• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

خبر

تشكيل ۱۲ پرونده براي حريق‌هاي عمدي

سرهنگ جمشيد محبت‌خاني، فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه بيش از ۸۰ درصد آتش‌سوزي‌ها سهوي و توسط عامل انساني است، گفت: ۱۲ پرونده در خصوص حريق‌هاي عمدي تشكيل و تمامي متهمان به مراجع قضايي معرفي شده‌اند. سرهنگ محبت‌خاني در گفت‌وگو با ايلنا درباره حريق در عرصه‌هاي طبيعي در ۴ ماهه گذشته گفت: متاسفانه حريق در عرصه‌هاي طبيعي در ۴ ماهه گذشته نسبت به سال قبل بيش از ۶۰ درصد افزايش داشته است. او با بيان اينكه ۷ مورد از اين آتش سوزي‌ها به دليل عوامل طبيعي مانند رعد و برق بوده است، ادامه داد: عامل اصلي مابقي آتش‌سوزي‌ها، انساني بوده است كه يا به صورت عمدي يا غيرعمدي باعث ايجاد حريق در عرصه‌هاي طبيعي شده‌اند. فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست خاطرنشان كرد: اغلب حريق‌ها به دليل سهل‌انگاري در پي رهاسازي ظروف پلاستيكي يا خرده شيشه است كه باعث بروز حريق مي‌‌شود. همچنين ممكن است آتش روشن كنند و متاسفانه آن را به ‌طور كامل خاموش نكنند كه اين باعث آتش‌سوزي مي‌شود. محبت‌خاني تصريح كرد: حريق‌هاي عمدي بيشتر براي مواردي است كه مي‌خواهند آن منطقه را تغيير كاربري دهند يا اينكه برخي كشاورزان تصور مي‌كنند كه آتش زدن زمين فايده دارد؛ از همين رو اقدام به آتش زدن زمين مي‌كنند. او ادامه داد: ۱۲ پرونده در خصوص حريق‌هاي عمدي طي اين مدت تشكيل شده و تمام افراد متهم در اين پرونده‌ها بازداشت و تحويل دستگاه قضايي شده‌اند. فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست خاطرنشان كرد: بيش از ۸۰ درصد آتش سوزي‌ها غيرعمدي و با سهل‌انگاري افراد صورت مي‌گيرد. چنانچه فرهنگ‌سازي مناسب در اين زمينه صورت گيرد، قطعا مشكلات و آتش‌سوزي در عرصه‌هاي طبيعي كاهش خواهد يافت. بارش‌ها باعث شده تا ارتفاع و حجم گياهان افزايش پيدا كند، بنابراين با بي‌احتياطي باعث ايجاد مشكل مي‌شويم.

محبت‌خاني در پاسخ به اين سوال كه طبق گفته رييس سازمان حفاظت محيط زيست استفاده از بالگرد در حريق‌هاي گسترده در عرصه‌هاي طبيعي بيشتر جهت آرامش افكار عمومي بوده و كارايي ندارد، آيا شما هم اين موضوع را تاييد مي‌كنيد، گفت: سازمان محيط‌زيست بالگرد براي اطفاي حريق ندارد و براي تهيه بالگرد بايد يك پروسه را طي كند. بالگرد هم در يك زمان مشخصي و از صبح تا غروب آفتاب مي‌تواند پرواز كند. ما بالگردها را از طريق سازمان مديريت بحران تامين مي‌كنيم و تا بالگرد از تهران حركت كرده و به منطقه مورد نظر برسد، آتش كل منطقه را فرا گرفته است. از سوي ديگر بالگرد بيشتر براي مناطق صعب‌العبور استفاده مي‌شود، در جايي كه انسان و ماشين مي‌تواند به آنجا برود، استفاده از بالگرد كاملا نمايشي است.

او با بيان اينكه بايد بر فرهنگ‌سازي تمركز كنيم، ادامه داد: براساس تبصره ۲ ماده ۲ لايحه حمايت از محيط‌بانان آمده است كه سازمان محيط زيست و سازمان منابع طبيعي مكلف است چنانچه حادثه‌اي پيش آمد هزينه درمان همياران محيط زيست را پرداخت كنند.

 

ورود وزارت راه و شهرسازي به موضوع ساماندهي تهران

دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري از تصميم‌گيري در خصوص طرح ساماندهي كلانشهر تهران در جلسات آتي شوراي ‌عالي شهرسازي خبر داد. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، فرزانه صادق‌مالواجرد در خصوص طرح ساماندهي كلانشهر تهران گفت: اهميت موضوع طرح ساماندهي كلانشهر تهران، ساماندهي ساخت و سازها و اقدامات بي‌رويه‌اي است كه پيرامون كلانشهرها در حال انجام است. معاون معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي از تصميم‌گيري نهايي در خصوص طرح ساماندهي كلانشهر تهران در جلسات آتي شوراي ‌عالي شهرسازي خبر داد و افزود: تمامي اعضاي شوراي ‌عالي شهرسازي به اتفاق اعلام كردند كه شورا در خصوص اين طرح با بررسي‌هاي بيشتر و همچنين جزييات بيشتر ورود كند. چنانچه طرح، مشكلات حقوقي دارد و به اقدامات اجرايي نياز دارد، بررسي‌هاي حقوقي در مورد آن انجام بگيرد و در جلسات آتي شوراي عالي با پيشنهادهاي شفاف‌تر به شورا ارايه شود. صادق‌مالواجرد همچنين در خصوص قانون خروج پادگان‌ها و اقدامات معاونت معماري و شهرسازي دراين راستا اعلام كرد: خروج پادگان‌ها از محدوده شهرها قانون است و طبق اين قانون، پادگان‌هايي كه گردش كار خود را طي مي‌كنند اگر پايين ۱۰ هكتار باشد در كميسيون ماده پنج و اگر بالاي ۱۰ هكتار باشد طبق مصوبه قانوني بايد به شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران بيايد تا اقدامات بعدي در مورد آن با نظر اعضاي اصلي شورا و تصويب در شورا انجام بگيرد. دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري ادامه داد: پادگان‌هاي بالاي ۱۰ هكتار مساحت زماني كه مسير قانوني خود را در استان طي كردند در دستور كار شوراي‌ عالي قرار مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون