• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4399 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير

خبر جهان

پوتين با بن‌سلمان ديدار مي‌كند

ديميتري پسكوف، سخنگوي رياست‌جمهوري روسيه اعلام كرد كه «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهوري روسيه در حاشيه نشست سران گروه ۲۰ در شهر «اوزاكا»ي ژاپن با «محمد بن‌سلمان» وليعهد سعودي ديدار خواهد كرد. به گزارش ايلنا و به نقل از اسپوتنيك، پسكوف در پاسخ به پرسش خبرنگاران در اين زمينه گفت: «بله براي اين ديدار برنامه‌ريزي مي‌شود و يوري اوشاكوف، معاون رييس‌جمهور به اين موضوع آگاه است و طبق معمول از اين برنامه سخن خواهد گفت.» «خالد الفالح»، رييس هيات شركت‌كننده و وزير انرژي سعودي در تاريخ ۱۰ ژوئن اعلام كرد كه عربستان در ماه اكتبر ۲۰۱۹ منتظر رييس‌جمهوري روسيه است. «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان سعودي نيز پيش از اين، هنگام ديدار از مسكو در اكتبر سال ۲۰۱۸ از پوتين براي سفر به كشورش دعوت كرده بود. روابط مسكو-رياض طي سال جاري و سال گذشته شاهد تحول چشمگيري بوده و ديدارهاي گسترده‌اي بين مقامات دو كشور صورت گرفته است.

واشنگتن: تركيه بايد قيد اف-35 را بزند

نماينده امريكا در ناتو به تركيه هشدار داد در صورتي كه همچنان بر خريد سامانه‌هاي دفاعي روسي اصرار ورزد، اجازه پرواز يا توليد جنگنده‌ «اف-35» را نخواهد داشت. «كاي بيلي هاچيسون» نماينده امريكا در ناتو سه‌شنبه در جمع خبرنگاران بار ديگر تهديدهاي واشنگتن عليه آنكارا در خصوص خريد سامانه‌هاي روسي «اس-400» را تكرار كرد و گفت كه در صورت ادامه همكاري تركيه با روسيه در زمينه خريد اس‌-400، امريكا اجازه پرواز با جنگنده‌هاي امريكايي «اف-35» را به تركيه نمي‌دهد.

بنا بر گزارش رويترز، اين مقام امريكايي در اين خصوص گفت: «در آينده (احتمال) فسخ قرارداد اف-35 وجود دارد. ما نمي‌توانيم اجازه دهيم كه اين سامانه روسي در ائتلاف (ناتو)، اف-35 را تحت تاثير قرار دهد يا به آن آسيب وارد كند.» او سپس هشدار داد كه در صورتي كه تركيه همچنان بر ادامه خريد سامانه‌هاي اس-400 روسيه اصرار ورزد، امريكا نمي‌تواند به اين كشور اجازه پرواز يا كمك به توليد جنگنده‌هاي اف-35 را دهد. هشدار اين مقام امريكايي در حالي مطرح شده است كه اخيرا، «چاووش اوغلو» وزير خارجه تركيه بار ديگر تاكيد كرد كه اين كشور سامانه دفاع موشكي اس-۴۰۰ را از روسيه خريداري كرده و هرگز از اين معامله عقب‌نشيني نخواهد كرد.

ابتكار پاكستان براي مقابله جهاني با اسلام‌هراسي

پاكستان طرح شش ماده‌اي را براي توجه و حل مقوله تجلي جديد نژادپرستي و نفرت مبتني بر اعتقادات، به‌ويژه اسلام‌هراسي در سازمان ملل مطرح كرد. به گزارش ايرنا و به نقل از روزنامه نيشن پاكستان، اين طرح در نشستي تحت عنوان «مبارزه با تروريسم و ساير اشكال خشونت‌بار مبتني بر مذهب يا اعتقادات» از سوي «مليحه لودهي»، نماينده دايم پاكستان در سازمان ملل مطرح شد. لودهي خاطرنشان كرد: «عمران خان»، نخست‌وزير پاكستان، بارها در نشست‌ها و همايش‌هاي مختلف خواستار اقدام فوري در زمينه مقابله با اسلام‌هراسي شده است. سازمان ملل و ساير سازمان‌هاي ذي‌ربط را به توجه به اين مساله و حل و فصل آن تشويق مي‌كنيم. ساير سخنرانان اين نشست كه هفته پيش با سخنان دبيركل سازمان ملل شروع به كار كردند، خواستار برداشتن گام‌هايي موثر براي مبارزه با چالش برخاسته از پديده رو به رشد نفرت مبتني بر اعتقادات و خشونت و ترويج جوامع منصف و صلح‌طلب در سراسر جهان شدند.

استيفاي حق راي روسيه

در مجمع پارلماني شوراي اروپا

روسيه حمايت مجمع شوراي اروپا براي بازگشت به اين نهاد را به دست آورده است. حق راي مسكو پنج سال پيش بابت الحاق شبه جزيره كريمه از اوكراين تعليق شد. به گزارش ايسنا و به نقل از پايگاه خبري دويچه وله، مجمع پارلماني شوراي اروپا به نفع احياي حق راي روسيه راي داد. شوراي اروپا شامگاه دوشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: اين نهاد بر حق كشورهاي عضو براي «راي دادن، صحبت كردن و داشتن نمايندگي در اين مجمع و نهادهاي آن تاكيد مي‌كند.» اين تصميم با ۱۱۸ راي موافق، ۶۲ راي مخالف و ۱۰ راي ممتنع مواجه شد. ولوديمير آريف، رييس هيات اوكرايني گفت: اين تصميم «حامل پيام بسيار بدي» براي مسكو و ديگران است. او افزود: هر كاري مي‌خواهيد انجام دهيد، سرزمين كشور ديگري را الحاق كنيد، مردم آنجا را بكشيد و هنوز با همه داشته‌هاي‌تان زندگي كنيد. برخي ناظران استدلال مي‌كنند، اخراج روسيه از اين شورا كه نهاد سرشناس حوزه حقوق بشر در اروپاست، براي عمليات سازمان‌هايي كه در اين كشور فعال هستند، فاجعه‌بار است.

روسيه تهديد كرده بود چنانچه اجازه نداشته باشد در نشست روز چهارشنبه براي تعيين دبيركل جديد شركت كند، اين نهاد را ترك مي‌كند. «كميته هلسينكي هلند» كه سازماني غيردولتي است، دسامبر در بيانيه‌اي اعلام كرد: تاثير فوري خروج روسيه از اين شورا نه از سوي كرملين بلكه عمدتا از سوي مردم روسيه درك مي‌شود. خروج روسيه از اين شورا در حفاظت از شهروندان روسيه و عدالت است و وضعيت حقوق بشري را در اين كشور وخيم مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون