاي پنل هم به نشانه اعتراض، حاضر به سخنراني در اين پنل نشدند. در اين پنل طبق برنامه قرار بود، ياشار دارالشفا درخصوص: «سرمايه‌داري و امكان همبستگي اجتماعي»، زين‌العابدين سفرچي در موضوع «توسعه فضاهاي تجاري، مصرف‌گرايي و بحران همبستگي»، پرويز صداقت درباره «رابطه هم‌افزاي نابرابري‌هاي ساختاري و سياست‌هاي نابرابري‌زا» و آرش نصر اصفهاني با موضوع: «توسعه نامتوازن، اسكان غيررسمي و امتناع همبستگي اعتراضي» سخنراني كنند.حسين سراج‌زاده، رييس انجمن جامعه‌شناسي ايران درباره مشكلي براي ارايه سخنراني
سه دانشجوي دكترا كه در اين همايش پيش آمد، گفت: ظاهرا قبل از برگزاري همايش برخي دستگاه‌هاي مسوول داخل يا بيرون دانشگاه اعلام كرده‌اند كه اين سه نفر نمي‌توانند سخنراني كنند. او درباره اينكه آيا اين سه دانشجو پرونده خاص يا مشكلي داشتند، توضيح داد: نه هيچ پرونده‌اي براي اين افراد وجود نداشته و هر سه نفر از دانشجويان خوب و نمونه دوره دكترا بودند كه موضوع سخنراني‌شان هم براساس رساله دكتراي‌شان بود و من واقعا متوجه اين‌گونه مداخلات در محيط‌هاي دانشگاهي نمي‌شوم. موضوع‌شان هم مشكلي نداشت. موضوع سخنراني موضوع رساله‌شان بود و براي من اين نوع مداخله مفيد نيست.سراج‌زاده در ادامه با بيان اينكه علت جلوگيري از سخنراني اين دانشجويان را نه كتبي و نه شفاهي اعلام نكرده‌اند، گفت: ما با مسوولان دانشگاه در اين رابطه صحبت كرديم و اعتراض‌مان را به گوش‌شان رسانديم. من مطمئن هستم براي خود مسوولان دانشگاه هم اين نوع تصميمات خارج از دانشگاه موجه نيست اما به هر حال اين عزيزان گفتند اگر چنين ملاحظه‌اي رعايت شود خوب است. به هر حال من اميدوارم اتفاق امروز سوءتفاهمي باشد كه برطرف شود و كساني كه اين تصميم را گرفتند، بدانند با اين اقدامات صرفا براي نظام سياسي و اجتماعي هزينه درست مي‌كنند و اقدامات‌شان هيچ فايده‌اي ندارد، چون چنين تصميماتي صرفا سرمايه و اعتماد اجتماعي را از بين مي‌برد.

او ادامه داد: از نظر من اين مداخله‌ها معقول نيست و به ضرر توسعه علم است و براي نظام سياسي هم هيچ فايده‌اي ندارد فقط اميدوارم تصميمات اين افراد برآمده از يك سوءتفاهم باشد و در آينده برطرف شود و ما با اين نوع مسائل اساسا روبه‌رو نباشيم.

 

آتش‌سوزي ميانكاله مهار شد

آتش‌سوزي در 400 هكتار از شبه ‌جزيره ميانكاله مهار شد، اما اين خطر هنوز وجود دارد كه آتش‌سوزي‌ جنگل‌ها كه در فصل گرم سال شدت گرفته ‌است، باز هم به جان ميانكاله بيفتد. حسينعلي ابراهيمي‌كارنامي مديركل محيط زيست استان مازندران درباره اين حادثه كه از عصر روز چهارشنبه آغاز شده بود، گفت: «آتش‌سوزي پوشش گياهي بخشي از شبه جزيره ميانكاله با تلاش نيروهاي اطفاي حريق نهادهاي مختلف بامداد پنجشنبه مهار شد.»

به گزارش ايرنا ابراهيمي‌كارنامي افزود: آتش‌سوزي در انارستان وحشي و بوته‌ها در شبه جزيره ميانكاله در شرق مازندران رخ داد كه پس از اطلاع از اين موضوع نيروهاي اطفاي حريق و يگان حفاظت محيط زيست بهشهر، بندر اميرآباد و آتش‌نشاني بهشهر به همراه تجهيزات خود به اين منطقه رفتند. به گفته ابراهيمي بعد از ۱۳ ساعت تلاش اين نيروها، آتش در اين منطقه خاموش شد. مديركل محيط زيست مازندران وسعت منطقه
آتش گرفته را ۴۰۰ هكتار اعلام كرد و افزود: عامل انساني، علت بروز آتش‌سوزي در اين منطقه است. او با اشاره به اينكه اين نخستين آتش‌سوزي امسال در منطقه ميانكاله است، گفت: هر ساله در اين منطقه آتش‌سوزي در پوشش گياهي رخ مي‌دهد كه غالبا عامل انساني دليل آن است. پيش از اين معاون محيط زيست مازندران نيز در گفت‌وگو با ايرنا از به صدا در آمدن زنگ آتش‌سوزي در مراتع استان خبرداد و گفت كه با توجه به بارش‌هاي خوب امسال و رشد پوشش گياهي اكنون و بعد از يك دوره گرماي هوا اين علف‌ها خشك شده و با جرقه‌اي مختصر قابليت اشتعال را دارند. شبه جزيره ميانكاله با احتساب تالاب بين‌المللي ميانكاله و شبه‌ جزيره آشوراده در استان گلستان كه تحت مديريت محيط زيست مازندران اداره مي‌شود حدود ۶۸ هزار هكتار را شامل مي‌شود كه سالانه ۱.۵ ميليون پرنده در اين ذخيره‌گاه زيست‌ كرده و در فصول مختلف سال تغذيه مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون