• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4398 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۴ تير

6 امتياز؛ دستاورد ايران از هفته چهارم ليگ ملت‌ها

در يك‌قدمي شيكاگو هستيم

علي ولي‌اللهي

 

 

هفته چهارم ليگ ملت‌هاي واليبال در اردبيل برگزار شد و تيم ايران با 2 برد مقابل پرتغال و استراليا و شكست مقابل فرانسه اين هفته را به پايان رساند. شاگردان كولاكوويچ كه بازي‌هاي فوق‌العاده‌اي در اين تورنمنت از خودشان نشان داده‌اند، در اردبيل و سالن حسين رضازاده با حمايت هزاران علاقه‌مند 2 پيروزي مهم كسب كردند و يك گام به صعود به دور نهايي نزديك شدند. حالا در پايان هفته چهارم، ايران با
30 امتياز بعد از برزيل در رده دوم جدول
16 تيمي مسابقات قرار دارد.

ايران 3 - پرتغال يك؛ نزديك بود غافلگير شويم

بازي اول ايران در هفته چهارم مقابل پرتغالي بود كه روي كاغذ شانسي براي مقابله با تيم ما نداشت. شايد همين ذهنيت باعث شد كه بازيكنان كشورمان بازي را شل بگيرند و حريف فرصت عرض‌اندام پيدا كند. پرتغال در ست اول موفق شد با نتيجه 25 بر 23 پيروز شود. برد نزديك پرتغال باز هم بازيكنان كشورمان را به خودشان نياورد و در ست دوم هم مهمان تيم بهتري نشان مي‌داد. با اين حال از اواسط اين ست، روند بازي عوض شد و درنهايت تيم كشورمان موفق شد اين ست را با نتيجه 27 بر 25 برنده شود. با اين برد نزديك، روحيه پرتغالي‌ها هم از بين رفت و آنها در ست‌هاي بعدي با نتايج 25 بر 17 و 25 بر 18 مغلوب شدند تا اردبيل شاهد اولين برد ايران در هفته چهارم باشد. در پايان اين بازي امير غفور با 16 امتياز، امتيازآورترين بازيكن زمين لقب گرفت. غفور در حالي اين افتخار را به دست آورد كه ست نخست را كاملا بيرون نشسته بود و از اواسط ست دوم به بازي گرفته شد. در اين ديدار علي شفيعي با 5 دفاع موفق عملكردي عالي از خودش به نمايش گذاشت.

ايران 3 - استراليا صفر؛ كانگوروها در حد ما نبودند

تنها مسابقه‌اي كه حريف ايران در طول بازي نتوانست به امتياز 20 در هيچ كدام از ست‌ها برسد، همين بازي ايران و استراليا بود. كولاكوويچ در اين بازي تصميم گرفت به موسوي، فياضي و عبادي‌پور استراحت بدهد و به جاي آنها از مجرد، قائمي و معنوي‌نژاد استفاده كند؛ بازيكناني كه به‌خوبي جاي ملي‌پوشان اصلي را پر كردند و درنهايت به راحتي حريف را از پيش رو برداشتند. تيم ايران در اين بازي ست اول و دوم را با نتيجه 25 بر 19 به سود خود پايان داد و در ست نهايي با اختلاف معنادار 11 امتيازي حريف را در هم شكست. آنچه در اين ديدار خودنمايي مي‌كرد، سرويس‌هاي خوب بازيكنان كشورمان بود كه موفق شدند 11 امتياز به دست آورند. در پايان مسابقه باز هم اين امير غفور بود كه با 15 امتياز، امتيازآورترين بازيكن زمين لقب گرفت. برد شيرين كشورمان مقابل استراليا اما حاشيه‌هاي زيادي به وجود آورد؛ اول از همه درگيري خبرنگاران بعد از مسابقه روي سكوهاي سالن رضازاده بود.

آبروريزي خبرنگاران و ماجراي 53 نفر

شنبه شب، پس از اتمام بازي واليبال ايران و استراليا، درگيري‌ لفظي بين خبرنگاران بومي و خبرنگاران اعزامي از تهران شروع شد. خبرنگاران بومي به فدراسيون اعتراض داشتند كه چرا اين تعداد خبرنگار از تهران آمده‌اند. در پايان بازي گروهي از خبرنگاران اعزامي، تولد يكي از همكاران‌شان را با بازيكنان تيم ملي واليبال جشن مي‌گرفتند كه درگيري‌هاي لفظي به درگيري فيزيكي كشيده شد. فيلم اين درگيري در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شد و مخاطبان از اين برخورد شديد بين‌رسانه‌اي‌ها متعجب شدند. كار به ورود يگان ويژه كشيده شد و با دخالت اين نيروها بود كه درنهايت دو گروه از يكديگر جدا شدند.يكي از خبرنگاران اعزامي حاضر در صحنه به ما مي‌گويد كه از لحظات اول ورود به اردبيل مشكلاتي وجود داشت. اين‌طور كه اين خبرنگار به ما گفت، 53 خبرنگار و عكاس از اردبيل تقاضاي آي‌دي‌كارت مسابقات را داشتند كه علي‌القاعده با تمام آنها موافقت نشد. اين خبرنگار اعزامي كه از شرايط ميزباني رضايت نداشت، در ادامه گفت: «عكسي كه خبرنگاران اعزامي همراه با كيك با ملي‌پوشان گرفتند، باعث شد رسانه‌اي‌هاي بومي اردبيل به آنها اعتراض كنند كه چند نفر از خبرنگاران اعزامي متوجه اين توهين‌ها شدند و درگيري فيزيكي به اين ترتيب كليد خورد.» خبرنگاراني كه با «اعتماد» صحبت كردند، از برخورد يگان ويژه هم گلايه داشتند و نيروي انتظامي را به حمايت از خبرنگاران اردبيلي متهم كردند.

دعواي تهران- شهرستان نبود

اما عيسي عظيمي، مترجم كتاب فوتبال و فلسفه كه از روزنامه‌نگاران شناخته ‌شده اردبيلي است در صحبت با خبرنگار اعتماد اعلام كرد: «ماجرا اين‌قدر كه بازتاب پيدا كرده، بزرگ نبوده است.
به هر حال طرفين درگير، رسانه‌اي هستند و از ابزارهايي كه دارند، استفاده مي‌كنند. موضوع اصلا تقابل و دوقطبي‌سازي تهراني-شهرستاني نبود. درواقع درگيري 2 شخص با يكديگر بود كه به يك درگيري بزرگ‌تر منتج شد و با دخالت پليس حل شد. من باتوجه به صحبت‌هايي كه با طرفين ماجرا داشتم، متوجه اين موضوع شدم. درست است كه شرايط شايد براي خبرنگاران تهراني آن‌طور كه توقع داشتند، نبود و از ميزباني ناراضي بودند، همان‌طور كه از ميزباني اروميه ناراضي بودند، اما واقعيت اين است كه در مورد اين درگيري بزرگ‌نمايي شده است.»

بازي سوم؛ اشتباه سايت جهاني، ذوق‌زدگي ما

ديگر حاشيه‌اي كه تيم ملي ايران درگيرش شد، برمي‌گردد به اشتباه سايت جهاني واليبال. بعد از پيروزي 3-صفر ايران برابر استراليا، سايت جهاني واليبال اعلام كرد كه ايران به مرحله نهايي ليگ ملت‌ها صعود كرده است. در حالي كه اين خبر تعجب بسياري از اهالي واليبال را برانگيخته بود، تيم ايران مقابل فرانسه با تركيب دوم وارد زمين شد و مقابل چشمان هزاران هوادار حاضر در سالن با نتيجه سنگين 3 بر صفر شكست خورد. يلي، مجرد، معنوي‌نژاد و قائمي 4 بازيكني بودند كه در كنار معروف و حضرت‌پور به بازي گرفته شدند. تيم ايران در اين مسابقه با نتايج
25 بر 18، 26 بر 24 و 25 بر 21 بازي را واگذار كرد. در تمام طول بازي نشانه‌هايي از بي‌انگيزگي در بازيكنان به چشم مي‌خورد كه همگان آن را به قطعي شدن صعود تيم ربط مي‌دادند. اما بعد از بازي بود كه سايت جهاني واليبال اشتباه خودش را تصحيح كرد و خبر مربوط به صعود ايران را به «نزديك بودن ايران به صعود» تغيير داد. اين اشتباه با انتقاد كولاكوويچ همراه بود. مربي ايران در اين ‌باره گفت: «ما به يك پيروزي بيشتر يا نتايج ديگر تيم‌ها نياز داريم تا صعود خود را قطعي كنيم. اين يك اشتباه بزرگ از سوي سايت فدراسيون جهاني بود. همه آنها مدرسه رفته‌اند و رياضي خوانده‌اند و با يك محاسبه ساده همه چيز مشخص مي‌شد.» از صحبت‌هاي كولاكوويچ اين‌طور برداشت مي‌شود كه اگر او از صعود مطمئن نبود احتمالا با توان بيشتري وارد زمين مي‌شد و كار را به هفته آخر نمي‌كشاند.

هفته آخر؛ بلغارستان و نياز به يك برد ديگر

با تمام اين تفاسير پرونده ميزباني كشورمان بعد از 2 هفته تمام شد. مردم شهرهاي اروميه و اردبيل 2 هفته فوق‌العاده هيجان‌انگيز را پشت‌سر گذاشتند و از بالاترين سطح واليبال لذت بردند. تماشاگران زن زيادي توانستند بازي‌ها را از نزديك ببينند كه در نوع خودش جالب‌توجه بود. حالا بازيكنان كشورمان راهي شهر پلووديف بلغارستان خواهند شد تا 3 ديدار آخرشان را برگزار كنند. تيم ايران در 3 بازي آينده خود به‌ترتيب با امريكا، بلغارستان و صربستان روبه‌رو خواهد شد. با تمام اتفاقاتي‌ كه رخ داده است، واليبال كشورمان شانس بسيار بالايي براي صعود به دور نهايي دارد. يك برد از 3 بازي يا از دست دادن امتياز توسط يكي از تيم‌هاي مدعي صعود جواز حضور ايران در شيكاگو را صادر خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون