• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

محمدعلي وكيلي، عضو هيات‌رييسه مجلس:

بايد از نردبان قدرت، به‌شكل سياسي بالا رفت، نه پارتيزاني

بخشي از كساني كه مي‌گفتند نمايندگان تهران فانتزي و لاكچري هستند و به امور ملي نمي‌پردازند، الان ايراد مي‌گيرند كه اين نمايندگان، محلي شده‌اند.

دموكراسي نماد نيست؛ بلكه ابزار متعالي براي پاسخگويي قدرت است كه با مطالبه‌گري ايجاد مي‌شود و بايد نهادي وجود داشته باشد.

براي بالارفتن از نردبان قدرت بايد به شكل سياسي بالا رفت و نه پارتيزاني. مديريت شهري نردباني است كه پله نخست آن شوراياري‌ها است.

يكي از آسيب‌هاي حكمراني اين است كه وظايف مي‌نويسيم و اختيارات نمي‌دهيم. بي‌توازني ميان وظايف و اختيار فقط مخصوص شوراياري‌ها نيست.

اگر دموكراسي ابزار مشروعيت حضور در قدرت است استمرار مشروعيت تابع سازوكاري است. شوراي شهر برآيند دموكراسي كامل و شبكه‌اي است چون برآيند كلي مديريت شهري است. مشروعيت تصميمات شوراي شهر به واسطه شورايارها است و تصميمات شوراي شهر بايد برآيند تصميمات شوراياري‌ها باشد.

بايد در دولت‌سازي و جامعه‌سازي توازن مناسب را رعايت كنيم تا قطار توسعه مسيرش را درست برود. آنقدر كه براي دولت هزينه پرداختيم و آن را فربه كرديم براي جامعه هزينه نكرديم.

به دولت‌سالاري‌گرايش داريم. با وجود اين بي‌مهري، انتخاباتي باشكوه برگزار مي‌شود تا اين دريچه كوچك مشروعيت‌سازي بسته نشود.

دوستان مي‌توانند با دادن استفساريه، دوگانگي ميان دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي را مرتفع كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون