• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4401 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۹ تير

سخنگوي دولت به هجمه‌ها عليه زنگنه پاسخ داد

از «بيان غيراسلامي» تا «گراي نفتي به دشمن»

علي ربيعي، سخنگوي دولت كه چهارشنبه هفته گذشته، در جريان نشست خبري خود در حاشيه جلسه هفتگي دولت، به پرسش يك خبرنگار درمورد آنچه «نفوذ يك زن در وزارت نفت» عنوان شد، پاسخ داده و تاكيد كرده بود كه نحوه بيان اين موضوع ازسوي برخي رسانه‌هاي مخالف دولت، «بياني غيراسلامي» بوده، روز جمعه نيز از طريق حساب كاربري‌اش در توييتر و اينستاگرام به اين موضوع پرداخت.

ربيعي كه سال‌ها علاوه بر فعاليت‌هاي سياسي و مديريتي‌اش، به عنوان يك استاد ارتباطات در فضاي دانشگاهي كشور نيز شناخته مي‌شود، در پست اينستاگرامي كه به‌منظور ارايه توضيحات تكميلي درباره ماجراي «نفوذ يك زن در وزارت نفت» منتشر كرد، ابتدا به نقش و جايگاه رسانه پرداخت و نوشت: «اصل رسانه براي اطلاع‌رساني ناب است كه با هدف آگاهي‌بخشي به جامعه و فراهم آوردن زندگي بهتر به‌كار گرفته مي‌شود. از رسانه در راه درست آن براي روشنگري، شفاف‌سازي و نظير اينها استفاده مي‌شود. اهالي رسانه در طول تاريخ ايران زندگي سخت و آرماني داشته‌اند و كسي از اين راه به نان و نوايي نرسيده است.» او در ادامه خاطرنشان كرد: «اما 2 نوع استفاده از رسانه، كه در ساليان اخير در ايران رو به رشد است، حرمت رسانه را خدشه‌دار كرده است. عده‌اي كه از رسانه با مقاصد سياسي سوءاستفاده مي‌كنند يا در داخل و خارج دكان رسانه زده‌اند و شغل‌شان بردن آبروي ديگران و تجاوز به حريم خصوصي افراد است.» سخنگوي دولت سپس به‌طور مشخص به آنچه با عنوان «نفوذ يك زن در وزارت نفت» به يكي از كليدواژه‌هاي رسانه‌اي مخالفان دولت تبديل شده، پرداخت و ضمن تكرار جملاتي كه در توييتر خود منتشر كرده بود، به بيان مفصل‌تر موضوع پرداخت و بر اين اساس نوشت: «چندي پيش يك اطلاع‌رساني غيرمسوولانه از رابطه يك زن با برخي از مسوولان حوزه نفت شنيديم. ديروز و امروز نام يكي از زنان كشورمان را كه با آب و تاب به ده‌ها نفر متصل كرده بودند، منتشر شد. اولا مطلعم كه فرد دستگيرشده اين فردي كه رسانه‌ها مي‌گويند، نيست. درثاني، اصلا معلوم نيست كه آن (فردِ) دستگيرشده جاسوس باشد. به كجا رسيده‌ايم؟ چه راحت آبروي آدم‌ها ريخته مي‌شود؟ مگر خدا را نمي‌بينيم؟»

علي ربيعي چهارشنبه گذشته در نشست خبري خود در اين رابطه گفته بود: «اين خانم كارمند يك شركت اروپايي است. معمولا اين شركت‌هاي خارجي كه با دستگاه‌هاي اجرايي كار مي‌كنند، اطلاعات را نيز جمع‌آوري مي‌كنند ولي اينكه جمع‌آوري اين اطلاعات اقدام جاسوسي است يا خير، به بررسي نياز دارد. البته اين‌گونه بيان شد كه اين خانم با ۱۶ فرد در ارتباط بوده كه بيان اين مساله به اين شكل يك بيان اسلامي نيست. وزارت اطلاعات بررسي بيشتري انجام مي‌دهد و قوه قضاييه نيز نتيجه را اعلام خواهد كرد.» ربيعي كه با تاكيد بر شناخت خود از وزير نفت، زنگنه را «وزيري كاربلد» توصيف كرده بود كه در شرايط تحريم، بهترين گزينه براي اداره امور نفت، از توليد تا فروش است. ربيعي همچنين با اشاره به تمركز مخالفان بر آنچه كم‌كاري زنگنه در فروش نفت عنوان مي‌كنند، اين مدعيات را بي‌اساس خوانده و با استناد به آمار و ارقام رسمي مربوط به فروش نفت گفته بود كه با تلاش‌هاي زنگنه توليد نفت ايران به يك ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه رسيده كه ۲۰۰ هزار بشكه نسبت به دوران قبل از حضور او بيشتر بوده است.

اين رويكرد تخريبي و جناحي در برخي رسانه‌هاي مخالف دولت، آن هم در شرايطي كه به‌ گفته بسياري از مسوولان رده بالاي حكومتي، كشور هم‌اكنون درگير «جنگ اقتصادي» و «جنگ نفتي» است
تا جايي ادامه يافته كه اخيرا يك خبرگزاري اصولگرا، در گزارشي، عملا به افشاي برخي آمار مربوط به فروش نفت كشور پرداخت؛ آمار و ارقامي كه به‌دليل شرايط خاص اين روزها، تعمدا ازسوي مسوولان در دولت و بيرون دولت پنهان نگه داشته شده بود. اين خبرگزاري در گزارش خود با استناد به اظهارات مقامات گمركي چين، مدعي شده است: «در ماه مه، چين 585 ميليون دلار فرآورده‌هاي نفتي از ايران وارد كرده كه اين رقم نسبت به ماه آوريل كه 1، 6 ميليارد دلار بوده، كاهش شديدي پيدا كرده است. باوجود اين انتظار مي‌رود ميزان واردات در ماه ژوئن به لطف تانكرهاي نفتي كه در مسير چين است، افزايش يابد.» اشاره به اعزام تانكرهاي نفتي ايران به سمت چين در اين گزارش، با انتقاد برخي كارشناسان اين حوزه روبه‌رو شد و برخي منابع خبري نيز ضمن با بازنشر اين گزارش، از آن به عنوان «گراي عجيب درخصوص ميزان صادرات نفت» تعبير كردند.

حال بايد ببينيم واكنش سخنگوي دولت به اين اتفاق عجيب در اين خبرگزاري چه خواهد بود. به بيان ديگر وقتي ربيعي آنچه ازسوي مخالفان دولت به عنوان «نفوذ يك زن در وزارت نفت» مطرح شد را «بياني غيراسلامي» مي‌داند، به آنچه حالا تحت عنوان «گرا دادن به دشمن» مورد نكوهش قرار گرفته است، چه واكنشي خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون