• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4401 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۹ تير

شكست سناي امريكا در نظارت بر جنگ‌طلبي ترامپ

سناتورهاي امريكايي روز جمعه طرح محدود كردن توانايي «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا براي جنگ با ايران را رد كردند. به گزارش فارس به نقل از دهيل، تصويب‌نشدن اين طرح پيروزي براي جمهوريخواهان و كاخ سفيد به شمار مي‌آيد. بيش از ۴۰ سناتور عليه طرح پيشنهادي دموكرات‌ها راي دادند و بدين‌ترتيب مانع از آن شدند كه اين طرح ۶۰ راي موافق مورد نياز براي افزوده شدن به عنوان يك متمم به قانون «اختيارات دفاع ملي امريكا» را به دست نياورد. پيش از راي‌گيري نيز جمهوريخواهان اين اطمينان را داشتند كه آنها قادر خواهند بود تا مانع از اضافه شدن اين طرح به قانون «اختيارات دفاع ملي امريكا» شوند چون اگر تمام دموكرات‌ها نيز از اين طرح حمايت مي‌كردند هنوز به حمايت ۱۳ سناتور جمهوريخواه نياز داشتند. سناتورهاي جمهوريخواهي نظير «سوزان كولينز»، «مايك لي»، «جري موران» و «راند پل» از طرح دموكرات‌ها اعلام حمايت كرده بودند اما «ميچ مك‌كونل» رهبر اكثريت جمهوريخواهان سنا ادعا كرده كه دموكرات‌ها به دليل مخالفت با دولت ترامپ به دنبال سياسي بازي بوده و اين طرح شكست خواهد خورد.سناتورهاي دموكرات كنگره امريكا كه به‌شدت نگران تصميمات غيرقابل پيش‌بيني دونالد ترامپ در قبال ايران هستند، تلاش كردند تا متممي براي لايحه مربوط به «اختيارات دفاع ملي امريكا» تنظيم و ارايه كنند مبني بر اينكه رييس‌جمهور اين كشور حتما قبل از اينكه بخواهد درباره استفاده از قدرت نظامي عليه كشوري، به ويژه ايران تصميمي بگيرد، پيش از اجرايي كردن تصميم خود، ملزم باشد تا از كنگره مجوز قانوني را كسب كند و حتي در صورت عدم موافقت كنگره، دست از اجراي تصميم خود بكشد. سناتورهاي دموكرات كنگره امريكا سعي دارند با توسل به تاكتيك موسوم به «اطاله بررسي» كه نوعي تاكتيك تاخيري به منظور جلوگيري از به راي گذاشته شدن لايحه‌اي خاص (در اين مورد لايحه مربوط به «مصوبه اختيارات دفاع ملي امريكا») در صحن علني مجلس سنا است، قصد دارند جمهوريخواهان را تحت فشار بگذارند تا با متممي كه آنها مدنظر دارند، موافقت كنند.

تصويب متمم ضدايراني در بودجه

جلسه سنا طرحي را به تصويب رسانده كه خواستار استفاده از دارايي‌هاي ايران در لوكزامبورگ جهت پرداخت غرامت به خانواده‌هاي قربانيان بمب‌گذاري سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دريايي امريكا در بيروت است. به گزارش فارس، در لايحه بودجه دفاعي سال ۲۰۲۰ امريكا متممي توسط سناتور «تام كاتن» اضافه شده است كه پنجشنبه شب به تصويب رسيده است. كاتن هدف از معرفي اين طرح كه متن كامل آن روي وب‌سايت مجلس سنا قرار گرفته را «دسترس‌پذير كردن دارايي‌هاي حكومت ايران جهت پرداخت غرامت به قربانيان تروريسم ايران» عنوان كرده است. اين طرح خواستار ايجاد تغييراتي در قانون مصوب سال ۲۰۱۲ (قانون كاهش تهديد ايران و حقوق بشر سوريه) است تا به خانواده‌هاي قربانيان انفجار بيروت امكان دهد براي دريافت غرامت از محل ۱.۶۸ ميليارد دلار دارايي‌ ايران نزد شركت «كليراستريم» در لوكزامبورگ تلاش كنند. طرح سناتورهاي امريكايي در حالي به تصويب رسيده كه دادگاهي در لوكزامبورگ فروردين‌ماه امسال تلاش‌ دادگاه‌هاي امريكا براي توقيف و مصادره ۱.۶۸ ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران در لوگزامبورك جهت پرداخت غرامت به كساني كه اصطلاحا «قربانيان تروريسم ايران» خوانده مي‌شوند را مغاير قوانين بين‌المللي خوانده و آن را رد كرده است.

ترامپ: روي موضوع ايران كار مي‌كنم

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در كنفرانس خبري سران 20 كشور اقتصادي جهان در شهر اوساكا در بخشي از سخنان خود به سياست خارجي در قبال ايران اشاره كرد و گفت: ‌«ما روي موضوع ايران كار مي‌كنيم. حالا خواهيم ديد چه اتفاقي ‌مي‌افتد. فكر مي‌كنم آنها به توافق تمايل دارند و تمايل آنها به داشتن اين توافق هوشمندانه است، بايد ببينيم چه پيش مي‌آيد، من مشكلي ندارم، زمان زيادي دارم.» او بار ديگر ادعاهاي خود عليه ايران را تكرار كرد و گفت: «آنها عملكرد ضعيفي داشتند. زماني‌كه رييس‌جمهور شدم، آنها (ايران) بسيار بي‌رحم بودند. آنها پشت پرده درگيري‌ها در 18 مكان مختلف بودند.» ترامپ تصريح كرد: ‌«رييس‌جمهور فرانسه به من گفت كه كشورش روابط تجاري با ايران دارد و خواستار ملاقات با (سران) ايران است و من نيز او را براي اين موضوع تشويق كردم.» او سپس در انتقاد از مذاكرات «جان كري» وزير خارجه سابق امريكا با مقامات ايران گفت: «گفت‌وگوهاي جان كري با سران ايران، مسير مذاكرات را پيچيده خواهد كرد و امكان رسيدن به توافق را سخت مي‌كند.» رييس‌جمهور امريكا در ادامه مدعي شد كه ليستي از اهداف در ايران را در اختيار دارد و سپس مدعي شد: ‌«ما نمي‌توانيم به ايران اجازه داشتن تسليحات هسته‌اي را بدهيم، نمي‌توانيم چنين اجازه‌اي را بدهيم.» رييس‌جمهور امريكا در دفاع از انصراف از اقدام نظامي به ايران بعد از سقوط پهپاد جاسوسي امريكا گفت: ‌«حمله‌اي را كه قبلا دستور آن را صادر كرده بودم از ترس كشته شدن 150 ايراني متوقف كردم.»ترزا مي، نخست‌وزير مستعفي بريتانيا نيز در نشست خبري خود در نشست سران جي‌20 كه احتمالا به زودي جاي خود را به يك محافظه‌كار ديگر در لندن خواهد داد، روز شنبه در اين نشست اظهار داشت كه ايران بايد به توافق هسته‌اي سال 2015 (برجام) پايبند بماند. او در حالي از پايبندي ايران به برجام سخن گفته كه اروپايي‌ها همچنان در انجام تعهدات خود ذيل اين توافق به درستي عمل نمي‌كنند. به‌ نوشته اسكاي‌نيوز، نخست‌وزير انگلستان همچنين گفت كه تنش در منطقه خليج‌فارس به نفع هيچ‌كس نيست.«آبه شينزو» نخست‌وزير ژاپن در حاشيه اجلاس سران «گروه بيست» به خبرنگاران گفت كه تلاشش براي «كاهش تنش در منطقه خليج فارس» را ادامه مي‌دهد. آبه در جمع خبرنگاران گفت، سفر اخيرش به ايران از حمايت امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه و محمد بن سلمان وليعهد سعودي برخوردار بوده است. او گفت: «رييس‌جمهور ماكرون و وليعهد سعودي محمد بن سلمان از تلاش‌ها براي كاهش تنش صحبت كردند، زيرا سفرم مورد حمايت اين سران و ديگران بود.» نخست‌وزير ژاپن توضيح داد: «براي كاستن از تنش در خاورميانه كه به سود امنيت و صلح جهان است، تلاش كرده‌ايم. ژاپن روابطي عالي با ايران و همچنين امريكا و اروپا دارد؛ كار ساده نيست اما نقشي مهم در اين موضوع ايفا مي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون