• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

خبر

 

رايزني تلفني روساي جمهور فرانسه و روسيه در مورد برجام

سران روسيه و فرانسه در جريان يك گفت‌وگوي تلفني روز پنجشنبه خواستار حفظ توافق هسته‌اي با ايران شده و بر ضرورت افزايش تلاش‌ها جهت حفظ اين توافق تاكيد كردند. به گزارش فارس، در بيانيه كرملين درباره اين گفت‌وگوي تلفني آمده است: «هر دو طرف تاكيد كردند كه توافق هسته‌اي مهم‌ترين عامل تضمين امنيت در خاورميانه و حفظ نظام منع اشاعه است.» اين بيانيه همچنين خاطرنشان مي‌كند: «ولاديمير پوتين» و «امانوئل ماكرون»، روساي جمهور روسيه و فرانسه حفظ برجام را حائز «اهميت فراوان» دانسته و وعده دادند تلاش‌هاي خود جهت حفظ آن را افزايش دهند. دو طرف در اين گفت‌وگوي تلفني درخصوص تبعات خروج امريكا از برجام و لزوم اجراي توافق از سوي طرف‌هاي باقي‌مانده در آن نيز بحث و تبادل‌نظر كردند. روز پنجشنبه، در يك رويداد جداگانه، «سرگئي لاوروف» و «هايكو ماس»، وزراي خارجه روسيه و آلمان هم با يكديگر ديدار و درباره توافق هسته‌اي گفت‌وگو كردند. در آن ديدار، لاوروف كه به آلمان سفر كرده از اروپا خواست مواضع روشن‌تري درخصوص اقدامات امريكا و نقض قطعنامه شوراي امنيت از سوي اين كشور اتخاذ كند. او علاوه بر اين تاكيد كرد كه مسووليت حفظ برجام فقط با ايران نيست. او گفت: «اگر ما مرتب بگوييم كه بقاي برجام صرفا به ايران بستگي دارد مشكل بتوان توافق را حفظ كرد. ضروري است همه را به خويشتنداري دعوت كنيم، ضمن آنكه ما نبايد دليل اصلي [مشكلات] را ناديده بگيريم؛ يك عضو دايم شوراي امنيت قطعنامه اين نهاد سازمان ملل را ناديده گرفته و از بقيه هم مي‌خواهد كه اين قطعنامه را اجرا نكنند. لازم است اين موضوع به صورت اصولي ارزيابي شود. اميدواريم شريكان اروپايي‌مان چنين ارزيابي‌هايي ارايه كنند.»

 

اعلام آمادگي ديپلمات ارشد عربستان براي گفت‌وگو با ايران

نماينده عربستان‌سعودي در سازمان ملل متحد با بيان اينكه «اين كشور خواستار جنگ با ايران نيست»، گفت كه رياض آماده تعامل ديپلماتيك با تهران است. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري الخليج الجديد، عبدالله المعلمي، نماينده دايم عربستان در سازمان ملل با بيان اينكه زمان آن رسيده كه جنگ يمن پايان يابد، اعلام كرد كه اين كشور خواستار جنگ با جمهوري اسلامي ايران نيست. وي گفت كه عربستان نه در يمن و نه در خارج آن خواستار جنگ با ايران نيست. اين مقام سعودي در حاشيه نشست شوراي امنيت
در رابطه با مساله يمن گفت كه عربستان آماده تعامل ديپلماتيك با جمهوري اسلامي ايران است. او در يك نشست خبري، پس از اين جلسه شوراي امنيت گفت كه تعامل ديپلماتيك با ايران نيازمند يك زمينه مشترك است. در جريان نشست سران اسلامي كه در مكه مكرمه برگزار شد، تماس‌هايي با تهران انجام شد.

پكن: امريكا فشار بر ايران را متوقف كند

سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين با اشاره به اينكه امريكا با اعمال حداكثر فشارها عليه ايران باعث افزايش تنش‌ها در منطقه شده است از واشنگتن خواست به فشارها عليه تهران پايان دهد. «گنگ شوانگ» روز جمعه در كنفرانس خبري هفتگي و در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي افزود: چين معتقد است اجراي كامل و موثر توافق هسته‌اي ايران به عنوان قطعنامه الزام‌آور شوراي امنيت، تنها راه واقع‌بينانه و موثر براي حل مساله هسته‌اي ايران و كاهش تنش‌هاست. او تصريح كرد: پكن از همه طرف‌هاي برجام مي‌خواهد خويشتنداري خود را حفظ كرده و از طريق گفت‌وگو زمينه حفظ اين توافق مشترك را فراهم كنند. همه اعضا بايد در حال حاضر به برجام پايبندي نشان دهند تا همه طرف‌ها از جمله ايران به حقوق قانوني ناشي از اين توافق برسد. وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه ادعا كرد وزير خارجه ايران گفته است چنانچه امريكا تحريم‌ها عليه ايران را بردارد احتمال مذاكره وجود دارد،‌ از اظهارات ظريف به عنوان يك سيگنال مثبت ياد كرد كه بيانگر تمايل ايران به پرهيز از تنش و حل مساله از طريق ديپلماسي است. گنگ شوانگ در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تحريم‌هاي امريكا عليه ايران و چند شركت چيني گفت كه پكن مخالف تحريم‌هاي غيرقانوني و يكجانبه واشنگتن عليه ايران است. او از امريكا خواست روش غلط تحريم عليه شركت‌هاي چيني را اصلاح كند و به حقوق قانوني و منافع همه طرف‌ها احترام بگذارد.

 

اعلام تحريم‌هاي جديد ضدايراني

وزارت خزانه‌داري امريكا روز پنجشنبه تحريم‌هاي تازه‌اي را عليه چند فرد ايراني و چند شركت ايراني و چيني، اعمال كرد. واشنگتن اين افراد و شركت‌ها را به همكاري با برنامه هسته‌اي ايران متهم كرده است. در بيانيه خزانه‌داري امريكا ادعا شده است كه افراد و شركت‌هايي كه امشب تحريم شده‌اند، در زمينه خريد و تامين «قطعات حساس» براي برنامه هسته‌اي ايران فعاليت مي‌كرده‌اند. بر اين اساس، واشنگتن پنج فرد ايراني و هفت شركت را كه دو مورد آنها ايراني هستند، در فهرست تحريم قرار داده است. چهار شركت ديگر چيني هستند و يك شركت باقي‌مانده نيز در بلژيك مستقر است. «استيو منوشين» وزير خزانه‌داري امريكا با بيان اينكه ايران نبايد براي افزايش توان غني‌سازي تلاش كند، در بيانيه‌اي گفته است: «دولت ايالات‌متحده عميقا از غني‌سازي توسط رژيم ايران و ديگر رفتارهاي تحريك‌آميز آن نگران است و به هدف قرار دادن تمام كساني كه از برنامه هسته‌اي ايران حمايت مي‌كنند، ادامه مي‌دهد.» وزارت خرانه‌داري امريكا همچنين پنجشنبه (۲۷ تير) از وضع تحريم‌هايي عليه چهار تن از مسوولان عراقي خبر داد. «احمد الجبوري» رييس ائتلاف «المحور» و استاندار سابق صلاح‌الدين، «نوفل العاكوب» استاندار سابق نينوي، «وعد قدّو» فرمانده نيروهاي نظامي «الشبك» در دشت نينوي و «ريدان الكلداني» فرمانده نيروهاي «بابليون» در الحشد الشعبي مشمول تحريم‌هاي جديد امريكا هستند. شبك‌ها تيره‌اي مختلط از كردها و تركمن‌هاي عراق و شيعه هستند و جمعيت آنها بين ۳۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر است. جنبش بابليون نيز از جمله گروه‌هاي مدافع اقليت مسيحيان عراق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون