• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4407 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۶ تير

خبرخوان

افت ۴۹درصدي معاملات در شهر تهران

بر اساس آخرين آمارهاي استخراجي از سامانه اطلاعات بازار املاك تا ۱۴ تير ماه جاري كل قراردادهاي كشور نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۱۵درصد كاهش داشته است.

بنا بر اين گزارش، تعداد مبايعه‌نامه‌هاي كشور نسبت به سال گذشته ۱۸درصد و تعداد اجاره‌نامه‌هاي كشور نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۳درصد كاهش داشته است. آمارها نشان مي‌دهد كه كل قراردادهاي تهران تا ۱۴ تير ماه نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۶درصد، تعداد مبايعه‌نامه‌هاي تهران نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۴۹درصد و تعداد اجاره‌نامه‌هاي تهران نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۲۲درصد كاهش داشته است.

براساس اين گزارش، از اول فروردين ۹۷ تا ۴ تير ۹۷ تعداد كل قراردادهاي كشور ۴۰۴ هزار و ۵۴۸ است كه تعداد ۲۱۸ هزار و ۹۶۰ آن مبايعه‌نامه و ۱۸۱ هزار و ۱۷۳ اجاره‌نامه است.

از تاريخ اول فروردين ۹۸ تا تاريخ ۱۴ تير ماه سال جاري نيز تعداد كل قراردادهاي كشور ۳۴۲ هزار و ۴۶ فقره است كه تعداد ۱۸۰ هزار و ۴۹۴ مبايعه‌نامه و ۱۵۸ هزار و ۴۷۰ اجاره‌نامه است.

از تاريخ اول فروردين ۹۷ تا ۱۴ تير ۹۷ تعداد كل قراردادهاي شهر تهران ۱۱۳ هزار و ۵۱۵ است كه تعداد ۵۷ هزار و ۸۹۴ آن مبايعه‌نامه و ۵۴ هزار و ۷۶۱ اجاره‌نامه است.

از تاريخ اول فروردين ۹۸ تا ۱۴ تير ۹۸ تعداد كل قراردادهاي شهر تهران ۷۳ هزار و ۸ عدد است كه تعداد ۲۹ هزار و ۷۳۶ مبايعه‌نامه و ۴۲ هزار و ۷۳۲ عدد آن اجاره‌نامه است.

 

درخواست وزارت راه از استارت‌آپ‌ها براي ورود به مسكن

مديركل اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينكه از استارت‌آپ‌ها در 5 زمينه خواسته‌ايم كه ورود جدي به بخش مسكن داشته و پيشنهادات خود را ارايه دهند، گفت: مباني نظري نظام اجاره‌داري تا يك ماه آينده نهايي مي‌شود.

عباس فرهاديه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به اين سوال كه وزير راه و شهرسازي از راه‌اندازي و ساماندهي نظام اجاره‌داري حرفه‌اي و ورود استارت‌آپ‌ها به اجاره‌داري خبر داده، آيا اين نظام اجاره‌داري به تابستان امسال خواهد رسيد، گفت: ساماندهي نظام اجاره‌داري به جديت در حال پيگيري و مباني نظري آن در حال تدوين است.

فرهاديه در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر نمي‌كنيد كه براي نظم دادن اين استارت‌آپ‌ها در نظام اجاره‌داري نيازمند اپراتورهايي هستيم، گفت: معاونت فناوري رياست‌جمهوري به رياست شخص ستاري كه متولي ساماندهي اين استارت‌آپ‌ها و رگولاتور آنهاست، قرار است اين استارت‌آپ‌ها را تنظيم مقررات كند، بنابراين معاون علمي فناوري رياست‌جمهوري تقبل كرده و اين كار را انجام خواهد داد و ما با استارت‌آپ‌ها اين كار را شروع كرده‌ايم.

 

ورود استارت‌آپ‌ها به بخش مسكن در ۵ زمينه

مديركل اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: استارت‌آپ‌ها در 5 زمينه بايد ورود جدي در بخش مسكن داشته باشند و پروپوزال و پيشنهادات خود را ارايه دهند.

فرهاديه ادامه داد: اولين زمينه و فيلد ورود اين استارت‌آپ‌ها، مشاركت در ساخت مسكن است كه تاكنون هيچ فردي دنبال آن نبوده يعني اگر يك متقاضي قصد مشاركت در ساخت كند يا مشاركت در ساخت بگيرد فقط به بنگاه‌هاي مسكن مراجعه مي‌كند اما اگر امكاني ايجاد شود كه مشاركت در ساخت‌ها را هم براي متقاضي و هم براي سازنده (پذيرنده و پذيرا) پيگيري كند، اين امكان مي‌تواند از طريق استارت‌آپ‌ها عملياتي شود. او اضافه كرد: زمينه دوم فعاليت استارت‌آپ‌ها بحث پيش‌خريد مسكن است، چراكه جايي وجود ندارد كه اگر قصد پيش‌خريد مسكن وجود دارد متقاضي به آنجا مراجعه كند و به عنوان مثال اگر
100 پيش‌خريد مسكن گذاشته شده متقاضي از ميان آنها چند پيش‌خريد را انتخاب كند كه اين استارت‌آپ‌ها مي‌توانند در اين بخش هم ورود كنند.

فرهاديه گفت: زمينه سوم و چهارم خريد و فروش و رهن و اجاره است و زمينه آخر يا همان فيلد پنجم نظام اجاره‌داري حرفه‌اي است كه يعني يك استارت‌آپي بايد باشد كه اجاره‌دار حرفه‌اي به اين استارت‌آپ‌ها مراجعه كند.

مديركل اقتصاد مسكن و وزارت راه و شهرسازي افزود: مثلا چند موجر تك‌خانه‌اي به اين استارت‌آپ‌ها مراجعه كرده و اعلام مي‌كنند كه توانايي رفتن براي اجاره‌داري و دادن اجاره مسكن خود را ندارند يا اينكه مستاجري توانايي گشتن براي تهيه واحد اجاره‌اي را ندارد پس مي‌توانند به اين استارت‌آپ‌ها مراجعه و آن استارت‌آپ‌ها تمام مراحل كار اجاره دادن و حتي تعمير آن واحد اجاره‌اي را از صفر تا 100 انجام داده و دستمزد خود را دريافت كنند.

او گفت: در نظام اجاره‌داري اگر مالكاني باشند كه يك واحد مسكوني در شرق و يك واحد مسكوني همزمان در غرب تهران داشته باشند ديگر مشكلات تعمير اين واحدهاي مسكوني و دادن اجاره به مستاجر را نخواهند داشت، چراكه اين اجاره‌دار حرفه‌اي هزينه تعميرات و ساير هزينه‌ها را به حداقل ممكن كاهش مي‌دهد و اين به نفع مالكان و موجران نيز خواهد شد.

فرهاديه گفت: روي اين موضوع در حال رايزني با استارت‌آپ‌ها هستيم و اعلام كرده‌ايم كه خود را بايد تجهيز كنند و محدود هم نخواهيم كرد كه كدام استارت‌آپ‌ها، بنابراين اجاره‌داري حرفه‌اي يكسري مباني نظري و مطالعات تطبيقي در دنيا دارد كه به‌طور جدي آن را پيگيري مي‌كنيم و تا يك ماه آينده نظام اجاره‌داري حرفه‌اي مباني نظري آن استخراج خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون