• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4401 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۹ تير

مصاف برزيل و آرژانتين تنور كوپا آمه ‌ريكا را حسابي داغ كرده است

سوپر كلاسيكو قبل از فينال

گروه ورزش

جام ملت‌هاي امريكاي جنوبي به حساس‌ترين مقطع خودش رسيده و بازي‌ها به اوج هيجان رسيده است. برزيل ميزبان، كارش با پاراگوئه به ضربات پنالتي كشيده شد و همين اتفاق در ديدار كلمبيا و شيلي هم رخ داد. آرژانتين با وجود اينكه حريف چندان قدري نداشت به سختي موفق شد از سد ونزوئلا عبور كند و حريف برزيل در نيمه ‌نهايي شود. در ادامه نيم‌نگاهي به بازي‌هاي برگزار شده و پيش‌بازي ديدارهاي نيمه ‌نهايي خواهيم داشت.

دست‌هاي مقدس آليسون

برزيل در شرايطي كه دور گروهي را با بردي پر گل مقابل پرو به پايان برده بود در يك‌چهارم نهايي دچار مشكل شد و پاراگوئه امان شاگردان تيته را بريده بود. فرناندرز تورس، دروازه‌بان پاراگوئه مانند هر 3 مسابقه قبلي تيمش بهترين بازيكن زمين بود و موقعيت‌هاي زيادي را از سلسائو گرفت. برزيل در اين مسابقه 8 ضربه در چارچوب داشت كه هر 8 توپ توسط دروازه‌بان پاراگوئه سيو شد. همچنين سفيد و قرمزها از دقيقه 58 ده نفره بودند كه سلسائو از اين برتري نفري استفاده نكرد. دو تيم در پايان 90 دقيقه كارشان به تساوي بدون گل رسيد. در قوانين كوپا، دو وقت اضافه 15 دقيقه‌اي تعريف نشده و بازي‌ها مستقيم به ضربات پنالتي كشيده مي‌شود. در ضربات پنالتي اين آليسون بكر بود كه ارزش‌هاي خودش را به نمايش گذاشت و برزيل با نتيجه 4 بر 3 پيروز شد.

آلبي‌ سلسته نااميد كننده

آرژانتيني‌ها همچنان به فرم خوب خودشان نرسيده‌اند و تيم بسيار بي‌نظمي هستند؛ تيمي بدون توازن كه شانس‌هاي گلزني زيادي به وجود نمي‌آورد و همين شانس‌هاي معدود را هم از دست مي‌دهد. لئو مسي در اين وضعيت ترجيح داده كه به جاي تمركز روي گلزني به موفقيت تيمي فكر كند و بسيار در خدمت تيم بازي مي‌كند. لاتارو مارتينز لوسلسو در اين دوره از مسابقات فراتر از توقعات ظاهر شده‌اند و در ديدار مقابل ونزوئلا هم موفق شدند گل‌هاي تيم‌شان را به ثمر برسانند. آرژانتين در ديدار مقابل ونزوئلا 17 بار به سمت دروازه حريف شوت‌زني كرد كه 7 تا از آنها در چارچوب بودند. برخلاف توقعات، اين ونزوئلا بود كه مالكيت توپ بيشتري داشت. از نظر تعداد پاس هم ونزوئلايي‌ها 436 پاس دادند و 136پاس بيشتر از آرژانتيني‌ها ثبت كردند. بازي 31 بار به دليل خطا روي بازيكنان متوقف شد. در جريان كوپا، سطح خشونت بازي‌ها و توقف زياد مسابقات تماشاگران را كلافه كرده است.

كي‌روش همچنان معترض

كلمبيا با كي‌روش بهترين تيم دور گروهي بود و تنها تيم 9 امتيازي كوپا لقب گرفت. كي‌روش نشان داد اگر بازيكنان خوب و باكيفيتي داشته باشد، به فوتبال هجومي هم علاقه‌مند است و زيبا بازي مي‌كند. اما حتي زيبا بازي كردن هم باعث نشد تيم او نتيجه بگيرد و در ضربات پنالتي، مغلوب مدافع عنوان قهرماني شدند. كلمبيا- شيلي، همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد از بازي‌هاي زيباي اين دوره مسابقات از آب درآمد و دو تيم موقعيت‌هاي خوبي روي دروازه يكديگر داشتند. شيلي در دقيقه 5 بازي موفق شد دروازه كلمبيا را باز كند، اما بعد از مشورت داور با كمك داور ويدئويي، گل به دليل آفسايد مردود اعلام شد. شيليايي‌ها يك بار ديگر هم در دقيقه 70 گلزني كردند كه اين‌بار هم به دليل خطاي هند ويدال و با تاخير، داور گل را با مشورت كمك‌هايش مردود اعلام كرد. شيلي در اين بازي بطور نسبي از كلمبيا بهتر بود و موقعيت‌هاي گل‌زني بيشتري به دست آورد. در اين بازي شاهد 40 خطا بوديم و 5 بار هم به دليل آفسايد بازي متوقف شد. در نهايت دو تيم با تساوي گل كارشان به ضربات پنالتي كشيده شد. به دليل قد كوتاه داويد اوسپينا، بازيكنان شيلي پنالتي‌هاي‌شان را به زير طاق دروازه مي‌كوبيدند و همين باعث شد تمام توپ‌ها دور از دستان او باشد. شيلي هر 5 پنالتي خودش را گل كرد و ويليام تسيلو پنالتي پنجم كلمبيا را از دست داد تا مدافع عنوان قهرماني رهسپار نيمه‌ نهايي بشود. در پايان مسابقه كارلوس كي‌روش با انتقاد شديد از فيفا و مسوولان برگزاري مسابقات به قوانين جديد اعمال شده، اعتراض كرد. او گفت به ما تنها 15 دقيقه پيش از آغاز مسابقه اعلام شد كه كمك داورها آفسايدها را نمي‌گيرند. منظور او قانون جديد فيفاست كه به كمك داورها توصيه كرده در وضعيت 50-50 آفسايد را اعلام نكنند تا سرنوشت توپ مشخص شود. اگر توپ گل شود، صحنه مورد بازبيني قرار مي‌گيرد و اگر گل نشود، آفسايد اعلام مي‌شود. كي‌روش مي‌گويد اين قانون به سود فوتبال نيست و به عنوان مثال اگر بازيكني در همين شرايط يك خطاي منتج به اخراج انجام بدهد، تكليف چه مي‌شود؟ چند بازيكن شيلي هم به اينكه قانون جديد اين قدر دير به آنها اعلام شده، گلايه كردند.

مصاف برزيل و آرژانتين در نيمه ‌نهايي

با صعود برزيل و آرژانتين به نيمه ‌نهايي، اين دو تيم بايد براي رسيدن به فينال با هم مسابقه بدهند و شاهد حساس‌ترين ديدار ملي فوتبال جهان در اين مرحله هستيم. هر دو تيم در مرحله قبلي در حد و اندازه خودشان ظاهر نشده‌اند. پدرو پاسكولي، ستاره سابق تيم ملي آرژانتين در مصاحبه‌اي اعلام كرده: «اگر همين گونه كه تا الان بازي كرده‌ايم برابر برزيل بازي كنيم 5 گل از اين تيم مي‌خوريم. تيم ملي را يك تيم بازنده و بي‌هويت مي‌بينم. تيمي كه نه ليدر دارد و نه يك مربي صاحب اعتبار. نسبت به توانايي‌هاي اسكالوني ترديدهايي جدي دارم. او تعويض كردن بلد نيست و مشخص است كه از بزرگان تيمش هراس دارد. در تيم او ستاره‌ها فرمان مي‌دهند.» البته در برزيل هم اوضاع چندان مساعد نيست اما حداقل اميدواري‌هاي بيشتري وجود دارد كه به فينال برسند. برزيل در 6 ديدار اخير دو تيم در 4 مسابقه پيروز بوده و تنها يك بار برابر آرژانتين شكست خورده است. بنگاه‌هاي پيش‌بيني شانس برد برزيل را 4 برابر آرژانتين مي‌دانند و اگر آلبي‌سلسته به فينال برسد، مي‌توانيم بگوييم يك معجزه رقم خورده است.

در ديگر ديدار نيمه‌ نهايي، شيلي بايد به مصاف برنده پرو- اروگوئه برود كه تا زمان نگارش اين گزارش، نتيجه مسابقه‌شان مشخص نشده است. به احتمال زياد اروگوئه رقيب شيلي خواهد شد. اين دو تيم در دور گروهي هم به مصاف هم رفته بودند و اروگوئه با تك گل ادينسون كاواني موفق شد شيلي را از پيش رو بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون