• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4405 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۳ تير

جام ملت‌هاي آفريقا به دور حذفي رسيد

ستاره‌ها هنوز ندرخشيده‌اند

سامان سعادت

 

 

دور گروهي جام ملت‌هاي آفريقا سه‌شنبه شب به پايان رسيد و تكليف تيم‌هاي صعود‌كننده به مرحله يك هشتم نهايي مشخص شد. آنهايي كه حذف شدند راه خانه را پيش گرفتند و باقي مسير خودشان را به سمت معبد توت‌عنخ‌آمون ادامه خواهند داد. در ادامه نگاهي داريم به گروه‌هاي شش‌گانه و همچنين نحوه تقابل تيم‌ها در مرحله حذفي.

گروه نخست؛ ميزبان مقتدر

در گروه اول اين مصري‌ها بودند كه با رهبري محمد صلاح توانستند با جمع‌آوري تمام امتيازات راهي مرحله حذفي شوند. مصري‌ها با سه برد مقابل اوگاندا، كنگو و زيمباوه 9 امتيازي شدند. شاگردان خاوير آگيره موفق شدند بدون گل خورده دور گروهي را پشت سر بگذارند. بعد از مصر اوگاندا با 4 امتياز در رده دوم قرار گرفت و همراه با ميزبان راهي دور بعد شد. اوگاندا چهار امتيازش را با برد مقابل كنگو و تساوي مقابل زيمباوه به دست آورد. كنگو با 3 و زيمباوه نيز سوم و چهارم شدند.

گروه دو؛ ماداگاسكار شگفتي‌ساز

قبل از شروع مسابقات هيچ كس تصورش را نمي‌كرد كه در گروهي كه نيجريه و گينه حضور دارند، ماداگاسكار به عنوان تيم نخست راهي دور بعد شود. كشوري كه خيلي از مردم جهان صرفا نامش را با كارتون معروف ماداگاسكار و شخصيت‌هاي دوست‌داشتني‌اش مي‌شناسند. با اين حال اين تيم با هدايت نيكلاس دوپوييس فرانسوي هفت امتياز كسب كرد و صدرنشين گروه لقب گرفت. برد دو بر صفر اين كشور مقابل نيجريه در روز آخر تاكنون بزرگ‌ترين شگفتي مسابقات را رقم زده است. آنها مقابل گينه به تساوي رسيدند و بروندي را نيز از پيش رو برداشتند. بعد از ماداگاسكار، نيجريه با 6 امتياز دوم شد. تيم‌هاي گينه و بروندي با 4 و بدون امتياز در رده‌هاي سوم و چهارم قرار گرفتند.

گروه سه؛ نبردي با پيروزي الجزاير

بعد از مصر، الجزاير دومين تيمي بود كه توانست با 9 امتياز كامل و بدون دريافت هيچ گلي خودش را به جمع 16 تيم برتر برساند. الجزاير با سه پيروزي پياپي مقابل سنگالي كه از ساديو مانه بهره مي‌برد و كنيا و تانزانيا صدر جدول را در اختيار گرفت. بعد از الجزاير، سنگال موفق شد با دو برد، 6 امتيازي شود و جايگاه دوم را تصاحب كند. تيم‌هاي كنيا و تانزانيا نيز با 3 و بدون امتياز سوم و چهارم شدند.

گروه چهار؛ هت‌تريك توتال تيم‌ها

گروه چهارم با وجود هروه رنار روي نيمكت مراكش براي فوتبال‌دوستان ايراني جذاب بود. چرا كه ما همين سال قبل مراكش را در جام جهاني برده بوديم و ضمنا تا مدت‌ها شايعه نشستن مرد خوش‌تيپ فرانسوي روي نيمكت تيم ملي به گوش مي‌رسيد. مراكش در اين جام موفق شد در مرحله گروهي با سه برد مقابل تيم‌هاي ساحل عاج و آفريقاي جنوبي و ناميبيا در گروه مرگ مسابقات 9 امتيازي شود. ضمنا آنها موفق شدند 270 دقيقه دروازه خودشان را بسته نگه دارند تا به جمع تيم‌هاي مصر و الجزاير از اين حيث بپيوندند. بعد از مراكشي‌ها، ساحل‌عاج با 6 امتياز دوم شد. آفريقاي جنوبي با 3 و ناميبيا بدون امتياز در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.

گروه پنج؛ گروه تساوي‌ها

گروه پنج يكي از گروه‌هاي عجيب مسابقات بود. تيم مالي با دو برد مقابل آنگولا و موريتاني و تساوي مقابل تونس 7 امتيازي شد و صدرنشيني را به دست آورد. اما تيم دوم گروه بدون حتي يك برد، اين عنوان را به دست آورد. تونس با دو تساوي يك بر يك و يك تساوي بدون گل توانست سه امتياز به دست آورد و دوم شود. در واقع به جز دو بازي مالي با تيم‌هاي موريتاني و آنگولا، تمام بازي‌هاي ديگر اين گروه به تساوي رسيد. به اين ترتيب بعد از تونس، تيم‌هاي آنگولا و موريتاني با دو امتياز در رده‌هاي سوم و چهارم قرار گرفتند.

گروه 6؛ همه‌چيز مساوي، حتي رنگ پرچم‌ها!

از ابتداي مسابقات گروه شش به خاطر رنگ پرچم‌هاي چهار كشور حاضر در آن مورد توجه كاربران قرار گرفت. پرچم هر چهار تيم حاضر در گروه شش از سه رنگ سبز و زرد و قرمز تشكيل شده و فقط جانمايي اين رنگ‌ها روي پرچم متفاوت است. در اين گروه نيز مانند گروه چهار از شش بازي انجام شده، تنها دو بازي برنده داشت و باقي بازي‌ها به تساوي رسيد. در اين بين غنا موفق شد با يك برد و دو تساوي با پنج امتياز و البته تفاضل گل بهتر نسبت به كامرون، صدرنشين شود. بنين و گينه بيسائو نيز با 3 و يك امتياز سوم و چهارم شدند.

بهترين تيم‌هاي سوم

بعد از پايان دور گروهي، علاوه بر تيم‌هاي اول و دوم هر گروه، چهار تيم برتر سوم نيز موفق شدند راهي دور بعد شوند. بر اين اساس تيم‌هاي گينه، كنگو، بنين و آفريقاي جنوبي توانستند از حذف شدن نجات پيدا كنند و تيم‌هاي كنيا و آنگولا با جام وداع كردند.

مرحله حذفي

بر اساس قرعه از پيش تعيين شده از روز جمعه، در مرحله يك هشتم نهايي جام ملت‌هاي آفريقا، در نخستين ديدار تيم‌هاي اوگاندا و سنگال به مصاف هم مي‌روند. در همان روز مراكش نيز با بنين روبرو خواهد شد. روز شنبه ميزبان در يك قرعه سخت مقابل آفريقاي جنوبي صف‌آرايي مي‌كند و در يكي از جذاب‌ترين بازي‌هاي جام كامرون و نيجريه به مصاف هم مي‌روند. نكته جالب توجه اين است كه برنده تيم‌هاي مصر و آفريقاي جنوبي بايد به مصاف برنده كامرون و نيجريه برود و اين يعني تا قبل از مرحله نيمه‌نهايي از مجموع اين چهار تيم مدعي، تنها يك تيم در مسابقات باقي خواهد ماند. در ادامه روز يكشنبه ماداگاسكار با كنگو مصاف مي‌دهد و الجزاير با غنا روبرو مي‌شود. و روز دوشنبه با بازي تيم‌هاي غنا با تونس و مالي با ساحل عاج مرحله يك هشتم به پايان مي‌رسد.

آمار

در پايان مرحله گروهي در مجموع 68 گل وارد دروازه‌ها شد كه ميانگين كمتر از دو گل براي هر بازي را نشان مي‌دهد كه آمار پاييني به حساب مي‌آيد. همچنين هيچ گلزن شاخصي هنوز در مسابقات ديده نشده. در جدول گلزنان اندازه يك تيم فوتبال بازيكن دو گله حضور دارد. نام ساديو مانه و محمد صلاح نيز در بين اين بازيكنان به چشم مي‌خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون