• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4408 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۷ تير

گزارش سه ماجرايي كه جلسه شورا را تحت تاثير قرار داد

روايت حق‌شناس از بازداشتش

 

 حميدرضا خالدي

تازه‌ترين جلسه شوراي شهر پايتخت متاثر از 3 رويداد بود؛ بازداشت يكي از اعضا و ‌آزاد شدنش، تذكر احمد مسجدجامعي درباره شيوه تعيين شده براي برخورد با بدحجابي و انتخابات شوراياري‌ها. بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام براي انتخابات شوراياري‌ها، رييس شوراي شهر گزارشي از وضعيت كنوني انتخابات شوراياري‌ها داد تا تاكيد مجددي بر اهميت موضوع اين انتخابات محلي كرده باشد. محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران در ابتداي جلسه علني شوراي شهر تهران با اشاره به اتمام مهلت ثبت‌نام در انتخابات شوراياري‌ها از ثبت‌نام بيش از ۱۱ هزار نفر از شهروندان تهراني به عنوان كانديدا خبر داد و در مورد تفكيك آماري ثبت‌نام‌كنندگان گفت: براساس آمارهاي موجود افراد كمتر از ۴۰ سال حدود ۴۰ درصد اين جمعيت را به خود اختصاص داده و ۱۴ درصد كانديداها نيز كمتر از ۳۰ سال داشتند كه جوانگرايي محسوسي را براي اولين ‌بار در انتخابات ايران در شوراياري‌ها مي‌بينيم. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه انتخابات شوراياري‌ها به صورت الكترونيكي و با همكاري وزارت كشور برگزار مي‌شود، گفت: انتخابات شوراياري‌ها مقدمه‌اي براي الكترونيكي ‌كردن ساير انتخابات‌ها است. هاشمي گفت: با حذف مولفه‌هاي رانتي نظير اهداي طرح ترافيك به اعضاي شوراي محله تلاش شد كه نخبگان و نيروهاي كيفي كه انگيزه ايجاد تحول و ارتقاي عملكرد نهاد شوراياري را دارند، تشويق به حضور در انتخابات شوند كه خوشبختانه محقق شد.

 

تذكر به تذكر دهندگان

بعد از انتشار كليپي از برخورد پليس با دختري در تهرانپارس همچنين اعلام شماره‌اي براي اعلام گزارش‌هاي شهروندي در مورد بدحجابي و واكنش‌ها و اظهارنظرهاي مختلف در اين مورد، ديروز احمد مسجدجامعي نيز در صحن شوراي شهر با طرح مجدد موضوع در خصوص نحوه برخورد با بدحجابي تذكري داد. وي با اشاره به روال باب شده در گزارش‌دهي نسبت به حجاب بانوان گفت: قطعا رعايت حجاب يك موضوع قانوني است اما نحوه اجراي اين قانون از اهميت بسزايي برخوردار است. مسجدجامعي با بيان اينكه اين رويه‌ها عمل به قانون نيست و به نظر مي‌رسد بيشتر تلاشي براي پرونده‌سازي باشد! افزود: مثلا خانمي به متخلفي درباره عبور از خيابان يك‌ طرفه تذكر مي‌دهد و فرد مقابل اين خانم را تهديد مي‌كند كه گزارش حجاب ايشان را به نهادهاي مربوطه مي‌دهد! در واقع اين رويه مي‌تواند تبديل به ابزاري براي تسويه‌حساب‌هاي شخصي شود. لذا دستگاه‌هاي ذي‌ربط براي جلوگيري از سوءاستفاده‌ها بايد فكري كنند ضمن آنكه با افرادي كه سوءاستفاده‌ مي‌كنند نيز برخورد قانوني شود.

 

بازداشت يك عضو شورا

روز دوشنبه هفته گذسته براي نخستين ‌بار در طول عمر شوراي شهر تهران يكي از اعضاي آن به طور موقت بازداشت شد. موضوعي كه با حاشيه‌ها، شايعات و جنجال‌هاي بسياري مواجه شد. همين بازداشت چند ساعته كه گفته مي‌شود به خاطر يك پست اينستاگرامي بوده، باعث شد تا محمدجواد حق‌شناس در جمع خبرنگاران حاضر شود و توضيحاتي را در اين زمينه ارايه كند. اين عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر با تشريح آنچه در اين مدت بر او گذشته بود، گفت: 26 خرداد احضاريه‌اي به دفتر بنده واصل شد كه در آن اعلام شده بود به عنوان متهم بايد در دادسرا حاضر شوم و اگر ظرف مدت 5 روز خود را معرفي نكنم، جلب خواهم شد. بعد از اين ابلاغ، حق‌شناس موضو ع را به رييس شوراي شهر اطلاع داده و او نيز طي تماسي علت مساله را جويا شد كه مشخص شد؛ دليل اين احضار يك پست اينستاگرامي است. حق‌شناس در اين مورد گفت: به هاشمي گفته بودند كه دليل اين احضار يك پست اينستاگرامي است كه در شب 23 ماه رمضان در اينستاگرامم بارگذاري شده است. اين پست يك كليپ صوتي با عكس خانم ليلا تهرانچيان يكي از هنرمندان با سابقه در موسيقي سنتي بود كه آيه 7 و 8 سوره آل عمران كه در ادبيات عرفاني به ربنا مشهور است را مي‌خواند. حق‌شناس در ادامه به چگونگي حضورش در دادسرا اشاره كرد و گفت: دوشنبه به همراه وكيلم به دادسراي ارشاد و شعبه دوم بازپرسي در خيابان بخارست مراجعه كردم كه در آنجا بازپرس پرونده تفهيم اتهام را تشويق مردم به فساد اعلام كرد اما اين مساله با اعتراض بنده مواجه شد زيرا تفهيم اتهام بر اساس ماده قانوني جرم‌انگاري نشد. حق‌شناس با ذكر اينكه جلسه بازپرسي از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر ادامه داشت، گفت: طي اين چند ساعت 14 صفحه بازپرسي نوشته شد و هر چه تلاش كردم، ماده قانوني كه بر اساس آن جرم انگاري شده به من ابلاغ شود اين عمل انجام نشد.

اين بازپرسي در نهايت با صدور قرار وثيقه‌اي 200 ميليون توماني به پايان رسيد اما به گفته حق‌شناس از آنجا كه او توان پرداخت آن را نداشت؛ به بازداشتگاه برده شد. او در مورد آن ساعت و لحظات گفت: از آنجا كه معتقد بودم؛ پذيرفتن چنين وثيقه‌اي به معناي پذيرفتن ادعايي نادرست است به همين خاطر حكم بازداشت را قبول كردم و از ساعت 12:30 روز شنبه تا ساعت 5 عصر در بازداشتگاه دادسراي ارشاد بودم و در كنار ديگر زندانيان ساعاتي را ماندم تا اينكه نهايتا در ساعت 5 عصر 3 تن از اعضاي شوراي شهر به دادسرا آمدند و تلاش كردند كه پست اينستاگرامي را برداشته و يادداشت ديگري را بنويسند. اما كداميك از اعضاي شورا براي پادرمياني به دادسرا رفته بودند؟ حق‌شناس در اين مورد گفت: آقايان خليل‌آبادي، نظري و رسولي به دادسرا آمدند. بازپرس مصر بود كه من پست اينستاگرامي را بردارم و من گفتم اگر اين مساله حكم قضايي شود، قبول مي‌كنم، نهايتا از آنجا كه اعضاي شورا اصرار داشتند كه ما يك كار جمعي مي‌كنيم و ممكن است مشكلاتي ايجاد شود، من قبول كردم كه توضيحات بازپرس را در صفحه اينستاگرام خود بنويسم. قرار شد پست مذكور را حذف كرده و متن ديگر جايگزين شود و اين متن نيز تا پايان جلسات دادگاه در صفحه‌ام بماند و حالا منتظر ادامه روند دادگاه هستيم.

 

تهديد به احضار

طرح ترافيك جديد تهران هم كه اين روزها با انتقاد‌ها و گلايه‌هاي تند و تيزي از سوي شهروندان مواجه است، باعث شد تا برخي از اعضاي شوراي شهر نسبت به آن تذكر دهند. حجت نظري در صحن شورا و خطاب به معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: معاونت حمل و نقل تنها نسبت به كاهش ترافيك در سطح شهر دغدغه دارد. اين در حالي است كه راه‌هاي جايگزين و سهل‌الوصول براي دسترسي مردم به وسايل نقليه عمومي به آن اندازه‌اي كه انتظار داريم، وجود ندارد.

عضو شوراي شهر تهران تصريح كرد: در اين مدت حتي نتوانسته‌ايم تعداد اتوبوس‌ها را به ميزان درخور و قابل‌توجهي به ناوگان حمل و نقل عمومي اضافه كنيم. تعداد اتوبوس‌هاي اضافه شده به ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران حتي 3 ‌رقمي هم نشده و طرح جديد ترافيك بدون در نظر گرفتن تسهيلات مناسب اجرا شده است. زيرساخت لازم وجود نداشت اما عزيزان بدون لحاظ آن وارد فاز اجرا شدند.

او با بيان اينكه شوراي شهر در اجراي اين طرح نقشي نداشته است، افزود: اضافه شدن محدوده زوج و فرد سابق به محدوده ترافيك، مصوب شوراي ترافيك است كه ما هم يك راي در آن داريم و شوراي شهر در اين باره هيچ اختياري ندارد. تنها بخشي كه قانون بر عهده شوراي شهر گذاشته است، تعيين نرخ عوارض است و تعيين محدوده در اختيارات ما نيست.

نظري همچنين با تاكيد بر اينكه شوراي اسلامي شهر تهران در تعيين محدوده طرح ترافيك هيچ نقشي ندارد، گفت: مردم مكرر از ما سوال مي‌كنند كه چرا چنين اقدامي را انجام داديد و طرح ترافيك به اين شكل اجرا شد؟ جا دارد در كنار نقدي كه به مجموعه مديريت شهري به واسطه عدم فراهم شدن زيرساخت‌ها وارد است، اين نقد را به شوراي ترافيك هم داشته باشيم كه بدون لحاظ وضع موجود ناوگان حمل و نقل عمومي، محدوده طرح ترافيك را افزايش داده است.

او درباره طرح سوال از معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در صحن شوراي شهر گفت: قول مي‌دهم از اختياراتي كه قانون براي ما فراهم كرده، استفاده و موضوع را پيگيري كنم. قانون به ما اجازه سوال از زيرمجموعه شهردار را نمي‌دهد كه اين خود ضعف قانون است اما بر اساس رويه، معاونان شهردار تهران در صحن حاضر مي‌شوند و به پرسش‌هاي اعضا پاسخ مي‌دهند. البته در اين ميان شوراي ترافيك نيز بايد مسووليت خود را بپذيرد و پاسخگو باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون