• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4416 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۶ تير

گريس ‌وان و اقتدار ايران

منصور حقيقت‌پور

همواره و در طول سال‌هاي گذشته اوضاع روابط جمهوري اسلامي با ساير كشورهاي جهان به‌ويژه كشورهاي اروپايي و امريكايي به گونه‌اي بوده كه هر زمان كه تهران از موضع اقتدار وارد عمل شده و قدرت و توانايي خود را به رخ جهانيان كشيده است، ساير كشورها در مسير احقاق حقوق ملت ايران گام برداشته‌اند. آخرين نمونه اين موضوع را مي‌توان در انهدام پهپاد جاسوسي متعلق به ايالات‌متحده امريكا دانست؛ پهپادي كه بعد از انهدام اقتدار ايران را در دفاع از حريم و مرزهاي خود به خوبي به اثبات رسانيد. در موضوع نفتكش گريس وان نيز در اقدامي به‌زعم نگارنده، احمقانه و دزدانه در جبل‌الطارق و درحالي كه مشغول عبور از آب‌هاي بين‌المللي بود و به بهانه‌اي واهي توقيف شد، جمهوري اسلامي از همين مسير وارد عمل شده است، به‌طوري‌كه اگر هشدار و تذكرات مقامات ديپلماتيك و مسوول ايران به همتايان بريتانيايي خود راه به‌جايي نبرد و آنان كماكان مشغول بازي در زمين سياستمداران ايالات‌متحده امريكا بودند و اصطلاحا به ساز آنان رقصيدند و در مسير طراحي شده توسط آنان گام برداشتند، طبيعتا جمهوري اسلامي در جهت تامين منافع خود گام‌هايي قاطعانه برخواهد داشت. مسوولان بريتانيا به خوبي مي‌دانند كه جمهوري اسلامي از چه نقش اساسي و حياتي در منطقه برخوردار است و مي‌تواند براي تامين منافع خود به هر اقدامي دست بزند.

انگليس جزيره‌اي است در اروپا و عمده اقداماتش به دريا وابسته است و ايران نيز تامين‌كننده امنيت شاهراه ارتباطي جهان. با اين تفاسير تهران مي‌تواند عليه بريتانيا كه در منطقه خاورميانه جنايت‌هاي بسيار انجام داده و روزي بايد بابت تمام آنان عذرخواهي كند، اقدامات بازدارنده‌اي را سازماندهي كند، بنابراين اگر بريتانيا طي روزهاي آينده اقدام به آزادي نفتكش ايراني نكند، به چشم توانايي ايران را خواهد ديد.

اگر قرار بر آن است كه ايرانيان و خدمه كشتي گريس وان با مشكلاتي مواجه شوند، تهران نيز مي‌تواند دست به چنين كاري بزند و باتوجه به بيانات روز گذشته رهبري و موافقت ايشان، انگليس در صورت پرهيز از آزادي نفتكش ايراني، قهر انقلابي را نظاره خواهد كرد، بنابراين تصميم‌گيري برعهده بريتانيا و مسوولان اين كشور است كه در زمين واشنگتن بازي كنند و منافع خود را فداي كاخ سفيد كنند يا اينكه براساس مقررات بين‌المللي اقدام كرده و نفتكش ايراني را آزاد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون