• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

بيماري‌هاي شغلي كارگران معدن توسط وزارت بهداشت اعلام شد

رييس گروه عوامل شيميايي و سموم مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در تشريح مهم‌ترين بيماري‌هاي معدنكاران گفت: «نتايج آخرين آمارگيري در سال ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد كه در اين سال ۴ هزار و ۹۱۳ معدن در حال بهره‌برداري در كشور وجود داشته كه طبق آخرين اظهارات وزارت صنعت و معدن، اين تعداد در حال حاضر به 3 هزار و 300 معدن فعال با ۴۹ هزار و ۲۹۹ شاغل رسيده است.»

فاطمه صادقي، خطرات و شرايط نامناسب كاري كه معدنكاران با آن مواجهند را به پنج گروه خطرات فيزيكي، شيميايي، بيولوژيكي، ارگونومي و روانشناختي طبقه‌بندي كرد و افزود: «آسيب‌هاي فيزيكي دامنه وسيعي از مشكلات جزيي تا مرگ را در پي دارند. علت‌هاي معمولي آسيب‌هاي كشنده شامل ريزش صخره، حريق، انفجار، تصادفات، سقوط از ارتفاع و... است و علل غيرمعمول شناخته شده صدمات كشنده نيز شامل جاري شدن سيل ناشي از كارهاي زيرزميني، هواي دم‌ كرده و محبوس شدگي ناشي از مسدود شدن غارهاست. صدا، گرما و رطوبت، ارتعاش پرتوها و تاريكي از عوامل مشكل‌زاي ديگر در معادن هستند.

كنترل صدا در معدن، امري دشوار بوده و مشكل افت شنوايي ناشي از صدا در معدن امري معمول براي كارگران معدن است. همچنين گرما و رطوبت در مناطق گرمسير و معادن زيرزميني عميق از ديگر مشكلات شايع است.

علاوه بر اين، مواجهه با پرتوهاي رادون در معادن زيرزميني، سبب افزايش ريسك سرطان ريه در كارگران معدن است و در حالي كه مواجهه با ذرات حاصل از سوخت موتورهاي ديزلي در معادن زيرزميني به علت كاربرد تجهيزات حفاري و حمل و نقل سيار اتفاق مي‌افتد، مطالعات آماري نشان مي‌دهد كه اين ذرات ريزگرد، خطر ابتلا به سرطان ريه را بالا مي‌برند.

علاوه‌ بر آن گاز رادون خارج شده از سطح سنگ‌هاي معدني براي ريه‌ها به‌شدت خطرناك است و براساس گزارشات، مواجهه با مواد فرّار ناشي از قطران زغال‌سنگ در ريخته‌گري آلومينيوم باعث افزايش ريسك سرطان ريه و مثانه شده و آسم شغلي نيز يكي از مشكلات معدنكاران است.

انفجار گرد و غبار زغال‌سنگ و گاز متان در معادن زيرزميني هنوز يك مشكل جدي و نيازمند پايش و مديريت است و در برخي عمليات معدنكاري طلا، هنوز از جيوه براي جداسازي طلا استفاده مي‌شود كه مسموميت ناشي از تنفس بخارات جيوه نيز تهديدي براي سلامت كارگران معدن است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون