• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4407 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۶ تير

اخبار

احتمال توافق امريكا و طالبان

يك منبع وابسته به طالبان همزمان با هفتمين روز از هفتمين دور مذاكرات امريكا و طالبان در قطر اظهار كرد، امريكا و طالبان ممكن است به توافقي براي تعيين يك زمان‌بندي 8 يا ۹ ماهه براي خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان دست يابند. به گزارش ايسنا، اين منبع اظهار كرد: هيات امريكا و طالبان ممكن است بر سر يك زمان‌بندي 8 يا ۹ ماهه براي تكميل خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان به توافق برسند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، بنا به گفته‌هاي اين منبع آگاه، زمان پيشنهادي امريكايي‌ها براي خروج نيروها دو سال و زمان پيشنهادي طالبان 6 ماه بود و اين توافق سازشي ميان اين دو زمان پيشنهادي خواهد بود. وي افزود: مدت زمان خروج نيروهاي امريكايي يكي از موانع اصلي مذاكرات ميان طالبان و امريكا بوده و در حالي كه طالبان بر خروج نيروها در كوتاه‌ترين زمان ممكن تاكيد داشته، امريكا تلاش كرده تا اين روند را تا حد ممكن طولاني كند. اكبر آقا، يكي از مقامات سابق طالبان به خبرگزاري اسپوتنيك گفت: امريكا به دنبال خروج سريع نيست و مساله خروج نيروهاي امريكايي مي‌تواند حل نشده، باقي بماند. هدف مذاكرات امريكا و طالبان دستيابي به توافقي بر سر خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان و تضمين عدم استفاده از خاك افغانستان از سوي طالبان به عنوان پناهگاه نيروهاي القاعده بوده است. خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد، مذاكره‌كنندگان امريكا و طالبان تلاش خود را براي تكميل پيش‌نويس توافقنامه صلح در افغانستان تا روز يكشنبه جاري به كار مي‌گيرند. اين خبرگزاري به نقل از منابع مطلع آورد كه مذاكرات دو هيات تا ساعات پاياني جمعه شب ادامه يافت.

دست رد بغداد بر سينه تل ‌آويو

وزارت خارجه عراق بار ديگر بر رد اشغالگري رژيم صهيونيستي تاكيد كرد. اين نهاد عراقي با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه برخي از رسانه‌ها اظهارات نامناسبي را از زبان سفير عراق در امريكا اعلام كردند. بغداد تاكيد كرد كه «براي وزارت خارجه اهميت دارد كه توضيح دهد، كشورها و رسانه‌ها اهميت ويژه‌اي براي مساله فلسطين قائل هستند؛ [مساله‌اي] كه محور اصلي نشست‌ها و كنفرانس‌هايي در خارج است كه نمايندگان و هيات‌هاي ما در آن شركت مي‌كنند.» شبكه «آفاق» به نقل از وزارت خارجه عراق گزارش داد كه در برخي از رسانه‌ها گاهي بخش‌هايي از اظهارات را دست‌چين مي‌كنند «با تعبير ناقصي بيان مي‌شود. . . كه موضع اصولي عراق را خدشه‌دار مي‌كند.» بغداد تصريح كرد كه موضع «عراق در قبال مساله فلسطين همان موضع اصولي و تاريخي مبني بر عدم پذيرش اسراييل اشغالگر است». وزارت خارجه عراق با انتقاد از غصب خاك فلسطين توسط رژيم صهيونيستي خاطرنشان كرد كه هيچ رابطه‌اي با اين رژيم ندارد و به اصل تحريم آن پايبند است. در اين بيانيه تاكيد شد كه عراق «در محافل منطقه‌اي و بين‌المللي در طول تاريخ حامي مساله فلسطين و مبارزه ملت فلسطين و دفاع از حقوق آن بوده است.» بغداد همچنين خاطرنشان كرد كه حتي يك روز از موضع خود دست بر نداشته است و هر گونه عادي‌سازي رابطه با اين رژيم اشغالگر را نمي‌پذيرد؛ رژيمي «كه مي‌كشد، آواره مي‌كند و زندگي انسان‌ها را با ظلم و تجاوز نابود مي‌كند».

اردوغان رييس بانك مركزي تركيه را بركنار كرد

به گزارش ايسنا، در فرماني كه به امضاي اردوغان رسيده و در آخرين ساعات شب گذشته منتشر شده، رييس‌جمهوري تركيه «مراد چتينكايا» رييس بانك مركزي را از سمت خود بركنار و معاون او را جانشينش كرده است. چتينكايا در 3 سال گذشته رييس بانك مركزي تركيه بوده است. «مراد اويسال» اكنون جانشين او شده است. به گزارش بي.‌بي.‌سي دليل رسمي براي بركناري چتينكايا داده نشده است اما برخي رسانه‌ها گزارش كرده بودند، اردوغان منتقد سياست‌هاي رييس بركنار شده بوده است. از جمله انتقادهاي مطرح شده، سرعت كم بانك مركزي تركيه در كم كردن نرخ بهره بوده است. گفته شده، چتينكايا تمايلي به كم كردن نرخ بهره نداشته است. بانك مركزي تركيه از مدت‌ها پيش تحت فشارهاي شديدي از ناحيه اردوغان بوده تا به رونق گرفتن اقتصاد تركيه كمك كند. اردوغان خواهان كاهش نرخ بهره است و مي‌گويد اين كار براي بهبود و تقويت رشد اقتصادي تركيه ضروري است. خبرگزاري رويترز گفته است اين دو به جز مساله نرخ بهره بر سر بي‌ثباتي پول ملي و تورم بالا هم اختلاف نظر داشتند. رشد اقتصاد تركيه براي دومين فصل متوالي كند شده و تورم در اين كشور رو به افزايش بوده است.

دست‌هاي بن سلمان در كمپين نخست‌وزيري جرمي هانت

بخشي از كمپين جرمي هانت براي به دست گرفتن رهبري محافظه‌كاران و نخست‌وزيري انگليس از سوي يكي از نزديكان محمد بن سلمان، وليعهد سعودي تامين مالي شده است. به گزارش ايسنا، پايگاه خبري بازفيد در گزارشي فاش كرد، كن كوستا، نماينده ويژه دولت انگليس در طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودي» محمد بن سلمان براي مدرن‌سازي اقتصاد عربستان ۱۰ هزار پوند به كمپين رهبري جرمي هانت اهدا كرده است. كن كوستا به عنوان «مرد منصوب» وليعهد سعودي در انگليس توصيف شده است. حزب اپوزيسيون كارگر معتقد است، اين افشاگري سوالاتي جدي درباره استقلال وزارت خارجه و توانايي جرمي هانت در ماندن در سمتش ايجاد مي‌كند. هانت اكنون وزير خارجه انگليس است. يكي از قانونگذاران انگليس در كميته نظارت بر صادرات سلاح تاكيد كرد: اگر وزير خارجه از سعودي‌ها براي تامين مالي كمپينش براي اينكه نخست‌وزير آتي انگليس شود، پولي دريافت كرده باشد سوالاتي جدي مطرح مي‌شود. هانت بايد فورا اين پول را بازگرداند و متعهد شود از پذيرش كمك‌هاي مالي كه احتمالا با سمت او در وزارت خارجه تداخل ايجاد مي‌كند، امتناع خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون