• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4419 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير

الجزاير با شكست سنگال، قهرمان جام ملت‌هاي آفريقا شد

بغداد، قهرمان نبرد الجزيره

علي كربلايي

 

 

جمعه‌شب و از ساعت 23:30 سوت آغاز ديدار فينال جام ملت‌هاي آفريقا 2019 بين تيم‌هاي الجزاير و سنگال در ورزشگاه بين‌المللي آغاز شد. تنها دو دقيقه بعد از اينكه نئانت آليوم سوت آغاز مسابقه را به صدا درآورد، بغداد بونجاح، مهاجم نام‌آشناي الجزاير كه در تيم السد قطر توپ مي‌زند دروازه گوميس را باز كرد و روباه‌هاي صحرا را از سنگال پيش انداخت. بونجاح پشت محوطه جريمه صاحب توپ شد و چند قدمي را همراه با توپ طي كرد و سپس اقدام به شوت‌زني كرد. شوت بغداد به پاي سانه مدافع سنگال برخورد كرد و بعد از كمانه كردن از بالاي سر گوميس وارد دروازه شد. اين گل شوك شديدي به سنگالي‌ها داد و جريان بازي را به كل عوض كرد. الجزاير بعد از اين گل به دنبال حراست از اندوخته‌اش بود و به دفاع مطلق روي‌ آورد. الجزاير براي قهرماني از هيچ تلاشي فروگذار نكرد و بازي زيبا را فداي نتيجه كرد. اين تيم هيچ شباهتي به آن تيم دوست‌داشتني جام جهاني 2014 نداشت، اما برخلاف آن تيم نتيجه‌اي درخشان گرفت و در نهايت موفق شدند براي دومين بار فاتح جام ملت‌هاي آفريقا شوند. سنگالي‌ها كه اسير جو مسابقه شده بودند، بعد از دريافت گلي زودهنگام، تلاش‌هايي براي گل‌زني كردند و 12 بار به سمت دروازه مبولحي شوت‌زني كردند كه 3 تا از آنها در چارچوب بود. هدف اصلي شيرهاي ترانگا در اين مسابقه گرفتن خطا پشت محوطه جريمه الجزاير بود اما هيچ‌كدام از آنها راهي به دروازه نداشتند.

 

مسير رسيدن به فينال

هر دو تيم از گروه سه مسابقات به مرحله حذفي رسيدند و يك بار در مرحله گروهي مقابل هم قرار گرفتند. در آن ديدار هم الجزاير به برتري رسيد و موفق شد با 9 امتياز به عنوان تيم اول از گروه صعود كند. ديگر تيم‌هاي اين گروه كنيا و تانزانيا بودند. در اولين ديدار مرحله حذفي سنگال مقابل اوگاندا قرار گرفت و در يك ديدار سخت موفق شد با يك گل از سد اين تيم عبور كند. سنگال با نمايش نااميدكننده‌اي كه برابر اوگاندا داشت هوادارانش را از رسيدن به فينال و قهرماني دلسرد كرد. در مرحله يك‌چهارم نهايي مسابقات سنگال به بنين برخورد كرد و آن ديدار را هم با يك گل پشت سر گذاشت. در مرحله نيمه‌نهايي سنگالي‌ها با تونسي‌ها برخورد كردند كه پيش از آن غنا و ماداگاسكار را از پيش رو برداشته بودند. شيرهاي ترانگا اين ديدار را هم با برتري يك گله به نفع خود رقم زدند و به فينال جام ملت‌ها رسيدند. الجزاير با وجود اينكه در رده اول گروه قرار گرفته بود، مسير سخت‌تري براي رسيدن به فينال داشت. روباه‌هاي صحرا در اولين ديدار دور حذفي و در مرحله يك‌هشتم نهايي به مصاف گينه رفتند و اين تيم را با سه گل در هم كوبيدند. در مرحله يك‌چهارم نهايي الجزايري‌ها به مصاف ساحل عاج رفتند و در يك ديدار دراماتيك در ضربات پنالتي اين تيم را شكست دادند. جنگجويان صحرا در ديدار نيمه‌نهايي به مصاف نيجريه رفتند. آنها در اين مسابقه حساس و سرنوشت‌ساز با نتيجه دو بر يك پيروز شدند و به فينال راه پيدا كردند.

در پايان اين تورنمنت اوديون ايگالو از نيجريه با به ثمر رساندن 5 گل آقاي گل مسابقات شد و كفش طلا را از آن خود كرد. بعد از او رياض محرز، آدام اوناس، سدريك باكامبو و ساديو مانه هر كدام با 3 گل در رده دوم جدول گلزنان قرار گرفتند.

 

حواشي تورنمنت

اين تورنمنت حواشي بسياري داشت و از خبرسازترين تورنمنت‌هاي اين تابستان بود. در تابستاني كه پشت سر مي‌گذاريم، چندين تورنمنت مهم در سطح فوتبال جهان برگزار شد؛ از جمله جام جهاني زنان، يورو زير 21 سال، مرحله نهايي ليگ ملت‌هاي اروپا، گلد كاپ امريكاي شمالي و كوپا آمه‌ريكا. اما هيچ‌يك به اندازه جام ملت‌هاي آفريقا خبرساز نبودند. خبرهاي تلخ اين تورنمنت به شكل شگفت‌انگيزي زياد بودند. اولين خبر عجيب پيش از شروع اين تورنمنت بود؛ جايي كه كامرون به خاطر مسائل بهداشتي، سياسي و اقتصادي ميزباني مسابقات را از دست داد. فعاليت‌هاي بوكو حرام و افزايش بيماري‌هاي ويروسي در اين كشور مسوولان كنفدراسيون فوتبال آفريقا را بر آن داشت تا ميزباني جديد انتخاب كنند. در فاصله كمي كه تا شروع مسابقات مانده بود (اين تصميم سال 2018 گرفته شد) مصر براي ميزباني پيشگام و با معرفي 8 ورزشگاه موفق شد ميزباني را مال خود كند. هرچند كه در نهايت مسابقات تنها در 6 ورزشگاه برگزار شد. چند روز پيش از شروع اين تورنمنت عمرو ورده توسط چند مدل معروف مصري به آزار جنسي از طريق پيام‌هاي بي‌پرده و صريح متهم و از تيم ملي مصر كنار گذاشته شد؛ تصميمي كه با وساطت محمد صلاح تغيير كرد و ورده به تركيب تيم ملي بازگشت. در خلال مسابقات فاطما سامورا، دبيركل فيفا، دچار مشكل پزشكي و مجبور شد يك جراحي انجام بدهد. براي اولين‌بار در قاره آفريقا بليت‌فروشي يك تورنمنت به وسيله فن ‌آي‌دي يا آي‌دي‌كارت هواداري انجام شد و مشكلات بسيار زيادي را براي هواداران به وجود آورد. هواداراني كه بيش از هزار كيلومتر راه پيموده بودند موفق به تهيه بليت نشدند. در گزارش‌هايي اعلام شد حتي خانواده برخي بازيكنان نمي‌توانستند به ورزشگاه راه پيدا كنند. الجزايري‌ها هر مرحله كه بالا مي‌آمدند در جشن‌هاي پيروزي‌شان ده‌ها نفر زخمي و برخي كشته مي‌شدند. الجزايري‌هاي فرانسه كه تعدادشان حدود 400هزار نفر برآورد مي‌شود، در خيابان‌هاي پاريس و مون‌پليه به جشن خياباني مي‌پرداختند و در هر جشن چند نفري زخمي و كشته مي‌شدند. شب برگزاري مسابقه فينال و بعد از قهرماني الجزاير بيش از 250 نفر بازداشت شدند. موضوع جشن‌هاي الجزايري‌ها در فرانسه تبديل به يك بحران سياسي شده و تمام جامعه مهاجرين اين كشور را تحت تاثير قرار داده است. اين درگيري‌ها گويي صرفا ابراز شادي نيست و برخاسته از اراده مردم الجزايري‌تبار ساكن فرانسه است تا عليه دولت فرانسه بشورند و اعتراض آشكار خود به وضعيت‌شان را نشان بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون