• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

خبر جهان

كاهش دايمي پرسنل ديپلماتيك امريكا در عراق

نشريه فارين پاليسي گزارش داد ديپلمات‎هاي امريكايي كه در ماه مه به واشنگتن بازگشته‌اند احتمالا ديگر به عراق نخواهند رفت و اين «كاهش ديپلمات‌ها» قرار است دائمي باشد. به گزارش فارس، در ماه مه «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا به دليل افزايش تنش‌ها با ايران دستور تخليه بخشي از ديپلمات‌هاي امريكايي در سفارت واشنگتن در بغداد را صادر كرد. اكنون چندين مقام مختلف وزارت خارجه امريكا مي‌گويند كه به آنها گفته شده است كاهش كاركنان سفارت قرار است دائمي شود. اين پايگاه معتبر امريكايي مي‌نويسد، اين اقدام واشنگتن مي‌تواند سفارت منقبض شده در زمينه وظايف مهم خود در جبهه ديپلماتيك از جمله در مقابله با ايران را تضعيف كند. فارين پاليسي همچنين مي‌نويسد، اين اقدام همچنين باعث مي‌شود كه در كوتاه‌مدت صدها ديپلمات در واشنگتن منزوي شوند؛ بدون سفارتي كه آنها بتوانند به آنجا برگردند. يك سخنگوي وزارت خارجه امريكا در اين باره گفت: «اين شيوه كاهش نادرست است. وي اضافه كرد، هنوز درباره كاهش دائمي تصميمي گرفته نشده اما بررسي (تعداد) كاركنان در جريان است.» در ادامه اين گزارش آمده است، اما 3 مقام ديگر وزارت خارجه كه به شرط ناشناس ماندن صحبت كرده‌اند مي‌گويند كه تعداد كاركنان سفارت امريكا در بغداد بعد از تخليه در ماه مه، به صورت دوفاكتو به عنوان تعداد دائمي كاركنان سفارت از طرف وزارت خارجه نگريسته مي‌شود. يك مقام وزارت خارجه كه به جلسات و مشورت‌ها در اين زمينه نزديك است به فارين پاليسي گفته: «آنها (مقامات وزارت خارجه) كاملا به اين تصميم رسيده‌اند كاركناني كه از بغداد بازگشته‌اند ديگر به عراق برنخواهند گشت، اما نمي‌خواهند اسم آن به عنوان كاهش كاركنان خوانده شود و مي‌گويند كه در حال بررسي مجدد دستورات هستند.» اين گزارش افزود: همين الان نيز تخمين زده مي‌شود كه هزاران نفر در سفارت مشغول كار هستند اما تنها تعداد معدودي از كاركنان از جمله ديپلمات‌هاي سياسي، ديپلمات‌هاي اقتصادي و ديپلمات‌هاي عمومي با وظايف اصلي سفارت و عملكرد ديپلماتيك آن سر و كار دارند. اكثريت ديگر پيمانكاران، نيروهاي امنيتي يا كاركناني از ديگر سرويس‌هاي فدرال از جمله نهادهاي اطلاعاتي هستند. بعد از دستور تخليه در ماه مه، دو مقام امريكايي به فارين پاليسي گفته بودند كه كمتر از 15 مقام وزارت خارجه‌اي در سفارت باقي مانده‌اند كه مستقيما در زمينه وظيفه اصلي سفارت (ديپلماسي) كار مي‌كنند. يك مقام ارشد وزارت خارجه كه به شرط ناشناس ماندن صحبت كرده گفت: ما سفارت قدرتمندي از نظر عملكردي به دست گرفتيم كه مانعي در برابر نفوذ ايران بود و فضا را براي توسعه نفوذ امريكا فراهم كرده بود اما سرخورده شديم. يك ديپلمات ديگر وزارت خارجه كه جزو ديپلمات‌هاي بازگشته محسوب مي‌شود نيز گفت كه به نظر مي‌رسد وزارت خارجه، عراق را رها كرده است.

ترامپ: كيم با ديدن من شاد مي‌شود

دونالد ترامپ بار ديگر سعي كرد رابطه‌اش با رهبر كره شمالي را استثنايي و خاص نمايش دهد او گفت: با مردي روبه‌رو هستيد كه زياد نمي‌خندد اما وقتي مرا ديد خوشحال شد و خنديد! به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا گفت: مردي را شاهد بوديم كه از ديدار من بسيار خوشحال بود. اين چيز خوبي است، چيز بدي نيست. به گزارش پايگاه خبري هيل، رييس‌جمهور امريكا افزود: با مردي روبرو هستيد كه زياد نمي‌خندد اما وقتي من را ديد، خنديد. او خوشحال بود. با مردي مواجهيد كه وقتي من رييس شدم پيوسته در حال آزمايش تسليحات هسته‌اي بود و حالا اين كار را نمي‌كند. همزمان منابع آگاه ديپلماتيك گفته‌اند كه كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي در ديدارهايي كه به تازگي با همتايان خود از كشورهاي چين، روسيه و امريكا داشته، به جاي برداشته شدن تحريم‌هاي در روند خلع سلاح هسته‌اي كره شمالي بر ارايه تضمين‌هاي امنيتي از سوي اين كشورها تاكيد داشته است. تمركز اخير كيم جونگ اون بر تضمين امنيتي مي‌تواند تلاشي براي از بين بردن بن‌بست مذاكرات خلع سلاح هسته‌اي با واشنگتن باشد. مقامات ارشد حزب حاكم كارگر كره‌شمالي احتمالا از تازه‌ترين موضع كيم جونگ اون و تاكيد او بر تضمين امنيتي آگاه شده‌اند. به گزارش خبرگزاري كيودو، با اين حال نگراني‌هايي درباره احتمال درخواست كره شمالي در آينده براي تغيير پيكربندي نظامي امريكا در منطقه آسيا - پاسيفيك از جمله نيروهاي مستقر در كره جنوبي وجود دارد كه مي‌تواند مذاكرات هسته‌اي را بيش از پيش پيچيده كند. كره شمالي تا اوايل سال جاري ميلادي خواستار برداشته شدن تحريم‌هاي سازمان ملل بود كه هدف از بين بردن جاه‌طلبي بالستيك و هسته‌اي اين كشور را دنبال مي‌كردند.

 

بيش از 80 كشته و زخمي در حمله تروريستي به هتلي در سومالي

حمله گروه تروريستي الشباب سومالي به هتلي در شهر كيسمايو واقع در جنوب اين كشور دست‌كم ۲۶ كشته و ۵۶ مجروح برجاي گذاشت. به گزارش تسنيم، الشباب شاخه‌اي از شبكه تروريستي القاعده است كه از سال 2006 تاكنون در سومالي فعال است. با توجه به حاكميت ضعيف دولت موگاديشو بر سومالي، گروه تروريستي الشباب بخش‌هايي از اين كشور را در كنترل خود دارد و هر از گاهي عملياتي را در سومالي انجام مي‌دهد. اين گروه در فهرست گروه‌هاي تروريستي كشورهاي غربي قرار دارد. گروه تروريستي الشباب «جوانان» سومالي ديشب به يك هتل در شهر كيسمايو واقع در منطقه خودمختار جوبالند (جنوب سومالي) حمله كرد كه بر اثر آن دست‌كم 26 نفر جان خود را از دست دادند و 56 نفر ديگر هم مجروح شدند. به نوشته روزنامه العربي الجديد، نمايندگان و روساي قبايل سومالي براي گفت‌وگو درباره انتخابات محلي كه ماه آينده ميلادي در منطقه خودمختار جوبالند برگزار مي‌شود، در هتلي در شهر كيسمايو تجمع كرده بودند كه هدف حمله عناصر گروه تروريستي الشباب واقع شدند. رييس منطقه جوبالند ديروز صبح در يك نشست مطبوعاتي گفت: در اين عمليات تروريستي 26 نفر از جمله يك نامزد انتخاباتي و چند روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند كه در بين كشته‌شدگان اجساد 3 تبعه كنيايي، 3 تانزانيايي،
2 امريكايي، يك انگليسي و يك كانادايي به چشم مي‌خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون