• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4403 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۱ تير

در جلسه كارگروه رسانه شوراي عالي اصلاح‌طلبان چه گذشت

تدوين منشور رسانه‌اي و تبيين عملكرد نمايندگان اصلاح‌طلب شورا و مجلس

شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان هنوز و همچنان وارد ورطه انتخابات نشده‌ و هنوز نه سازوكار انتخاباتي مشخص شده و نه براي فعالان سياسي و بدنه اجتماعي اين جريان فكري واضح است كه مصلحان سياست ايران قرار است براي دوم اسفند چه كنند و چه نكنند. آن‌ طور كه از اخبار شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان پيداست هنوز مشخص نيست كه چپ سياسي اين‌ بار با معتدلان اصولگرا يا اعتدال و توسعه‌اي‌ها پيمان سياسي مي‌بندند يا نه. در حالي كه زمزمه‌هايي مبني بر عدم ائتلاف از زبان برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب شنيده ‌مي‌شود به همان اندازه‌ هم مخالفت با اين ايده كم نيست. اما آن ‌طور كه فعاليت‌هاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به عنوان عالي‌ترين مرجع اجرايي اين جريان سياسي در حوزه انتخابات نشان مي‌دهد، فعاليت‌هاي ريشه‌اي‌تري از بحث انتخابات و مصاديق آغاز شده تا احتمالا در چند ماه منتهي به برگزاري انتخابات، تصميمات نهايي اتخاذ شود. يكي از همين فعاليت‌هاي ريشه‌اي در راستاي حضور انتخاباتي دوم اسفند، جلسات كارگروه ارتباطات و رسانه‌اي اين شوراست.

يكشنبه شب جلسه كارگروه ارتباطات و رسانه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان برگزار و وضعيت رسانه‌ها و ذائقه رسانه‌اي مردم ايران در اين نشست بررسي شد. مهمان اين نشست هادي خانيكي، استاد ارتباطات بود. در اين جلسه خانيكي به بررسي وضعيت رسانه‌ها در جامعه و ذائقه رسانه‌اي مردم ايران پرداخت. او همچنين آخرين تحولات افكار عمومي در ايران را براساس نظرسنجي‌هاي انجام شده، تبيين كرد.

اين جلسات قرار است با حضور كارشناسان رسانه‌اي و اهالي رسانه تداوم داشته ‌باشد. فاطمه راكعي، رييس كارگروه ارتباطات و رسانه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در مورد جلسه يكشنبه شب و چرايي تداوم آن با «اعتماد» گفت‌وگو كرد.

راكعي در آغاز به نقش موثر رسانه‌ها اشاره كرد و گفت:«رسانه‌ها در دنياي امروز به خصوص در حوزه فرهنگ و سياست از اهميت بسزايي برخوردار هستند و مي‌توان با توجه به شرايط و مقتضيات فرهنگي و اجتماعي جوامع از آنها استفاده كرد. همچنين امروزه با گسترش وسايل ارتباط جمعي و فضاي اينترنت و شبكه‌هاي مجازي مي‌توان اقدامات مهم و موثري انجام داد.»

او ادامه داد:«دوازدهمين جلسه كارگروه ارتباطات و رسانه برگزار شد. پيش از آن هم جلسات متعددي با حضور چهره‌هاي مبرز و برجسته و در سطح ملي رسانه‌اي برگزار شده‌ بود همچنين كارگروه در ابعاد كوچك‌تري هم فعاليت‌هايي داشته كه كارگشا بوده است.»

به گفته راكعي قرار است، خروجي اين جلسات كارشناسي منجر به انجام برنامه‌ريزي‌ها همچنين تدوين چارچوب‌هايي براي شكل‌گيري يك منشور رسانه‌اي شود. منشوري كه مي‌تواند خط و مشي رسانه‌اي اصلاح‌طلبان را مشخص كرده و معلوم شود در ماه‌هاي آتي منتهي به انتخابات، كميت و كيفيت فعاليت رسانه‌اي‌شان بايد چگونه باشد.

رييس كارگروه ارتباطات و رسانه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان همچنين در مورد جلسه يكشنبه توضيح داد:«در جلسه يكشنبه شب از هادي خانيكي به عنوان چهره شناخته شده ارتباطات دعوت شد. در اين جلسه ايشان در مورد وضعيت اصلاح‌طلبان و اصلاحات در رسانه‌ها صحبت كرد و نظرسنجي معتبر جديدي را در مورد اين جريان و كنشگران سياسي آن با حاضران كه از اعضاي شوراي عالي و شوراي مشورتي بودند در ميان گذاشت. همچنين نتايج اين نظرسنجي در مورد موقعيت اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبي در فضاي رسانه‌هاي مكتوب، سايت‌هاي خبري، خبرگزاري‌ها، فضاي مجازي و حتي ساير وسايل ارتباط جمعي همچون روابط عمومي وزارتخانه‌ها يا صداوسيما نيز مطرح شد.»

او در پاسخ به اين سوال كه آيا نتايج اين نظرسنجي هم نشان مي‌دهد كه شرايط اصلاح‌طلبان دست‌كم در فضاي مجازي با تغييرات محسوسي مواجه بوده است، گفت:«قطعا در اين حوزه نمي‌توان مطلوب و غيرمطلوب كرد و آنچه مطلوب است را مورد توجه قرار داد. آنچه وجود دارد اين است كه قطعا تغييرات بسيار زياد و بزرگي را در اين حوزه شاهد هستيم كه بايد براي آن برنامه داشته ‌باشيم».

راكعي ادامه داد:«در جلسه يكشنبه كه به پيشنهاد من و با استقبال محمدرضا عارف و با حضور هادي خانيكي برگزار شد با استناد به نظرسنجي‌هاي معتبر و به روز به اين نتيجه رسيديم كه بايد برنامه‌ريزي و سياستگذاري‌هايي در اين زمينه انجام شود و با توجه به انتخابات پيش رو لازم است كه ما اطلاعات درست و دقيقي در اختيار مردم قرار دهيم تا آنها مبتني بر واقعيات موجود تصميم بگيرند. دكتر خانيكي نيز بر تغيير سياست‌ها تاكيد داشت.»

او در مورد تغيير سياست‌ها توضيح داد:«خانيكي معتقد بود كه بايد بر تغيير سياست‌ها تمركز داشته ‌باشيم. اين تغيير سياست‌ها هم در قبال مردم، هم در قبال اصلاح‌طلبان و گروه‌هاي سياسي فعال ديگر در جامعه است. به هر حال مشكلات كم نيست و در اين زمينه بايد با توجه به داده‌هاي در دست و نيازهاي موجود، تحولاتي در حوزه رسانه‌اي صورت دهيم.»

راكعي افزود:«اميدواريم با كار كارشناسي كه با كمك فرهيختگان و متخصصان اين حوزه انجام مي‌دهيم، اعتماد عمومي را به افكار و گرايش‌هاي اصلاح‌طلبانه جلب كنيم. به هر حال نارسايي‌هايي وجود داشته كه بخش اعظم آن به دليل مشكل‌آفريني‌ها و مانع‌تراشي‌هاي طيف راديكال جريان رقيب بوده است. در اين حال نبايد بر مشكلات و نقص‌ها و نارسايي‌هاي ناشي از عملكرد اصلاح‌طلبان نيز چشم بست.»

او همچنين در پاسخ به اينكه آيا قرار است برنامه‌هايي جهت تنوير افكار عمومي در راستاي توضيح و تبيين عملكرد 4 ساله نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس يا شوراي شهر و شهرداري ترتيب داده ‌شود، گفت:«خوشبختانه اصلاح‌طلبان همواره اين منش را داشته‌اند كه نقد را ابتدا از خود شروع كنند و در پي اصلاح باشند بنابراين در همه اين زمينه‌هاي گفته شده، اطلاع‌رساني خواهد شد همچنين منشور رسانه‌اي تدوين مي‌كنيم و البته تمام رويدادهاي اصلاح‌طلبانه را بررسي خواهيم كرد. در واقع وظيفه همه احزاب و نهادهاي اصلاح‌طلب از جمله شوراي عالي اصلاح‌طلبان است كه آنچه در مجلس، شوراي شهر يا شهرداري اتفاق افتاده را تبيين كند. ضمن اينكه فشارهاي موجود و مانع‌تراشي‌ها را نيز با مردم در ميان بگذارد همچنين روز سه‌شنبه 7 بعدازظهر ديداري با تعدادي از اهالي رسانه‌ در دفتر شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با حضور آقاي عارف خواهيم ‌داشت تا در موارد ذكر شده، گپ و گفتي داشته ‌باشيم و اين جلسات ادامه‌دار خواهد بود.»

رييس كارگروه ارتباط و رسانه اين شورا در پايان تاكيد كرد كه بايد به سمت فعاليت جبهه‌اي رفت چراكه اصلاحات همواره از تصميمات غيرجبهه‌اي ضربه خورده است و اهالي قلم مي‌توانند در اين زمينه كمك بزرگي براي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون