• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4402 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۰ تير

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران:

افزايش ظرفيت توليد كنسانتره نقشه راه شركت مس

تحريم مانعي براي فروش و توسعه نيست

رشد 33درصدي توليدآند در خردادماه

 

«جايگاه حوزه معدن در اقتصاد دنيا»، «عملكرد درخشان توليدي شركت مس در خردادماه»، «افزايش ظرفيت توليد كنسانتره شركت مس»، «انجام سرمايه‌گذاري‌ در صنايع بالا دستي و پايين‌دستي مس»، «اكتشاف»، «آموزش هدفمند» و «مانع نبودن تحريم‌ها براي فروش و توسعه» مهم‌ترين كليد واژه‌هايي است كه دكتر اردشير سعد محمدي در يك‌ماه گذشته در گفت‌وگو با اهالي رسانه مطرح كرد. به گفته مديرعامل شركت مس ميزان ظرفيت ايجادشده براي توليد كاتد در شركت مس به ميزان 400 هزار تن نقشه راه شركت مس براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي است و در اين زمينه بايد طرح كارخانجات توليد كنسانتره در معادن اكتشافي با سرعت دنبال شود.

 

جايگاه ويژه معدن در اقتصاد دنيا

دكتر اردشير سعد محمدي با اشاره به جايگاه حوزه معدن در اقتصاد دنيا گفت: ارزش منابع معدني دنيا 310 تريليون دلار است كه از اين ميزان سالانه 7،5 تريليون دلار برداشت مي‌شود و ايران با 27،3 تريليون دلار رتبه پنجم را به لحاظ ارزش ذخاير معدني دارد.

وي افزود: اين موضوع نشان مي‌دهد كه جايگاه فعلي شركت مس بايد فراتر از وضعيت كنوني باشد و تبديل به برترين شركت معدني و فلزي كشور شود. براي تحقق اين موضوع نيازمند برنامه‌ريزي همه‌ كساني هستيم كه در اين بخش فعاليت دارند. مديرعامل شركت مس با بيان اينكه در يكي از كشورهاي پيشرفته معدني تقريبا سال 2.75 ميليارد دلار برداشت ماده معدني صورت مي‌گيرد اظهار داشت: با فرآوري ماده معدني ارزش آن به 772 ميليارد دلار ارتقا مي‌يابد و زماني كه ماده معدني فرآوري شده وارد حوزه صنعت مي‌شود ارزش آن به 2940 ميليارد دلار مي‌رسد درآمد حاصل مي‌شود كه اين عدد نزديك به 40 برابر زماني است كه ماده معدني در دل زمين قرار دارد.

 

عملكرد درخشان توليدي در خردادماه

سعد محمدي با بيان اينكه توليد مس سال گذشته از مرز 245 هزار تن براي اولين‌بار در كشور عبور كرد و اميدواريم در سال 98 كه به دستور مقام معظم رهبري سال رونق توليد نام‌گذاري شده است ميزان توليد را به بالاي 260 هزار تن كاتد برسانيم گفت: با برنامه‌هاي توسعه‌اي كه در شركت ملي مس صورت‌گرفته در سال‌هاي آينده به‌مراتب بيشتر از سال 98 افزايش توليد خواهيم داشت. وي با اشاره به عملكرد درخشان ملي مس در خردادماه در حوزه توليد اظهار داشت: شركت ملي صنايع مس ايران موفق شد در خردادماه سال جاري با توليد 31 هزار 259 تن آند نسبت به برنامه 23 هزار 632 تني به رشد چشمگير 33 درصدي دست يابد. سعدمحمدي با بيان اينكه ميزان توليدآند شركت مس از ابتداي سال جاري با رشد 36 درصدي به رقم چشمگير 89 هزار 395 تني رسيده است افزود: همچنين شركت مس با توليد 22هزار و 328تن كاتد نسبت به برنامه 18 هزار 611 تني خردادماه موفق به ثبت رشد 20 درصدي در توليد اين محصول شد. ميزان توليد اين محصول هم از ابتداي سال جاري تاكنون با رشد 27 درصدي به عدد 67 هزار و 500 تن رسيد كه عملكرد بسيار عالي براي شركت مس محسوب مي‌شود. وي ادامه داد: علاوه بر اين شركت مس در سومين ماه سال جاري موفق به توليد 24 هزار 624 تن مس محتوي معدني شد كه نسبت به برنامه 23 هزار و 580 تني خردادماه از رشد 4 درصدي برخوردار شد. همچنين ميزان توليد مس محتوي معدني از ابتداي سال جاري با رشد 5 درصدي روبرو بوده است و به رقم 77 هزار و 200 تن رسيده است.

 

ظرفيت توليد كنسانتره مس افزايش مي‌يابد

مديرعامل شركت مس با اشاره به بي‌نظير بودن شركت مس نسبت به صنايع ديگر معدني كشور گفت: شركت مس تنها شركتي است كه در بين صنايع معدني صاحب معادنش است درحالي كه در صنايعي مثل ذوب‌آهن يكي از معضلات تامين مواد اوليه است.

سعد محمدي با تاكيد بر اينكه نخستين كاري كه در شركت مس بايد با همكاري پرسنل انجام شود ايجاد توازن در توليد است بيان كرد: در حال حاضر 460 هزار تن ظرفيت كاتد در شركت مس وجود دارد و ميزان كنسانتره توليدي 1 ميليون و 150 هزار تن است و براي توليد 460 هزار تن كاتد به يك‌ميليون 800 هزار تن كنسانتره نياز داريم.

وي با بيان اينكه وجود ظرفيت‌ توليد كاتد و ميزان توليد كنسانتره توليدي نقشه راه ما را براي رسيدن به توازن در توليد در شركت مس ترسيم مي‌كند افزود: هم‌اكنون ظرفيت‌سازي براي افزايش ۴۵۰ هزار تني توليد كنسانتره مس در كشور آغاز شده است.

وي تأكيد كرد: اولويت شركت ملي مس، ايجاد كارخانه‌هاي كنسانتره است كه در اين زمينه هم‌اكنون در حال ساخت يك كارخانه صد هزار تني كنسانتره در دره آلو هستيم كه اميدواريم تا سال آينده به بهره‌برداري برسد. سعد محمدي ادامه داد: همچنين ساخت كارخانه ۱۵۰ هزار تني كنسانتره در دره زار، كارخانه ۱۰۰ هزار تني در فاز سه سونگون و كارخانه ۱۰۰ هزارتني چاه فيروزه را در دست اجرا داريم ضمن اينكه بنا داريم دو كارخانه ۱۰۰ هزار تني ديگر را به اين طرح‌ها اضافه كنيم.

 

خط قرمزي در اكتشاف نداريم

مديرعامل شركت مس در ادامه با بيان اينكه براي دستيابي به افزايش ظرفيت توليد كنسانتره در كشور و رسيدن به توازن در توليد بايد در حوزه اكتشاف معادن به‌ صورت جدي عمل كنيم تا بتوانيم شرايط را براي توسعه كه از نيازهاي اصلي كشور به لحاظ رونق اقتصادي است فراهم كنيم گفت: خط قرمزي براي ميزان سرمايه‌گذاري در بخش اكتشاف نداريم و ميزان حفاري اكتشافي امسال افزايش جدي خواهد داشت و طرح‌هاي اكتشافي براي مناطق شناسايي شده، عملياتي خواهد شد. وي تاكيد كرد: اميدواريم بتوانيم معادن جديد را به عرصه توليد مس در كشور اضافه كنيم تا با افزايش ذخاير مس، رتبه هشتم كنوني ما در دنيا ارتقا يابد.

 

فعال كردن پهنه‌هاي جدي معدني

در دستور كار شركت مس

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران با اعلام اينكه شركت ملي صنايع مس ايران به‌منظور رونق توليد در قالب سرمايه‌گذاري‌هاي جديد اقدام به فعال كردن پهنه‌هاي جديد معدني نيمه فعال و راكد در استان كرمان خواهد كرد گفت: اين سرمايه‌گذاري‌ها نويدبخش رونق توليد و ايجاد اشتغال بيشتر خواهد بود.

به گفته مديرعامل شركت مس، اين شركت آمادگي فعال كردن معادن ديگر مس استان كرمان را كه از فعاليت مناسبي برخوردار نيستند به‌صورت مستقيم يا مشاركتي دارد.

 

ظرفيت توليد كنسانتره شركت مس 450هزار تن افزايش مي‌يابد

وي با بيان اينكه سرمايه‌گذاري در حوزه معادن مس مي‌تواند منجر به خلق ارزش‌افزوده زياد براي كشور و منطقه شود گفت: در حال حاضر 400 هزار تن ظرفيت ذوب در استان كرمان وجود دارد و براي بالفعل كردن اين ظرفيت نياز به 1 ميليون و 700 هزار تن كنسانتره داريم درحالي كه توليد فعلي ما يك‌ميليون و صد هزار تن است. سعد محمدي افزود: بنابراين براي رسيدن به ظرفيت 400 هزار تن ذوب نياز به 600 هزار تن كنسانتره اضافه داريم. علاوه بر اين از ظرفيت كنوني كنسانتره شركت مقدار 200 تا 300 هزار تن آن سالانه صادر مي‌شود كه براي حفظ ارزش‌افزوده اين محصول و همچنين حفظ جايگاهمان در تجارت جهاني بايد به توليد 900 هزار تن كنسانتره دست يابيم.

وي افزود: براي دستيابي به 900 هزار تن كنسانتره نياز به دو برابر كردن عمليات معدني و دستيابي به حدود 200 ميليون تن ماده داريم. سعدمحمدي با عنوان اينكه برداشت دو برابري ماده معدني نياز به افزايش ناوگان حمل و نقل و تجهيزات حفاري دارد اظهار داشت: ورود به ناوگان حمل و نقل معدني يكي ديگر از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري براي بومي‌سازي و ساخت تجهيزات حمل است. وي افزود: بدون شك سرمايه‌گذاري در حوزه توليد كنسانتره از حاشيه سود بالايي برخوردار است و مي‌تواند به توسعه منطقه و اشتغال‌زايي در كشور و استان كمك كند.

 

انجام سرمايه‌گذاري‌ در صنايع بالادستي و پايين‌دستي مس

سعدمحمدي با بيان اينكه خام‌فروشي در حوزه مس نداريم گفت: ممكن است براي سرمايه‌گذاري‌ها بخشي از كنسانتره را براي كسب درآمد و همچنين سوددهي مناسبي كه دارد صادر كنيم، اما بحث اصلي ما توليد ارزش‌افزوده در صنعت مس است.

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران افزود: براي ايجاد ارزش‌افزوده در صنعت مس در صنايع بالادستي و پايين‌دستي مس در آينده نزديك سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي انجام خواهيم داد. سعد محمدي با عنوان اينكه مس ايران داراي برند «پنج -نه» است و در صنايع (هاي‌تك) از آن استفاده مي‌شود گفت: مس ايران فرصت خوبي براي ورود به صنايع پايين‌دستي و‌هاي‌تك است و من اعلام مي‌كنم كه از تمام ايده‌هاي خلاقانه كه زمينه ورود سرمايه‌گذاران به صنايع هاي‌تك را فراهم مي‌كند با تمام قدرت حمايت مي‌كنم. سعد محمدي با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي جديد شركت ملي صنايع مس ايران در صنايع مرتبط با مس ارزش اين سرمايه‌گذاري‌ها را بيش از ۳۰ هزار ميليارد تومان برآورد كرد. مديرعامل شركت مس تصريح كرد: با به نتيجه رسيدن اين سرمايه‌گذاري‌ها زمينه مناسبي براي اشتغال در استان پهناور كرمان فراهم مي‌شود.

وي با بيان اينكه تمام سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را براي ورود به سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي توسعه‌اي دعوت مي‌كنم و در اين زمينه از اين بخش حمايت كامل خواهم كرد گفت: با تلاش و همكاري مجموعه مس در آينده نزديك استراتژي توسعه شركت مس را در حوزه اكتشاف و توليد اعلام مي‌كنم.

 

آموزش هدفمند با هدف افزايش بهره‌وري

مديرعامل شركت صنايع ملي مس ايران با بيان اينكه آموزش هدفمند از مهم‌ترين برنامه‌هاي ما در شركت مس است گفت: ارتقاي سطح دانش، استانداردسازي و به‌روزرساني امور با توجه به تغييرات جهاني، امري بديهي است و در دستور كار شركت قرار خواهد گرفت.

وي با تأكيد بر اينكه اين موضوع قطعاً در برنامه كاري ما خواهد بود تا بتوانيم سطح علمي شركت را به دانش روز دنيا نزديك كنيم گفت: با برنامه‌ريزي‌هاي جديدي كه در زمينه آموزش هدفمند داريم در آينده نزديك بايد به مرز‌هاي دانش در بخش مس دست پيدا كنيم و با تكنيك‌هاي روز دنيا كه در حال گسترش است جلو برويم. سعدمحمدي افزود: اميدواريم بتوانيم تكنيك‌هاي روز را به لحاظ فني در ساختار كارخانه و توليدات فراهم كنيم و با اين شرايط بتوانيم بهره‌وري بيشتري را در شركت ايجاد كنيم.

 

تحريم‌ها مانعي براي فروش و توسعه نيست

سعدمحمدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تحريم‌ها بر روند فعاليت شركت ملي مس اثر گذاشته است يا خير گفت: عملكرد دو ماهه شركت مس كه به بورس ارايه شده نشان مي‌دهد جلوتر از برنامه ارايه شده، فروش داشتيم. مديرعامل شركت مس با بيان اينكه محصولات صادراتي ما شامل كاتد و ميزان كمي كنسانتره است افزود: علاوه بر اين‌ ميزان صادرات كاتد و كنسانتره شركت مس بستگي به نياز اين محصولات در داخل كشور دارد و اولويت ما تأمين نياز داخل است و باقيمانده آن صادر مي‌شود. مديرعامل شركت مس با عنوان اينكه تحريم‌ها مانعي براي فروش و توسعه نيست بيان كرد: هوشمند كردن سيستم مالي شركت مس قطع به‌ يقين اتفاق خواهد افتاد و اميدوارم با همكاري دوستان به‌صورت آنلاين تعيين قيمت تمام‌شده را در لحظه ارزيابي كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون