• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

عدد و رقم

12 هزار تومان

كانال نوسان دلار

روز گذشته نرخ دلار با كاهش 100 توماني نسبت به اواخر هفته گذشته در صرافي‌ها به 12 هزار و 650 تومان رسيد. معاملات ارز در بازار آزاد مجدد شيب نزول قيمت به خود گرفت و با تخليه حباب قيمتي دلار به ميانه كانال 12 هزار توماني نزديك شد كه بدين ترتيب نسبت به آخرين روز كاري هفته گذشته حدود 100 تومان كاهش يافته است.

بر اين اساس، صرافي‌هاي بانكي در ساعت 13 و 30 دقيقه روز گذشته هر دلار را 12 هزار و 550 تومان خريداري و به نرخ 12 هزار و 650 تومان فروختند. خنثي شدن تاثير اخبار منفي مربوط به تحولات سياست خارجي و اميدواري به توان بانك مركزي براي كنترل بازار ارز از مهم‌ترين دلايل كاهش نرخ دلار و ساير ارز‌ها به شمار مي‌رود. روز گذشته بهاي خريد هر يورو 14 هزار و 450 تومان و فروش آن 14 هزار و 550 تومان شد، اين در حالي است كه ميانگين بهاي هر يورو در آخرين روز كاري هفته گذشته در سامانه سنا 14 هزار و 556 تومان بود. رييس كل بانك مركزي نيز هفته گذشته در حاشيه نشست هيات دولت از ايجاد ثبات نسبي در بازار ارز خبر داد و گفت: از طريق مديريت بازار ارز و كمك به صادركنندگاني كه ارز خود را در سامانه نيما براي واردات ارايه مي‌كنند، بازار ارز به ثبات نسبي رسيده است كه اميدواريم اين روند در بازار استمرار يابد.

12 درصد

كاهش قيمت در برخي مناطق تهران

رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران خبر داد: به دليل كاهش 60 درصدي معاملات مسكن، شاهد كاهش 5 تا 12 درصدي قيمت خانه در بسياري از مناطق شهر تهران هستيم. در 20 روز ابتداي خردادماه 98 خريد و فروش مسكن در تهران بيش از 60 درصد و در كل كشور 32 درصد كاهش يافته است.كاهش 60 درصدي حجم معاملات مسكن ريشه در افزايش بيش از 100 درصدي قيمت خانه دارد كه به كاهش توان اقتصادي خريداران منجر شده است. برنامه اقدام ملي دولت نيز كه در آن قرار است 400 هزار واحد مسكوني در دو سال آينده وارد بازار خريد و فروش شود نيز در آرام شدن بازار و كاهش تقاضاي هيجاني تاثيرگذار بوده است. مصطفي‌ قلي‌خسروي گفت: بر اساس گزارش‌هاي رسيده از اتحاديه‌هاي املاك شهر تهران رفتار فروشنده‌ها تغيير كرده و بيشتر فايل‌هاي فروش با كاهش قيمت مواجه شده است. او توضيح داد: وقتي به كسادي بازار مي‌رسيم و مشتري و خريداري وجود ندارد، خود به خود قيمت‌ها كاهش پيدا مي‌كند.

قلي‌خسروي اضافه كرد: البته اعلام كاهش نرخ ارز از سوي بانك مركزي و همچنين توصيه وزير راه و شهرسازي براي نخريدن مسكن تا آرام شدن شرايط، روي بازار و قيمت‌ها تاثير گذاشته است.

او با بيان اينكه افزايش سرسام‌آور قيمت خانه و فاصله آن با قدرت خريد مردم باعث افت 60 درصدي معاملات از سال گذشته تا الان شده است، گفت: قيمت‌ها در حال كاهش است و بهتر است مردم از خريد فايل‌هاي گران خانه اجتناب كنند. به گفته خسروي ورود بازار مسكن به ركود تورمي به دليل افزايش قيمت‌ها موجب كاهش معاملات مسكن شده است كه نشان مي‌دهد بازار كشش افزايش قيمت را ندارد.

7 ميليارد دلار

تسهيلات ارزي صندوق توسعه ملي

طبق آمار عملكرد صندوق توسعه ملي در سال 97 بيش از 7 ميليارد دلار تسهيلات ارزي پرداخت شد. عملكرد صندوق توسعه ملي در سال 97 در حوزه ميزان اعطاي تسهيلات ارزي مشخص شد.طبق اطلاعات مذكور، براي تكميل طرح انتقال آب به اراضي سيستان (بند «ه» تبصره 4 قانون بودجه 97) 350 ميليون دلار پرداخت شده است. همچنين براي طرح مهار و تنظيم آب‌هاي مرزي مصوب سال 93 هيات وزيران بالغ بر 834 ميليون دلار و براي اجراي بند «د» تبصره 4 قانون بودجه 97 نيز 3 ميليارد و 393 ميليون دلار پرداختي ثبت شد.

طرح توسعه اراضي كشاورزي خوزستان و ايلام 100 ميليون دلار دريافتي داشته كه مربوط به مصوبه سال 92 هيات وزيران است. اجراي بند «و» تبصره 4 قانون بودجه 97 نيز 9.6 ميليون دلار تسهيلات دريافت كرده و براي سرفصل ساير كه جزييات آن نامعلوم و غيرشفاف است 2 ميليارد و 334 ميليون دلار پرداخت شد. در مجموع نيز بالغ بر 7 ميليارد و 20 ميليون دلار تسهيلات ارزي در سال 97 براي تكاليف مصوب شده در نظر گرفته شد.

 

4 ميليون و 824 هزار تن

خريد تضميني گندم

از آغاز عمليات خريد تضميني گندم تاكنون 4 ميليون و 824 هزار تن گندم از گندمكاران كشور به نرخ تضميني مصوب خريداري شده است. از 31 استان درگير عمليات خريد تضميني گندم تاكنون بيش از 4 ميليون و 824 هزار تن گندم به ارزش 83 هزار و 443 ميليارد ريال از كشاورزان گندمكار كشور خريداري شده است. براساس اين گزارش، اين مقدار گندم خريداري شده در قالب 718 هزار و 137 تن به مراكز خريد تضميني تحويل داده شده است. در اين گزارش آمده است: تعداد مراكز خريد گندم در سطح كشور حدود 1755 مركز است كه در حال تحويل محصول كشاورزان هستند. بر اساس اين گزارش؛ تاكنون بيش از 329 هزار و 213 تن كلزا در كشور به ارزش بيش از 11 هزار و 324 ميليارد ريال از كلزاكاران خريداري شده است. در پايان اين گزارش آمده است: تاكنون بالغ بر 67 هزار و 248 ميليارد ريال به گندمكاران و 9 هزار و 591 ميليارد ريال به كلزاكاران كشور پرداخت شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون