• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4410 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير

خبر

چالش جديد امريكا با چين

وزارت خارجه امريكا فروش تسليحات نظامي به تايوان به ارزش ۲.۲ ميليارد دلار را تاييد كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، اين تجهيزات شامل بيش از ۱۰۰ تانك آبرامز و ليستي طولاني از تجهيزات مرتبط شامل موشك‌هاي استينگر به ارزش بيش از دو ميليارد دلار است. آژانس همكاري‌هاي امنيت دفاعي امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد: پيشنهاد فروش اين تانك‌ها با هدف مدرن كردن يگان تانك ارتش تايوان، تقويت ظرفيت آن براي رويارويي با تهديدهاي كنوني و آتي منطقه‌اي و تقويت دفاع در داخل اين كشور است. اين آژانس اعلام كرد: اين معامله پيشنهادي در جهت خدمت به منافع ملي، اقتصادي و امنيتي امريكا از طريق حمايت از تلاش‌هاي مستمر براي مدرنيزه‌سازي نيروهاي مسلح خود و حفظ توانمندي‌هاي دفاعي قابل اعتماد آن است. همچنين، امريكا با فروش ۲۵۰ موشك دوش پرتاب استينگر به ارزش ۲۲۴ ميليون دلار به تايوان موافقت كرده است. اين پيشنهاد همچنين شامل فروش ۳۳۸ مسلسل، ۴۶ خودروي نفربر، بيش از ۱۰۰ دريافت‌كننده براي سيگنال‌هاي نظامي، تجهيزات ديد در شب و مهمات ديگر است. پيشنهاد فروش اين تجهيزات در جريان سفرهاي سالانه ۳۰ تن از مقام‌هاي امريكايي و ۱۵ مقاطعه كار به تايوان و براي بازه شش‌ساله به منظور مديريت آموزش براي اين برنامه‌ها صورت گرفته است. فروش موشك‌هاي استينگر و تجهيزات مرتبط مبلغ ۲۲۳.۵۶ ميليون دلار به مبلغ فروش دو ميليارد دلار مي‌افزايد. چين كه تايوان را يكي از استان‌هاي جدا شده از خود مي‌داند، به‌شدت مخالف فروش اين تجهيزات نظامي امريكايي به اين كشور است.

خروج تدريجي از يمن

منابع مطلع در جنوب يمن خبر داده‌‌اند كه امارات متحده عربي مقر فرماندهي خود در ساحل غربي يمن را به عربستان سعودي واگذار كرده است. اين مقر فرماندهي در شهر «المخا» در غرب استان «تعز» قرار دارد. به گزارش فارس، اين منابع به پايگاه خبري المصدر آنلاين گفتند تعداد نيروهاي سعودي حاضر در اين مقر كمتر از ۱۰۰ نيرو است و باقي نيروها سوداني هستند. اين نيروها همچنين خودرو‌هاي زرهي نيز با خود آورده‌اند. يك سامانه دفاع موشكي «پاتريوت» نيز نصب شده است تا مقر فرماندهي را از حملات پهپادي و موشكي نيروهاي انصارالله محافظت كند. بنابر اين گزارش، امارات متحده عربي از يك هفته گذشته نيروها و سلاح‌هاي سنگين خود را از پايگاه شهر «الخوخه» در جنوب الحديده خارج كرده و باقي سلاح‌ها را نيز ميان نيروهاي محلي از جمله «طارق صالح» و «گارد رياست‌جمهوري» توزيع كرده است. در اين بين برخي عوامل اماراتي در پوشش هلال‌احمر در شهرهاي «المخا» و «الخوخه» باقي مانده و باقي نيروها به مقر نيروهاي اين كشور در «عدن» منتقل شده‌اند. روز دوشنبه نيز خبرگزاري فرانسه به نقل از مسوول اماراتي كه نخواست نامش فاش شود، مدعي شد كه «ابوظبي قصد دارد راهبرد خود در يمن را از جنگ به صلح تغيير دهد» و از اين رو نيروهاي اماراتي بنا بر دلايل راهبردي از الحديده و ديگر مناطق يمن خارج مي‌شوند. اين در حالي است كه روزنامه امريكايي «وال‌استريت ژورنال» اخيرا در گزارشي نوشت كه امارات بخش زيادي از نيروهاي خود در يمن را خارج كرده و علت اين موضوع عكس‌العمل انتقام‌جويانه‌اي است كه در صورت آغاز جنگ امريكا عليه ايران، شامل امارات خواهد شد.

تن دادن به خواسته معترضان

كري لم، رييس اجرايي هنگ‌كنگ گفته است كه لايحه استرداد افراد مظنون به ارتكاب جرايم به سرزمين اصلي چين را پيگيري نخواهد كرد. به گزارش بي‌بي‌سي پس از چند هفته تظاهرات اعتراضي عليه استرداد افراد تحت تعقيب به چين، روز گذشته رييس اجرايي هنگ‌كنگ با شركت در يك نشست خبري گفت كه اين لايحه «مرده است» و افزود كه اقدامات دولت در مورد آن «ناكامي محض» بوده است. در ماه فوريه سال جاري، دولت هنگ‌كنگ متن لايحه «اصلاح قانون مجرمان متواري و همكاري دوجانبه در امور كيفري» را تكميل و در ماه مارس آن را منتشر كرد و اوايل ماه آوريل، اين لايحه رسما در دستور كار پارلمان محلي قرار گرفت.

تغييرات احتمالي در سوريه

پايگاه‌ها و شبكه‌هاي مجازي حامي دولت سوريه در اشاره به عزل و نصب‌ها در پست‌هاي امنيتي و اطلاعاتي مدعي تعيين رييس دفتر امنيت ملي سوريه به عنوان معاون بشار اسد در امور امنيتي شده‌اند. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه الجزيره، صفحات حامي دولت سوريه در فيس‌بوك نوشتند، بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه در جريان اعمال تغييرات در نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي كشور علي مملوك، رازدارش و رييس دفتر امنيت ملي اين كشور را به عنوان معاون خود در امور امنيتي منصوب كرد. پيش از اين اتحاديه اروپا مملوك را به ادعاي دست داشتن در اقدامات عليه تظاهرات‌كنندگان تحريم اقتصادي كرده بود. براساس اين تحريم‌ها كشورهاي اروپايي حق تعامل با مملوك را نداشته و نمي‌توانند به او اجازه دهند وارد اين كشورها شود. منابع رسانه‌اي حامي دولت دمشق تاكيد كردند، ماموريت مملوك در پست رياست دفتر امنيت ملي به پايان رسيده و او به عنوان معاون رييس‌جمهوري در امور امنيتي سوريه منصوب شده است. طبق ادعاي اين منابع، اسد در اين تغييرات، محمد ديب زيتون، يكي از نجات‌يافتگان انفجار در ستاد مديريت بحران در سال ۲۰۱۲ را به رياست دفتر امنيت ملي به عنوان جانشين مملوك برگزيده اما هيچ بيانيه رسمي صحت و سقم اين اطلاعات را تاييد نكرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون