• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4418 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير

سوژه جديد؛ رصد آنلاين زباله‌هاي پايتخت

گروه اجتماعي| روزانه 9 هزار تن زباله در شهر تهران توليد مي‌شود اما شهرداري تهران هنوز نتوانسته براي مديريت پسماند در اين شهر طرحي جامع در پيش گيرد. در اين ميان هر چند وقت يك بار يكي از اعضاي شوراي شهر تهران يا مديران شهرداري از برنامه‌ريزي براي برخي طرح‌ها در حوزه مديريت پسماند سخن به ميان مي‌آورند. در حالي كه روشن نيست اين طرح‌ها در چارچوب طرحي جامع پيش بيني شده‌اند يا صرفا برنامه‌اي مقطعي و اصطلاحا ضربتي به شمار مي‌روند. در تازه‌ترين اين اظهارنظرها افشين حبيب‌زاده، معاون نظارت شوراي شهر تهران بر لزوم اجراي طرح «صورت وضعيت‌هاي الكترونيك» در حوزه پسماند تاكيد كرده است. بر اساس آنچه افشين حبيب‌زاده به ايسنا گفته است؛ اين طرح به معناي پايش مستمر زباله‌ها از طريق سامانه جي‌پي‌اس است. حبيب‌زاده گفت: بايد تمام زباله‌ها و پسماندهاي پايتخت رصد شود. او با بيان اينكه «شاهد مشكلاتي در حوزه جمع‌آوري زباله هستيم»؛ افزود: بايد مبدا و مقصد زباله، محتواي زباله، تعداد و مشخصات كارگران دخيل در امر حمل، دپو و تفكيك مشخص شود و لازم است كه زباله‌هاي پايتخت به صورت آنلاين رصد شود.

عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه رصد آنلاين زباله‌ها مي‌تواند بخش عمده مشكلات در اين حوزه را رفع كند؛ گفت: «البته مسوولان پسماند به نامه درخواست شورا براي اجراي اين طرح، پاسخ داده‌اند كه قانع‌كننده نبود و تاكيد داريم كه اين مهم هر چه سريع‌تر اجرايي شود.» توضيحات حبيب‌زاده نشان مي‌دهد طرحي كه او از لزوم اجرايش سخن مي‌گويد، مشخص نيست كه در چه مرحله‌اي است. اين عضو شوراي شهر تهران البته با استناد به اينكه «شنيده‌ها حاكي از آن است كه شهردار تهران نيز دستور شروع به كار اين طرح را صادر كرده است»، گفت: «گزارش‌هايي دريافت كرديم كه برخي‌ها تلاش مي‌كنند كه اين طرح اجرايي نشود اما قطعا در كميته نظارت اين مسائل را پيگيري مي‌كنيم.» معاون نظارت شوراي شهر تهران در مورد جزييات اين طرح افزود: بايد روي خودروهاي حمل زباله GPS نصب شود و همچنين مشخصات، تعداد و ...كارگران دخيل، تناژ زباله‌ها در مبدا و مقصد، نوع زباله‌هاي حمل شده اعم از عادي، خانگي، بيمارستاني و ... در اجراي اين طرح مشخص شود.

روند كند برنامه‌ريزي مديريت شهري تهران در استفاده از برنامه‌اي جامع براي مديريت پسماند شهر تهران پيش از اين انتقاد برخي از اعضاي شوراي شهر تهران را هم به همراه داشته است. براي نمونه، 23 تيرماه امسال الهام فخاري با اشاره به وضعيت مديريت پسماند در شهر تهران و توقف تعليق برنامه‌هاي اين حوزه و بي‌توجهي مديريت شهري به موضوع پسماند گفته بود: به شهرداري تهران متذكر مي‌شوم نسبت به بازنگري و بهبود الگوي مديريت پسماند كه از جمله مساله‌هاي كليدي مديريت شهري ابر كلانشهر تهران به شمار مي‌رود و دچار توقف و تغيير است، اقدام كند. فخاري با بيان اينكه نظام مديريت پسماند در تهران هنوز نه در سامانه‌هاي برخط و پرتال، نه در كسب و كارهاي مجازي و نه در فرآيند عمليات شهري تحول نيافته است، گفت: «سامانه‌هاي تبليغاتي و رسانه‌اي شهرداري نيز تحركي در اين موضوع ندارند و تنها در خصوص قيمت‌هاي في‌مابين كارفرما و پيمانكار اصلاح صورت گرفته است. با توجه به چندجانبه بودن پيامدهاي اجتماعي و سلامت شهري، ضرورت دارد شهرداري در خصوص عدم تحول در نظام مديريت پسماند توضيح دهد.» البته فخاري توضيح نداده كه چرا شوراي شهر نتوانسته به وظيفه نظارتي‌اش در اين زمينه عمل كند. در حالي كه آرش ميلاني، عضو كميسيون محيط زيست شوراي شهر تهران سال گذشته در گفت‌وگو با «اعتماد» از برنامه شهرداري تهران براي تهيه طرح جامع مديريت پسماند خبر داده بود اما تاكنون اين طرح تهيه نشده است. آخرين خبر در اين باره مربوط به اظهارنظر عبدلي، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران است كه اخيرا از تدوين طرح جامع مديريت پسماند با همكاري مركز مطالعات شهر تهران در آينده نزديك خبر داده است. به گزارش ايسنا، عبدلي در نخستين كنفرانس چالش‌هاي زيست محيطي با تاكيد بر پسماندهاي پلاستيكي با اشاره به روند تدوين طرح جامع مديريت پسماند با همكاري مركز مطالعات شهر تهران گفته است: به طور قطع در حوزه مديريت پسماند نيازمند تامين زيرساخت‌هاي لازم و برنامه‌اي مدون هستيم كه در اين مسير مقرر شده است با همكاري مركز مطالعات شهر تهران برنامه‌اي علمي و تخصصي با عنوان طرح جامع مديريت پسماند شهر تهران تدوين شود كه در حال حاضر قرارداد تدوين اين برنامه با شركتي علمي و تخصصي منعقد شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون