• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4420 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۱ تير

تلويزيون مقلد برنامه‌هاي امريكايي است

انتقادهاي تند حسين‌عليزاده از صدا و سيما

گروه فرهنگ و هنر

 

 

نشست خبري جشنواره موسيقي جوان امسال به لحاظ نوع اظهارنظرهاي حسين‌ عليزاده با ديگر نشست‌هاي هر ساله ‌تفاوت‌هاي خاصي داشت. عليزاده در اين نشست ضمن ابراز نارضايتي از چگونگي اجراي برنامه‌هاي به اصطلاح ‌استعداد‌يابي و سوءاستفاده از احساسات كودكان در چنين برنامه‌هايي، صدا و سيما را بي‌برنامه و خالي از فكر و توان فرهنگ‌سازي اعلام‌ كرد. بخش‌هايي از سخنان اين نوازنده و آهنگساز را با هم مي‌خوانيم.

سال‌ها گفتيم و معتقدم كه حتي يك نفر در صداوسيما فكر فرهنگي ندارد. صداوسيما كه موسيقي را جزو فرهنگ نمي‌داند؛ پس فكرشان ضد فرهنگ است. واي به حال مملكتي كه صداوسيماي آن اهميت موسيقي را درك نكند. موسيقي متعلق به تمام تاريخ اين فرهنگ است. ما هميشه به شرايط موسيقي و شرايطي كه صداوسيما براي موسيقي ايجاد كرده است، معترض خواهيم بود.

متاسفانه ما صبح تا شب عليه غرب شعار مي‌دهيم ولي حتي شكل و ظاهر برنامه‌هاي‌مان در صدا و سيما مثل آنهاست. در برنامه‌هاي تلويزيوني ما تبليغات در بالاترين سطح اهميت است. اما در برنامه‌هاي تلويزيوني در غرب، فردي كه برنده مي‌شود هم جنبه تبليغاتي دارد و هم از آن چهره‌سازي مي‌كنند و هم از طرفي به رشد آن فرد كمك مي‌كنند. ما مي‌خواهيم موسيقي كشور را از منجلابي كه در آن هست، بيرون بياوريم. حرام و حلال كردن موسيقي درباره جشنواره غلط است؛ چراكه در جشنواره موسيقي جوان اين بچه‌ها كاري آسماني مي‌كنند. اگر صدا و سيما برنامه‌هاي خوب داشت ما هم استقبال مي‌كرديم اما همه‌ چيز تبليغاتي است و اين اتفاق از ناآگاهي والدين سرچشمه مي‌گيرد. ما نمي‌توانيم جلوي والدين را بگيريم. در درجه اول والدين بايد حواسشان باشد. اما قطعا برخورد جشنواره از اين به بعد با اين مساله جدي‌تر خواهد بود.

من گاهي خجالت مي‌كشم كه شكل ظاهري تلويزيون ما شبيه به تلويزيون غربي‌هاست. راديو و تلويزيوني كه بيشترين شعارها عليه امريكا را دارد، بزرگ‌ترين مقلد برنامه‌هاي تبليغاتي امريكاست.

اميدوارم پدر و مادرها از فرزنداني كه در جشنواره چهره مي‌شوند، سوءاستفاده نكنند. بايد از والدين تعهد بگيريم كه فرزندان خود را با يك هدف تبليغاتي دنبال نكنند و بدانند شركت‌كنندگاني كه در جشنواره موفق مي‌شوند، مسووليت‌شان بيشتر است و بايد بيشتر كار كنند. كسي كه در كودكي به جايي مي‌رسد، برايش يك خطر است و ممكن است ديگر پيشرفت نكند و همان حد بماند؛ چراكه در دوره‌اي به او بسيار توجه مي‌شود ولي پس از مدتي رها مي‌شود و اين امر او را سرخورده خواهد كرد. زماني كه صداوسيما بخواهد از اين كودكان حمايت كند از بخشي اين كار را مي‌كند كه نتيجه منفي خواهد داشت.

كسي كه در سنين پايين مطرح مي‌شود در معرض خطر قرار مي‌گيرد و ديگر كار را ادامه نمي‌دهد. صداوسيما هم از منظري به اين جشنواره توجه مي‌كند كه باز هم توجه مناسبي نيست و به پيشرفت اين جوانان و نوجوانان ضربه مي‌زند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون