• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4401 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۹ تير

غول چيني به فروش خود در دنيا ادامه مي‌دهد

گروه اقتصادي| هوآوي، دومين سازنده بزرگ تلفن‌هاي همراه و بزرگ‌ترين سازنده زيرساخت‌هاي تجهيزات مخابراتي در دنياست كه سالانه حدود 20 ميليارد دلار صرف تحقيق و توسعه دانش فناوري خود مي‌كند. اصلي‌ترين فعاليت هوآوي در جهان به ساخت تجهيزات مخابراتي برمي‌گردد. اين شركت در زمينه تكنولوژي 5G كه آينده دنياي فناوري است و هر كشوري براي به دست آوردن آن‌ لحظه شماري مي‌كند، پيشرو است. پيشرو بودن در «در اختيار داشتن» يك تكنولوژي به معني تغيير مناسبات تكنولوژيك جهان در دهه يا دهه‌هاي آينده است. شايد در دست گرفتن نبض تكنولوژي جهان مهم‌ترين عامل نگراني امريكا و تلاش براي بد نام كردن غول تكنولوژي جهان باشد. هر چند تلاش‌هاي دولت امريكا براي كنار زدن هوآوي سابقه طولاني دارد و اين شركت سال گذشته از ورود به بازار موبايل امريكا منع شده بود. اما پيشرفت‌هاي هوآوي در دستيابي به تكنولوژي روز ارتباطات همزمان با تشديد جنگ تجاري بين چين و امريكا نيز در اين ميان بي‌تاثير نبود.

دشمني با چيني‌ها از سال‌ها قبل

سابقه دشمني امريكا با شركت‌هاي فناوري محور چيني مختص به هوآوي نيست بلكه سال گذشته ميلادي محدوديت ديگري نسبت به شركت چيني ZTE رقيب كوچك‌تر هوآوي اعمال شده بود. البته كه نتيجه اعمال محدوديت بر ZTE نگران‌كننده‌تر بود چراكه كسب و كار اين شركت تا ورطه نابودي پيش رفت. ماجراي تيرگي روابط چين و امريكا و اعمال سياست‌هاي تحريم‌گرايانه عليه هوآوي از اوايل سال ۲۰۱۸ ميلادي آغاز شد. زماني كه دونالد ترامپ اعلام كرد كه گوشي‌هاي هوشمند ساخت شركت‌هاي چيني نظير هوآوي و ZTE از شهروندان و مقامات امريكايي جاسوسي مي‌كنند و اطلاعات شخصي و محرمانه بسياري را تحويل دولت چين مي‌دهند تا عليه ايالات متحده از آنها استفاده كند. چند ماه پس از اتهام ترامپ و در ارديبهشت سال گذشته وزارت بازرگاني امريكا، هوآوي را از خريد تجهيزات، خدمات و نرم‌افزارهاي شركت‌هاي امريكايي منع كرد. هر چند اتهام جاسوسي چند بار توسط مديران هوآوي تكذيب شد اما گره ماجرا با دستگيري مديرعامل اين شركت در كانادا به دليل تخطي از تحريم‌ها و سعي در فروش تجهيزات به ايران به واسطه شركت ديگري در 15 آذر ماه كورتر شد. در اين راستا دادستان‌هاي امريكايي در ماه ژانويه يك كيفرخواست عليه هوآوي تنظيم كردند كه اين شركت چيني را به نقش داشتن در كلاهبرداري بانكي جهت تامين كالاها و خدمات تحريم ‌شده توسط امريكا براي ايران و خارج كردن پول از اين كشور با استفاده از سيستم بانكي بين‌المللي متهم كردند. وزارت چين نيز در پاسخ به اين اتهام از سوي واشنگتن ادعا كرد كه قوانين داخلي امريكا براي كنترل ساير كشورها نيست.به دنبال اين خبر، بسياري ديگر از غول‌هاي تكنولوژي همچون مايكروسافت همچنين تراشه‌سازهاي بزرگي همچون اينتل، كوالكام و برودكام نيز اعلام كردند كه مطابق قوانين و محدوديت‌هاي جديد دولت امريكا عمل خواهند كرد و بدين ترتيب به همكاري با هوآوي پايان خواهند داد.

كشورهاي دنباله روي امريكا

با تحريم هوآوي از سوي امريكا، كشورهاي ديگري نيز به جرگه تحريم‌كنندگان اين غول چيني پيوستند. بلژيك در تاريخ 18 آذر ماه با اعلام اين موضوع كه به همكاري‌اش با هوآوي در آينده نزديك پايان مي‌دهد، اولين كشوري بود كه هوآوي را تحريم كرد. اعمال سياست‌هاي تحريمي توسط امريكا، اقدام متقابلي از سوي هوآوي در پي داشت و اين شركت در اعلاميه‌اي خريد محصولات اپل را تحريم كرد.

اما فشار به اين غول تكنولوژي مختص مرزهاي جغرافيايي امريكا نيست و در خارج مرزها نيز ادامه دارد. در 22 دي ماه، دو كارمند هوآوي به اتهام جاسوسي توسط پليس لهستان دستگير شدند تا دومينوي تحريم و دستگيري وارد فاز تازه‌اي شود. هر چند كه يك هفته بعد هوآوي هر گونه اتهام جاسوسي توسط كارمندانش را براي چندمين بار رد كرد اما اين تكذيب هم نتوانست دانشگاه آكسفورد را به ادامه همكاري با هوآوي ترغيب كند تا در پايان دي ماه، اين دانشگاه اعلام كند كه به طور كامل از همكاري با هوآوي منصرف شده است.فشار امريكا براي اعمال محدوديت بيشتر بر هوآوي به بهانه جاسوسي به اتحاديه اروپا نيز سرايت كرد و قاره سبز در اواسط بهمن ماه، قانون ممنوعيت استفاده از هوآوي توسط كميسيون اروپا را بررسي كرد. در اين راستا‌ آنگلا مركل، صدراعظم آلمان چند روز پس از بررسي قانون ممنوعيت استفاده از هوآوي ادامه فعاليت اين شركت در كشورش را به صورت مشروط اعلام كرد. مهم‌ترين شرط ژرمن‌ها براي ادامه فعاليت هوآوي، حصول اطمينان از عدم تحويل اطلاعات و داده‌هاي كاربران به دولت چين است.

پيام هشدار دهنده هوآوي به نيوزيلند

تلاش امريكايي‌ها براي جلوگيري از نفوذ هوآوي در جهان ادامه داشت و برخي از كشورها مانند كانادا، استراليا و‌ ژاپن نيز اين شركت چيني را تحريم كردند. در اين راستا نيوزيلند نيز بارها اعلام كرده، درصدد است هر چه زودتر همكاري كشورش با هوآوي را قطع كند. هوآوي نيز با انتشار پيامي تهديدآميز در 27 بهمن نوشت كه تصميم براي ممنوعيت محصولاتش توسط اين كشور درست همانند كنار گذاشتن تيم قدرتمند بازي راگبي است و آن را با چالش‌هاي زيرساختي و بزرگي مواجه خواهد كرد. با وجود پيروي برخي كشورها از تصميم تحريم محصولات هوآوي توسط امريكا، كارشناسان حوزه فناوري معتقدند، اين اقدام جلوي پيشرفت شبكه اينترنت 5G در اروپا را خواهد گرفت و هزينه‌هاي بسياري بابت عدم استفاده از تكنولوژي مدرن و به روز را به كشورهاي تحريم‌كننده، تحميل مي‌كند. به نظر مي‌رسد كشورهايي كه بر تصميم خود مبني بر عدم استفاده از 5G تاكيد دارند، هزينه‌هاي بيشتري نسبت به امريكا در خصوص عدم استفاده از اين تكنولوژي مي‌پردازند. نكته‌اي كه آلمان‌ها ضمن پي بردن به آن سعي در عدم جانبداري در جنگ اقتصادي چين و امريكا مي‌كنند. اواخر اسفند سال گذشته سفير امريكا در برلين، آلمان را تهديد كرده بود كه در صورت همكاري با هوآوي با اين كشور قطع تبادل اطلاعاتي خواهد كرد. هر چند مركل در پاسخ به اين تهديد بر اين موضوع تاكيد كرد كه امنيت در زيرساخت‌هاي 5G براي اين كشور اهميت دارد از ترسيم مجدد موازين خود در استفاده از اين تكنولوژي و مشورت با شركاي خود سخن گفت. آلمان‌ها براي مبارزه با تروريسم به همكاري اطلاعاتي امريكايي‌ها نياز دارند از سوي ديگر تكنولوژي 5G مي‌تواند دسترسي به اطلاعات را تسهيل كند. از اين رو آلمان درصدد است گزينه‌اي كه هزينه كمتري دارد را انتخاب كند.

حميات سازمان ملل از چين

در 17 فروردين سال جاري هالين ژائو، دبيركل سازمان ملل در بخش اينترنت و ارتباطات راديويي و مخابراتي طي اظهارنظري، تلاش امريكا براي بد نام كردن غول تكنولوژي چين را انگيزه‌اي سياسي و تجاري دانست. ژائو تاكيد كرد كه امريكا نگران امنيت سايبري و احتمال جاسوسي و نفوذ به حريم خصوصي كاربران نيست بلكه نگران نفوذ چين در جهان به واسطه تكنولوژي در اختيارش است.

بعد از اظهارنظر دبيركل سازمان ملل، برخي كشورها ادامه فعاليت با هوآوي را اعلام كردند. هلند، فيليپين، اسپانيا‌ و مجارستان از جمله كشورهايي هستند كه ترجيح دادند به جاي موضع‌گيري در ميانه جنگ اقتصادي و تجاري چين و امريكا به منافع كشور خود بينديشند. دليل ديگر ادامه همكاري كشورها با چين، هزينه گزافي است كه دست كشيدن از زيرساخت 5G به كشورها تحميل مي‌كند. همين امر باعث شده برخي كشورها با وجود ساخت امريكا، فناوري 5G چيني‌ها را استفاده كنند.اما شايد مهم‌ترين خبري كه مي‌تواند قدري از نگراني هوآوي بكاهد، ادامه همكاري بزرگ‌ترين چيپ‌ساز دنيا TSMC است. اين شركت تايواني با وجود هشدارهاي امريكا در اوايل خرداد سال جاري اعلام كرد كه ساخت چيپ شامل مقررات و قوانين امريكا نمي‌شود بنابراين صنايع مربوطه قادر هستند به فعاليت خود با هوآوي ادامه دهند.با وجود پيش‌بيني كاهش فروش بين 40 تا 60 درصدي محصولات هوآوي در گزارش بلومبرگ اما بسياري از شركت‌هاي سازنده قطعات الكترونيك ادامه فعاليت با اين شركت را انتخاب كردند. در اين راستا توشيبا با انتشار بيانيه‌اي مشابه شركت TSMC اعلام كرد كه ارسال قطعات الكترونيكي نظير چيپ‌هاي LSI براي پردازش داده به هوآوي را ادامه مي‌دهد. پاناسونيك و لنوو نيز ادامه همكاري با هوآوي را به دليل سودآوري بالاي آن ترجيح دادند. داستان هوآوي و چين زماني جذابيت بيشتري پيدا كرد كه در اواسط خرداد قراردادي بين هوآوي و شركت ارتباطات روسيه، ‌ام‌تي‌اس براي توسعه تكنولوژي 5G در روسيه به امضا رسيد. اين قرارداد توانست قدري از فشارهاي وارده به اين شركت را كاهش دهد چراكه چند روز پس از اين اقدام، شركت‌هاي امريكايي نيز خواستار رفع تحريم اين شركت توسط دولتمردانشان شدند. در هفته اول تير ماه، وزارت بازرگاني امريكا ميزبان سران چند شركت بزرگ امريكايي مانند اينتل، كوالكام و زايلينكس بود. محور اين ملاقات‌ها تحريم هوآوي و اثرات منفي آن بر اقتصاد امريكا بود.اما تاثير هوآوي مختص به ارايه به روزترين تكنولوژي يعني 5G نيست. انقلاب 5G در دنيا مي‌تواند ۳.۵ هزار ميليارد دلار رشد اقتصادي ايجاد كند. بنا به اعلام جو كلي، نايب رييس هوآوي اين حجم از پول مي‌تواند 22 ميليون شغل در جهان ايجاد كند. كل افراد بيكار در جهان 200 ميليون نفر است و اگر تكنولوژي بتواند 22 ميليون نفر از آنها را سركار ببرد، انحصار در درآمد و اشتغال‌زايي را به خود اختصاص مي‌دهد.نكته ديگر كه بايد به آن اشاره كرد، فروش هوآوي با وجود تحريم‌هاي سختگيرانه امريكاست. آمارهاي فروش هوواي نشان مي‌دهد در 85 روز توانست 10 ميليون گوشي به فروش برساند كه بالاترين ركورد فروش در اين شركت محسوب مي‌شود. گفتني است، هوآوي تا پايان ماه مه ۲۰۱۹ ميلادي در مجموع ۱۰۰ ميليون دستگاه گوشي هوشمند به بازارهاي خارج از چين فروخته و صادر كرده و با وجود تحريم گسترده و عدم همكاري بسياري از كشورها و مراكز آموزشي، زودتر از سال قبل به ركورد فروش ۱۰۰ ميليون دستگاه گوشي رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون