• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

استراتژي جديد ايران براي مقابله با تحريم‌ها

پيش‌فروش نفت

يك موسسه پژوهشي امريكايي با تحليل طرح پيش‌فروش نفت ايران براي دور زدن تحريم‌هاي امريكا نوشت: ايران با اين كار از يك سو مي‌تواند سهم خود از بازار نفت را حفظ و از سوي ديگر اعتبارات لازم براي سرمايه‌گذاري و خريد كالا را فراهم كند.

به گزارش انديشكده امريكايي شوراي آتلانتيك، اسحاق جهانگيري، معاون رييس‌جمهور ايران در هشتم جولاي اعلام كرد هر كشور قدرتمندي كه مي‌خواهد با ايران كار كند، مي‌تواند نفت ايران را پيش‌خريد كند. ايران سعي دارد مشتريان سنتي خود را قانع كند نفت را براي تحويل در آينده در ازاي سرمايه‌گذاري كالا يا خدمات بخرند. پيش‌فروش نفت قرار است تحريم‌هاي امريكا را دور بزند.

با اين شيوه ايران مي‌تواند به اعتبار‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري و خريد كالا و خدمات دست يابد. همچنين مي‌توان از آن به عنوان يك اعتبار شناور در اينستكس استفاده كرد. اينستكس ساز و كار مالي است كه توسط اتحاديه اروپا به تبعيت از برجام ايجاد شده است. كشورهاي اروپايي همگي خريد نفت از ايران را از نوامبر 2018 پس از اعمال دوباره تحريم‌هاي امريكا عليه ايران متوقف كردند. مقامات ايران بارها اعلام كردند شرط اصلي آنها براي ماندن در برجام توانايي فروش نفت است. بنابراين پيش‌فروش نفت مي‌تواند راه‌حلي عملي براي ايران و كشورهاي اروپايي باشد و كمك مي‌كند اقتصاد ايران در بحبوحه تحريم‌ها سرپا بماند.

از زمان اعلام لغو معافيت‌هاي خريد نفت ايران در آوريل، صادرات نفت ايران استراتژي‌هايي براي حفظ حداقل سهم خود پيدا كند.پيش‌فروش نفت در ازاي سرمايه‌گذاري، كالا و خدمات كمك مي‌كند ايران سهم بازار خود را پس از برداشته شدن تحريم‌ها يا بي‌اثر شدن آنها بازپس بگيرد. اگر ايران موفق شود قراردادهايي با كشورهاي هند، چين و كره جنوبي براي پيش‌خريد نفت ببندد، حداقل سهم بازار آن در اين كشورها براي بعد از تحريم‌هاي امريكا تضمين مي‌شود. اين استراتژي همچنين مي‌تواند تاثير تحريم‌هاي امريكا را از بين ببرد. هر كشوري كه به صورت اعتبار، كالا يا سرمايه‌گذاري به ايران پول قرض بدهد، در كوتاه‌مدت پس خواهد گرفت. بنابراين اين كار صادرات نفت ايران به مشتريان سنتي آن را در آينده براي تسويه اين بدهي‌ها تضمين مي‌كند. همچنين كمك مي‌كند تاثير تحريم‌ها كاهش يابد. ولي اين سوال باقي مي‌ماند كه خريدار اصلي نفت ايران كيست؟ اين احتمال كه روسيه نفت ايران را در ازاي حمايت سياسي و اقتصادي بالاي آن پيش‌خريد كند بالاست.

در ميان مشتريان آسيايي نفت ايران، به نظر مي‌رسد هند و چين نفت اين كشور را پيش‌خريد كنند. ولي چين در حال حاضر با امريكا كار مي‌كند تا به يك چارچوب براي روابط بلندمدت اقتصادي و تجاري برسند. چين همچنين گاز طبيعي مايع را از امريكا وارد مي‌كند.نمي‌توان تصور كرد هند روابط نظامي، انرژي و تجاري خود را با امريكا با خريد نفت ايران به خطر بيندازد، در حالي كه ايران روابط بزرگ تاريخي با اين كشور دارد و منفعت هند در سرمايه‌گذاري و مديريت بندر چابهار است. اتحاديه اروپا با پيش‌خريد نفت ايران مي‌تواند مكانيسم اينستكس را زنده كند. بدون مشاركت اتحاديه اروپا سخت است تصور كنيم كسب و كارهاي خصوصي و پالايشگاه‌هاي مستقل با خريد و پالايش نفت ايران تا زمان برطرف شدن كامل تحريم‌ها، روابط تجاري خود را با شركت‌هاي امريكايي به خطر بيندازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون