در خردادماه امسال
قيمت ۷ قلم خوراكي نزولي شد
بررسي روند تغييرات نرخ كالاها و خدمات در خرداد ماه نسبت به ماه قبل نشان ميدهد كه نرخ ۷ قلم كالا با روندي كند به سمت نزولي شدن حركت ميكند.
گزارش مركز آمار از تورم منتهي به خرداد ماه نشان ميدهد، نرخ گروه خوراكيها و آشاميدنيها، نسبت به ارديبهشت ماه كاهش ۰.۲ درصدي داشته در حالي كه نسبت به خرداد ماه سال قبل رشد ۷۴.۱ درصدي يافته است.
در اين گروه، رشد نرخ كالاها نسبت به ارديبهشت ماه براي نان و غلات ۴.۵ درصد، ماهيها و صدفداران ۲.۶ درصدي، روغنها و چربيها ۲.۳ درصد، شكر، مربا، عسل، شكلات و شيريني ۱.۷ درصد و چاي، قهوه، كاكائو، نوشابه و آبميوه ۳.۱ درصد بود.
در اين گروه نرخ گوشت قرمز و سفيد و فرآوردههاي آنها ۰.۲درصد، خوراكيها ۰.۳ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماكيان ۰.۶ درصد، ميوه و خشكبار ۲.۲ درصد، شير، پنير و تخممرغ ۰.۳ درصد و سبزيجات ۷.۱ درصد با كاهش مواجه شده است. البته نرخ كالاهاي اين گروه نسبت به خردادماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) با رشد چشمگيري مواجه بوده است؛ به گونهاي كه به ترتيب براي خوراكيها ۷۴.۱ درصد، نان و غلات ۴۱.۷ درصد، گوشت قرمز و سفيد و فرآوردههاي آنها ۹۶.۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماكيان ۹۵ درصد، ماهيها و صدفداران ۱۰۷ درصد، شير، پنير و تخممرغ ۴۳.۸ درصد، روغنها و چربيها ۵۳.۷ درصد، ميوه و خشكبار ۷۸.۸ درصد، سبزيجات ۱۰۹.۳ درصد، شكر، مربا، عسل، شكلات و شيريني ۸۵.۷ درصد و چاي، قهوه، كاكائو، نوشابه و آبميوه ۶۶.۳ درصد رشد را شاهد بوديم. از سوي ديگر، نرخ دخانيات نيز نسبت به ارديبهشت ماه ۰.۹ درصد و نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۱۰۹.۶ درصد رشد داشته است. همچنين بخش پوشاك و كفش نيز با رشد ۲.۵ درصدي نسبت به ارديبهشت ماه سال جاري و رشد ۶۱.۳ درصدي نسبت به خرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.
گروه مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوختها به طور كلي رشد ۱.۳ درصدي نسبت به ماه قبل و رشد ۲۶.۶ درصدي نسبت به خرداد ماه سال گذشته داشته است؛ در اين گروه، بخش مسكن ۱.۴ درصد نسبت به ارديبهشت ماه و ۲۶ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته با رشد قيمت مواجه شده است.
قيمت مبلمان و لوازم خانگي نيز نسبت به ارديبهشت ماه سال جاري و خرداد ماه سال گذشته به ترتيب با رشد ۲.۶ درصدي و ۸۳ درصدي روبهرو بوده است. در عين حال، بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نيز به ترتيب ۱.۴ و ۰.۴ درصد نسبت به ارديبهشت ماه و ۲۹.۶ و ۶۰ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته رشد داشته است. همچنين گروه تفريح و فرهنگ و ارتباطات به ترتيب با رشد ۲.۱ درصد و ۰.۵ درصد نسبت به ارديبهشت ماه و ۷۵.۶ درصد و۳۵.۹ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.
شاخص كل
در خردادماه درصد تغيير شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰.۴ درصد است؛ يعني خانوارهاي كشور بهطور ميانگين ۵۰.۴ درصد بيشتر از خرداد ١٣٩٧ براي خريد يك «مجموعه كالا و خدمات يكسان» هزينه كردهاند كه نسبت به اين اطلاع در ماه قبل (۵۲.۱ درصد) ١.٧ واحد درصد كاهش يافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به خرداد ماه ١٣٩٨ به ٣٧.٦ درصد رسيد كه نسبت به همين اطلاع در ماه قبل (٣٤.٢ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزايش نشان ميدهد. شاخص قيمت در گروه عمده «خوراكيها، آشاميدنيها و دخانيات» نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد كاهش و در گروه عمده «كالاهاي غير خوراكي و خدمات» ١.٣ درصد افزايش نشان ميدهد. درصد تغييرات شاخص قيمت در ماه جاري نسبت به خرداد ماه ١٣٩٧ براي اين دو گروه به ترتيب ٧٥.٠ و ٤٠.٤ درصد است.
افزايش نرخ تورم خانوارهاي شهري كشور
شاخص قيمت كل براي خانوارهاي شهري كشور در خرداد ماه ١٣٩٨ به عدد ۱۷۳.۳ رسيد كه نسبت به ماه قبل ٠.٨ درصد افزايش نشان ميدهد. درصد تغيير شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۹.۳ درصد است كه نسبت به ماه قبل (۵۰.۷ درصد) ١.٤ واحد درصد كاهش داشته است.
افزايش نرخ تورم خانوارهاي روستايي كشور
شاخص قيمت كل براي خانوارهاي روستايي كشور در خرداد ماه ١٣٩٨ به عدد ۱۸۳.۳ رسيد كه نسبت به ماه قبل ٠.٧ درصد افزايش نشان ميدهد. درصد تغيير شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۶.۵ درصد است كه نسبت به ماه قبل (۵۹.۶ درصد) ٣.١ واحد درصد كاهش داشته است.