• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4416 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۶ تير

ايران،سوژه اصلي در مناظره هانت - جانسون

گروه جهان|مراحل انتخاب نخست‌وزير بريتانيا به پيچ حساس خود و مناظره‌هاي سرنوشت‌ساز رسيده است. پس از مناظره اول ميان بوريس جانسون و جرمي هانت گزينه‌هاي نهايي براي تصدي پست نخست‌وزيري، دومين مناظره با حمايت نشريه سان برگزار شد و نامزدهاي نهايي به سوالات متعددي پاسخ دادند. بخش مهم سوالات كه مربوط به حوزه سياست خارجي بريتانيا بود در آن ايران و امريكا نقش محوري داشت. بوريس جانسون، وزيرخارجه سابق و يكي از دو نامزد نهايي حزب محافظه‌كار براي نخست‌وزيري بريتانيا گفت كه اگر ايالات متحده بخواهد عليه ايران دست به حمله‌ نظامي بزند از آن اقدام حمايت نخواهد كرد.

وجه اشتراك هانت و جانسون در اين نقطه است كه هر دوي اين افراد در نقش وزير امورخارجه در دولت ترزا مي ‌ايفاي نقش كردند و هر دو متعهد شدند كه از امريكا در حمله به ايران حمايت نمي‌كنند. اما هانت پاسخي محتاطانه‌تر ارايه داد و گفت: خطر ما چيزي متفاوت است چراكه خطر يك جنگ تصادفي وجود دارد زيرا اين اتفاقي است كه در شرايط ناپايدار رخ مي‌دهد. با اين حال هانت مي‌گويد كه فكر نمي‌كند نه ايالات متحده و نه ايران به دنبال جنگ با يكديگر باشند. بوريس جانسون در سخنان خود از ايران به عنوان حكومتي خطرناك و سرسخت ياد كرد اما او در ادامه عنوان كرد كه اقدام نظامي نمي‌تواند يك گزينه منطقي براي ما در غرب باشد. جانسون در ادامه گفت: ديپلماسي براي ما بايد همواره بهترين گزينه پيش‌ رو باشد. اما اگر فكر مي‌كنيد اكنون من نخست‌وزير باشم آيا از اقدام نظامي عليه ايران حمايت مي‌كنم، پاسخ من قطعا نه خواهد بود.

بسياري نگران اين موضوع هستند كه بوريس جانسون با توجه به نزديكي شخصي با ترامپ بخواهد در برخي تصميمات امريكا كه برخلاف منافع بريتانياست با او همراهي كند. هر چند جانسون مي‌گويد كه در جنگ با ايران از او حمايت نمي‌كند اما بسياري به لحاظ شخصيتي جانسون را شبيه ترامپ مي‌بينند و او را فرصت‌طلب، پوپوليست و فردي ملتهب مي‌دانند. البته هم جانسون و هم هانت تلاش كرده‌اند از انتقاد عمومي عليه ترامپ تا جايي كه ممكن است خودداري كنند. واقعيت آن است كه بوريس جانسون بيش از هانت سعي كرد در برابر ترامپ قرار نگيرد اما ترامپ به نسبت هانت ديدگاه مثبت‌تري نسبت به جانسون دارد. اما در بحث افشاي مدارك محرمانه سفير بريتانيا در امريكا هانت از سفير حمايت كرد و در توييتر عليه دونالد ترامپ توييت زد. مشخص نيست، جانسون با توجه به عدم حمايت مستحكم از سفير بريتانيا در شرايط مناسبي قرار داشته باشد و عملا موقعيت مستحكم او قبل از شروع مناظره‌هاي انتخاباتي به ‌شدت متزلزل شده است چراكه بايد مردم بريتانيا بين دو موضوع يكي را انتخاب كنند. اگر روابط بسيار نزديك با امريكا و خروج قطعي از اتحاديه را مي‌خواهند بايد به بوريس جانسون راي دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون