• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4407 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۶ تير

عدد و رقم

17.4درصد

افت سرمايه‌گذاري در بخش ماشين‌آلات

آمارها نشان مي‌دهد تشكيل سرمايه ثابت ناخالص در فصل زمستان 97 براي بخش ماشين‌آلات 17.4درصد افت كرده است. براساس محاسبات ملي مركز آمار ايران، در فصل زمستان ۱۳۹۷ جمع ارزش افزوده رشته فعاليت‌هاي اقتصادي، محصول ناخالص داخلي و محصول ناخالص داخلي بدون نفت (به قيمت‌هاي جاري) به ترتيب ۷۰۰۷۸۱۳، ۷۰۵۷۹۸۳ و ۵۸۲۱۰۶۷ ميليارد ريال بوده است. در اين فصل سهم ارزش افزوده بخش‌هاي صنعت، كشاورزي و خدمات از محصول ناخالص داخلي به قيمت‌هاي جاري به ترتيب 49.5، 5.9 و 43.9درصد بوده است. جمع ارزش افزوده رشته فعاليت‌هاي اقتصادي، محصول ناخالص داخلي و محصول ناخالص داخلي بدون نفت (به قيمت ثابت سال ۱۳۹۰) به ترتيب ۱۷۱۲۷۳۳، ۱۷۱۶۷۰۳ و ۱۴۳۱۰۸۷ ميليارد ريال بوده كه رشد آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب 7.9-، 8.4- و 4.1-درصد بوده است. آمارهاي مربوط به زمستان سال گذشته نشان مي‌دهد رشد اقتصادي در اين فصل منفي 8.4درصد بوده است. جزييات اجزاي آن نشان مي‌دهد هزينه مصرفي بخش خصوصي با كاهش 5.3درصدي روبه‌رو شده و دولتي 4.6درصد رشد دارد. از طرفي تشكيل سرمايه ثابت ناخالص كه سرمايه‌گذاري جديد و رونق را نويد مي‌دهد با افت 17.3درصدي براي ماشين‌آلات و منفي 4.7درصدي براي ساختمان همراه است.

 

163.1درصد

افزايش قيمت سكه از سال گذشته تاكنون

آمارهاي بانك مركزي حاكي از آن است كه قيمت سكه بهار آزادي طرح جديد در 2 ماهه نخست سال جاري 163.1درصد نسبت به 2 ماهه سال 97 افزايش يافته است. براساس آمارهاي بانك مركزي، متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طرح قديم در ارديبهشت ماه سال جاري در بازار آزاد شهر تهران 4 ميليون و 841 هزار و 120 تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 4.6درصد و 156.7درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنـين حـداقل و حداكثر نرخ فـروش سكه مذكور در ماه ياد شده به ترتيب 4 ميليون و 550 هزار تومان و 5 ميليون و 13 هزار و 300 تومان بوده است. در ارديبهشت ماه سال جاري متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طرح جديد در بازار آزاد شهر تهران 5 ميليون و 7 هزار و 400 تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 4.3درصد و 158.5درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنين حداقل و حداكثر نرخ فروش سكه مذكور در ماه ياد شده به ترتيب 4ميليون و 665 هزار تومان و 5 ميليون و 210هزار تومان بوده است. در 2 ماهه اول سال 1398 متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي در بازار آزاد شهر تهران با طرح قديم 4 ميليون و 747 هزار و 800 تومان و با طرح جديد 4 ميليون و 916 هزار و 700تومان بود كه نسبت به دوره مشابه سال 97 به ترتيب 160.8درصد و 163.1درصد افزايش يافته است.

۹ مرداد

عرضه پالايشگاه اصفهان و تهران

مشاور رييس سازمان خصوصي‌سازي گفت: زمان عرضه سهام دولتي پالايشگاه نفت اصفهان و تهران به بورس نهم مرداد ماه خواهد بود و سهام دولتي پالايش نفت شيراز و لاوان كه قبلا اطلاع‌رساني شده بود به ترتيب ۲۴ و ۲۵ مرداد عرضه مي‌شود. سيدجعفر سبحاني مشاور رييس سازمان خصوصي‌سازي در زمينه واگذاري سهام دولتي
۶ شركت پالايشي گفت: در جلسه روز چهارم خرداد ۹۸ هيات واگذاري، سهام باقي‌مانده دولت در ۱۸ شركت براي واگذاري از طريق بورس و فرابورس تعيين شد كه البته سهم هر كدام از شركت‌ها متفاوت است. سبحاني افزود: از ميان اين شركت‌ها ۶ شركت مربوط به پالايشگاهي‌هاست كه سهم دولت در هر كدام ٢٠درصد است و باتوجه به ارزش‌گذاري و تعيين قيمت پايه اين شركت‌ها زمان عرضه آن به بورس و فرابورس تعيين شد. او ادامه داد: ارزش‌گذاري اين ۱۸ شركت، ۵۲ هزار ميليارد تومان است كه قرار است سهام دولتي هر يك از اين شركت‌ها به‌صورت نقدي بلوكي و يكجا واگذار شود.

 

رتبه 18

كشتيراني ايران دنيا

رضا رحماني، وزير صمت با اشاره به عبور ساليانه 34 هزار نفتكش از خليج‌فارس از خانواده صنايع دريايي خواست كه رونق توليد را در اين بخش به عنوان يك رسالت ببينند. رضا رحماني، وزير صمت در نشست خود با اعضاي دبيرخانه و شوراي عالي صنايع دريايي ضمن توجه به طرح تحول صنايع دريايي و توجه به ساخت داخل گفت: پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري نهضت ساخت داخل را همه رشته‌ها تعيين كرده‌ايم و يكي از اين رشته‌ها درياست و چون گستردگي در اين حوزه زياد است، مشكلات آن هم بيشتر است. او ادامه داد: در گذشته كشتيراني جمهوري اسلامي ايران هميشه علاقه به واردات داشت، ولي امروز بايد به سياست ساخت داخل رو بياورد. رحماني با اشاره به اينكه توليد محصولاتي كه در داخل توليد مي‌شوند يا توانايي توليد در داخل را دارند قابل پذيرش براي واردات نيست، گفت: ساز و كار توليد داخل بايد مشخص شود. او با اشاره به عبور ساليانه 34 هزار نفتكش از خليج‌فارس گفت: توليد و خدمات اين نفتكش‌ها براي طرف‌هاي خارجي است كه اگر به آن توجه شود، ارز‌آوري قابل‌توجهي را همراه خود خواهد داشت. رحماني با اشاره به رتبه ايران در صنايع دريايي بيان كرد: پتانسيل و سواحلي كه ايران در دنيا دارد، منحصربه فرد است و باعث شده كه در كشتيراني رتبه 18 و در نفتكش رتبه 13 را در دنيا كسب كنيم؛ ما بايد توان خودمان را بالا ببريم و هرچه موانع در اين ميان وجود دارد بايد شفاف مطرح شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون