• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4409 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير

وزير خارجه، وزير نظام است

محمدرضا بادامچي

درحالي كه در روزهاي گذشته شاهد مباحثي در صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران بوديم كه بعضا از آن، به حمله به دولت و برخي وزراي خاص ازجمله وزراي امور خارجه و نفت تعبير شد، بايد تاكيد كنيم كه ما همواره در ديپلماسي و بحث سياست خارجي، يك حرف و يك رويكرد داريم و به بيان ديگر هرچه اين رويكرد يكپارچه و واحدتر باشد، اين قدرت نظام است كه بيشتر به رخ دشمنان كشيده مي‌شود و وحدت دروني نظام را نمايان مي‌كند. از ديگرسو هرچه رويكردي غيريكپارچه و نامنسجم اختيار كنيم، طبيعتا بايد شاهد تضعيف اين جايگاه‌هاي ملي باشيم. فراموش نكنيم كه هر وزير خارجه‌اي كه در هر دولتي منصوب مي‌شود، وزير امور خارجه كل كشور و نظام است و به همه تعلق دارد و شخصا همواره تاكيد كرده‌ام كه بايد به‌نحوي عمل شود كه اقتدار وزارت خارجه دوچندان شده و افزايش يابد تا بتوانيم از حقانيت كشور در سطوح جهاني دفاع كنيم. اين رويكرد قطعا موجب افزايش اقتدار وزارت خارجه شده و متعاقبا به دلگرمي نيروهاي داخلي مي‌انجامد.

با اين همه اما اگر هيچ‌كس درجاي خود نباشد و به‌جاي ترويج وحدت، در راستاي نمايش ضعف‌ها گام بردارد، مشكلات دوچندان مي‌شود. اين وضعيت اما تنها محدود به وزارت خارجه نبوده و در مورد وزارت نفت نيز شاهد اقداماتي مشابه بوديم و متاسفانه برخوردهايي با زنگنه مي‌شود كه عموما برخوردهاي سياسي است، آن هم در مقطعي كه با مشكلات عديده‌اي در بحث فروش نفت مواجهيم و بايد اين حوزه را تقويت كنيم.

متاسفانه اين برخوردها، برخوردهاي سياسي است كه در عين حال نشان از قدرت و تصميم‌گيري خوب ظريف و زنگنه دارد كه بدون آنكه به احدي امتياز بدهند، كارشان را انجام داده و مي‌دهند. بنابراين اينكه بخواهيم مسوول يا نهادي را دور بزنيم و ازطرف آنها حرف بزنيم، عملا در ديپلماسي كشور تداخل ايجاد كرده‌ايم و اين رويه، طبيعتا به ضرر نظام خواهد بود.

نماينده مردم تهران در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون