• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4405 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۳ تير

خبرخوان

بخش معدن ايران تحريم‌ناپذير است

نايب رييس انجمن سنگ ايران گفت: بخش معدن ايران و صادرات مواد معدني قابل تحريم نيست، زيرا كشورها به اين مواد احتياج دارند و به هر شكل ممكن خريدار آن هستند.

مالك رحمتي در نشست خبري اظهار كرد: با توجه به اينكه ايران كشوري است كه هفت درصد ذخاير معدني دنيا را در خود جاي داده است، اما هيچ‌گاه از مزيت‌هاي غيرقابل انكار اين جايگاه آن‌طور كه بايد استفاده نشده است؛ لذا بايد نسبت و سهم نهادهاي مختلف همچون وزارت صنعت، تشكل‌هاي تخصصي همچون انجمن سنگ، اتاق بازرگاني و… براي بهره‌گيري از اين ظرفيت‌ها مشخص شود. آنچه اكنون ديده مي‌شود بيشتر حرف و سخنراني است، بنابراين لازم است با توجه به ظرفيت‌هاي ما با اخذ نظرات كارشناسي و برنامه‌ريزي‌هاي درست در بازه زماني مشخص، اين ظرفيت بالقوه تبديل به بالفعل شود. او تاكيد كرد: در حال حاضر چالش اصلي ما در زنجيره ارزش صنعت سنگ است. مهم‌ترين چالش ما اين است كه هيچ‌گاه زنجيره به‌طور كامل ديده نشده است. زنجيره ارزش ما شامل اكتشاف، استخراج، فرآوري و در نهايت صادرات است. اكتشاف بايد به صورت عملي و اصولي و با برنامه‌ريزي مشخص باشد. در سنگ‌هاي ساختماني 2.5 ميليارد تن ذخيره قطعي در كشور وجود دارد كه نيازمند يك برنامه اكتشاف است. پس از آن استخراج است؛ دو دهه قبل استخراج توسط مواد انفجاري صورت مي‌گرفت اما اكنون تحول صورت گرفته و با روش سيم برش صورت مي‌گيرد. حلقه بعدي فرآوري است كه بايد با استانداردهاي بين‌المللي صورت گرفته و متصل به حلقه صادرات شود. پس از آن با فرآوري استاندارد بين‌المللي به حلقه نهايي زنجيره مي‌رسيم كه صادرات است. مشكل ما اين است، كسي كه در بخش صادرات است، كاري به فرآوري ندارد يا بخش استخراجي ما جدا از دخالت در صادرات مشغول به كار است، بنابراين اين زنجيره متصل نيست؛ لذا لازم است تا اين زنجيره ارزش به صورت كامل و متصل ديده شود. نايب رييس انجمن سنگ ايران با تاكيد بر اينكه بخش معدن ايران قابل تحريم نيست، خاطرنشان كرد: كشوري كه مي‌تواند 30 ميليون تن توليد سنگ ساختماني داشته باشد، امروز تنها 13.5 ميليون تن توليد انجام مي‌دهد كه يك‌سوم ظرفيت كشور است.

100ميليارد تومان از خسارات سيل هنوز پرداخت نشده است

بر اساس گزارش مطرح شده در جلسه رييس كل بيمه مركزي با مديران عامل شركت‌هاي بيمه از مجموع 194 ميليارد تومان خسارت برآورد شده تاكنون فقط 94 ميليارد تومان پرداخت شده است. جلسه رييس كل بيمه مركزي با مديران عامل شركت‌هاي بيمه درباره آخرين وضعيت پرداخت خسارات سيلاب نوروزي برگزار شد كه در آن عنوان شد كه تا تاريخ 10 تيرماه تعداد 92 هزار و 333 فقره خسارت به 22 شركت بيمه‌گر در حادثه سيل اعلام شده كه از اين تعداد 69 هزار و 550 مورد كارشناسي و ارزيابي شده است. بر اساس اين گزارش تاكنون 94 ميليارد و 39 ميليون تومان به بيمه‌گذاران پرداخت شده در حالي كه مجموع مبلغ خسارات توسط شركت‌هاي بيمه بيشتر از 194 ميليارد تومان برآورد شده است. بنا بر گزارش روابط عمومي بيمه مركزي، در اين جلسه همچنين اعلام شد كه 52 درصد خسارت‌ها از نظر تعداد به شركت بيمه تجارت نو، 19 درصد شركت بيمه ميهن، 14 درصد كوثر، 6 درصد آرمان و 9 درصد به ساير شركت‌ها تعلق دارد. غلامرضا سليماني، رييس كل بيمه مركزي با اشاره به گذشت سه ماه از وقوع سيل اظهار كرد: با گذشت بيش از سه ماه از وقوع سيل قاعدتا بايد موضوع سيل از نظر شركت‌هاي بيمه خاتمه يافته تلقي شود. مطابق با گزارش‌ها بايد در پرداخت خسارت‌ها به مردم سرعت بيشتري داشته باشيم. سليماني همچنين اضافه كرد: با توجه به گستردگي حادثه، خدمت‌رساني بايد به طور ويژه و سريع انجام شود تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن رسما همه پرداخت‌ها انجام شود. رييس شوراي عالي بيمه از پرداخت بيش از 90 درصدي خسارت‌هاي ناشي از سيل به واحدهاي مسكوني داراي بيمه‌نامه آتش‌سوزي خبر داد و گفت: ديگر خسارت‌ها كه عمدتا در ساير رشته‌ها مانند مهندسي و مسووليت بوده هم با سرعت بيشتري پرداخت شود، چراكه پرداخت خسارت‌ها وظيفه‌اي است كه بر عهده ما گذاشته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون