• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4407 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۶ تير

اميرحسين آبادي، وكيل مدافع محمدرضا خاتمي:

انتشار مطالب دادگاه علني قابل‌‌تعقيب نيست

در ادامه بررسي حواشي دادگاه نايب رييس مجلس ششم، با وكيل محمدرضا خاتمي به گفت‌وگو نشستيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

آيا حكم دادگاه خاتمي به شما ابلاغ شده است؟

براي ما چيزي نيامده است.

يعني از طريق سامانه ثنا هم چيزي نيامده؟

تا الان چيزي به ما ابلاغ نشده است؛ از سامانه ثنا به ما حكمي ابلاغ نشده است. گاهي اوقات هم با تلفن خبر مي‌دهند كه اين‌بار حتي اين اتفاق هم نيفتاده است. اين اخبار مربوط به صدور حكم را هم من همين‌طور از گوشه و كنار شنيده‌ام. مثل اينكه اولين‌بار اين خبر را فارس منتشر كرده است.

پروسه ابلاغ حكم به چه صورت است؟ يعني اگر حكم از طريق سامانه براي شما ارسال شده بود هم اين خبرگزاري امكان دسترسي به اين حكم را داشت؟

سوال همين است كه قبل از اينكه حكم به وكلا ابلاغ شود، فارس از كجا به آن دسترسي پيدا كرده است؟ ممكن است سخنگوي قوه قضاييه يا دادگاه حكم را به اين خبرگزاري داده باشند. البته به‌طور معمول حكم ابتدا از طرف رييس دادگاه به وكلا ابلاغ مي‌شود اما جالب است كه حكم قبل از اينكه به وكيل يا خود متهم ابلاغ شده باشد، يك خبرگزاري به اين شكل و با اين لحن حكم را منتشر مي‌كند. قاعدتا راي دادگاه نبايد به ديگران گفته شود مگر اينكه با سخنگوي قوه قضاييه رسما مصاحبه شود و از قول او نقل شود اما سوال ما دقيقا اين است كه خبرگزاري فارس اين خبر را از كجا به دست آورده است؟

شنيده شده كه بعد از اتفاقات امروز آقاي خاتمي تصميم گرفته‌اند متن جلسات دادگاه را منتشر كنند، شما در اين مورد اطلاعي داريد؟

چيزي به طور قطعي وجود ندارد. بايد صحبت كنيم و تصميم بگيريم. اگر چنين وضعيتي باشد و تصميم قطعي بگيرند كه مسائل مطرح شده در دادگاه را منتشر كنند، از نظر حقوقي مشكلي ندارد. دادگاه علني بوده و ايشان مي‌تواند از حق شخصي‌شان براي انتشار آن استفاده كند اما من هنوز به طور قطعي نمي‌توانم بگويم اين كار انجام مي‌شود يا نه.

با وجود علني بودن دادگاه اما اجازه ندادند مسائل مطرح‌شده در جايي منتشر شوند.

من قبلا گفتم و در لايحه هم نوشتم كه اين كار خلاف قانون است. من اول جلسه هم به رييس دادگاه تذكر دادم كه اين هيچ توجيه قانوني ندارد كه دادگاه علني اعلام شود اما نتوانند موضوعات مطرح شده در آن را منتشر كنند. درست است كه به لحاظ قانوني براي حفظ حقوق متهم نبايد اسم او را بگويند اما آن هم اگر خود متهم بخواهد مي‌تواند اسم را منتشر كند. اين هم از آن مسائلي بود كه دوستان خبرنگار هم مي‌گفتند. البته خود آقاي خاتمي بعد از دادگاه مصاحبه مي‌كردند و اجمالا مطالبي را كه دادگاه مطرح شده بود، مي‌گفتند و رسانه‌ها هم منتشر مي‌كردند. اما اين مطلب كه رييس دادگاه، دادگاه را علني اعلام كند اما بگويد نمي‌توانيد مسائل مطرح‌شده را منتشر كنيد، چيز جديدي بود.

به لحاظ قانوني رييس دادگاه اجازه دارد اعلام كند كه مسائل مطرح‌شده در دادگاه علني نبايد منتشر شود؟

خير. وقتي دادگاه علني اعلام شد، رسانه‌ها مي‌توانند بدون ذكر نام و مشخصات متهم موضوعات ديگر را منتشر كنند. اگر نام متهم را ذكر كردند هم مفتري محسوب مي‌شوند و اين كار افترا است. افترا هم فقط با شكايت شخص حقوقي قابل تعقيب است. من همه اينها را در دادگاه تذكر هم دادم و در لايحه دفاعي هم كه در آخرين دفاع ارايه دادم، نوشتم كه اين كار دادگاه خيلي اصولي نبوده است. اما ما از دوستان خبرنگار خواستيم به حرمت دادگاه و به احترام گفته رييس دادگاه چيزي را منتشر نكنند اما اگر منتشر شود، قانونا قابل تعقيب نيست؛ مگر اينكه متهم بخواهد براي برده شدن اسمش شكايت كند كه آقاي خاتمي در اين مورد ادعايي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون