• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

اما و اگر بر سر رايزني‌هاي اصلاح‌طلبانه

مدت‌هاست كه زمزمه‌هاي رايزني اصلاح‌طلبان با افراد نزديك به قدرت به گوش‌ مي‌رسد تا جايي كه گاهي گفته مي‌شود اين رايزني‌ها با شوراي نگهبان در جريان است و گاهي خبرهاي جسته‌ و گريخته‌اي از ديدار برخي اصلاح‌طلبان با بزرگان به گوش مي‌رسد. رهامي از اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان به خبرآنلاين مي‌گويد:«ما اصلا دنبال اين بوديم و فكر مي‌كرديم بايد پخته‌ترين و زبده‌ترين و متخصص‌ترين نيروها را به مجلس بفرستيم. از اول هم نظرمان اين بود ولي بخش اعظم كانديداهاي اينچنيني ما
رد صلاحيت شدند، ما در كميته ائتلاف و رايزني ليستي از اين افراد تهيه كرده بوديم و نزد بعضي از اعضاي شوراي نگهبان و آقاي جهانگيري بردم تا در فرصت باقيمانده، آقاي روحاني با مقام رهبري و شوراي نگهبان رايزني كنند بلكه بخشي از اينها تاييد شوند. اما به‌جز معدودي از آن ليست از وجود اكثرشان در مجلس بي‌بهره شديم. مجالس قانونگذاري در تمامي كشورهاي پيشرفته، محل حضور و تمركز عقلاي قوم است، كساني كه بتوانند براي معضلات كلان ملت راه چاره قانوني و قابل اجرا وضع كنند متاسفانه با شرايط فعلي از نخبگان و صاحب‌نظران و نيروهاي كيفي و با تجربه كشور، كمتر كسي حاضر مي‌شود خود را در معرض بررسي صلاحيت‌هاي اينچنيني و رقابت‌هاي آنچناني تبليغات انتخابات قرار دهد.» او با انتقاد از مساله رد صلاحيت‌ها مي‌گويد:«ما الان با قحط‌الرجال مواجه نيستيم در واقع با موانعي مواجه هستيم كه نمي‌گذارد، افرادي كه در طراز مجلس تقنيني نظام اسلامي ما هستند به مجلس راه پيدا كنند يعني نظام شايسته‌سالاري عملي نمي‌شود.» رهامي درباره ديدارش با رهبري نيز مي‌گويد: «ملاقات بسيار مفيدي داشتيم، بعد از آن فعلا با خودشان نه ولي ارتباطمان را با مشاوران ايشان داريم، پيگير ديدار و جلسه مجدد هم هستيم.»

هر چند رهامي به رايزني‌ها خوش‌بين است اما در نقطه مقابل صادق زيباكلام قرار دارد كه اين مباحث يعني مذاكره با شوراي نگهبان را بازي با كلمات مي‌داند. او به خبرآنلاين مي‌گويد:«اينكه بگوييم ما داريم با شوراي نگهبان مذاكره مي‌كنيم، بعضي حقوقدان‌ها ميانه‌روتر و برخي تندروتر هستند اينها به نظرم بازي با كلمات است. گفته مي‌شود، مذاكراتي با شوراي نگهبان در حال برگزاري است و اين مذاكرات اميدوار‌كننده است؛ اينها همه‌ بازي با كلمات است و در باغ سبزي است براي اينكه مردم بيايند در انتخابات شركت كنند.» زيباكلام بار ديگر پيكان انتقادش را متوجه نظارت استصوابي مي‌كند و مي‌گويد:«انتخابات زماني مطابق با معيارهاي مردم‌سالاري است كه مانند انتخابات مجلس اول شوراي اسلامي برگزار شود؛ يعني هر كسي كه خواست مي‌آمد و مردم به او راي مي‌دادند يا مانند اولين دوره انتخابات رياست‌جمهوري كه هر كسي مي‌خواست مي‌آمد و مردم به او راي مي‌دادند. البته بايد به قانون انتخابات، بندهايي را اضافه كنيم مثلا كسي كه مي‌خواهد نامزد شود بايد امضا جمع كند يا دادگستري اعلام كند كه پيشينه كيفري نداشته باشد اينها را مي‌توان اضافه كرد. اما ما همه مي‌دانيم آنچه در حال حاضر شوراي نگهبان انجام مي‌دهد، گزينش سياسي است. شوراي نگهبان تمام كساني را كه گفته بالاي چشمت ابرو است و كوچك‌ترين نقدي به حكومت وارد كرده باشند همه را رد صلاحيت مي‌كند و اين نقض ابتدايي‌ترين اصول دموكراسي است.» در اين ميان مصطفي كواكبيان، نماينده مردم تهران و دبيركل حزب مردم‌‌سالاري نيز از تلاش براي حذف اصلاح‌طلبان انتقاد مي‌كند و در صفحه شخصي‌اش در توييتر مي‌نويسد:«اقتدارگرايان تنگ‌نظر بدانند از ميدان به در كردن اصلاح‌طلبان دلسوز، راه اقتدارگرايي آنان را هموار‌تر نمي‌كند؛ بلكه زمينه‌ساز عرض اندام براندازاني خواهد بود كه مردم را از حضور در پاي صندوق آرا مأيوس مي‌كنند. لذا توصيه مي‌شود فضا را با بگير و ببند بر خلاف منافع ملي سوق ندهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون