• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

ادامه از صفحه اول

درباره پرونده قتل ميترا استاد
 

البته مقام تحقيق با تطبيق داده‌هاي ارايه شده از سوي فرد و مطابقت آن با عينيت‌ها و بازسازي صحنه به روند رسيدگي به پرونده سرعت مي‌بخشد. اما در اين حادثه با اين سرعت و با ابهامات فراوان و تصور ورود برخي نهادها و طرح ادعاهايي مثل حضور پرستومآبانه و موارد ديگر در مجموع به نظر مي‌رسد اندكي با تعجيل مرحله تحقيقات به سامان رسيده است. از دلايل آن مي‌توان به ابهامات موجود در پرونده اشاره كرد كه ظاهرا كماكان باقي است. در حوادث اينچنيني با لحاظ اينكه متهم در برابر جامعه تنها است و با لحاظ شرايطي كه اظهارات شاكي، حادثه اتفاق افتاده، اظهارات شهود و... جملگي عليه متهم مي‌تواند داستان جنايي را سمت و سو دهد جامعه موظف است هر ابهام و تقاضا و وسيله‌اي را كه مي‌تواند ابزار دفاعي متهم تلقي شود بايد از سوي مرجع قضايي به دقت مورد توجه قرار گيرد و از كنار آن به راحتي رد نشود. اگر چنين رويكردي در دادرسي طي نشود ابهامات موجود موجب مي‌شود و بعدها در سرنوشت كيفري ابهام باقي بماند. اين سرعت به نظر اينجانب اندكي غيرطبيعي و به نوعي مي‌تواند شايد درستي و سلامت رسيدگي را مورد سوال قرار دهد.

3- داده‌هاي معارض و متضاد

سومين نكته درباره پرونده مذكور به داده‌هاي معارض و متضاد مربوط است. اين داده‌ها هم از سوي خبرنگاران و هم از سوي وكلاي آقاي نجفي و خود ايشان بيان شده است اما كماكان اين تضاد و تعارض كه بعدا همديگر را خنثي مي‌كنند و بر سرنوشت پرونده موثر خواهند بود، باقي مانده است. براي نمونه طرح بحث مهدورالدم بودن خانم ميترا استاد و بعد مسترد شدن آن از سوي آقاي نجفي، بحث مربوط به حضور دو اسلحه مطرح شد، بحث كشف پوكه‌هاي متفاوت گلوله‌ها بيان شد، در زماني كه بحث قتل عمد مطرح شد نوع پيام كيفرخواست با برخي از داده‌ها ظاهرا همراهي و هماهنگي نداشت. مثلا اگر بحث قتل عمد مطرح باشد تيرها بايد مستقيم به سوي مقتول شليك مي‌شد و حداقل سه، چهار عدد به قرباني اصابت مي‌كرد اما اين در حالي است كه ظاهرا برخي تيرها به ديوار خورده و حالات متفاوت داشته است. در اينجا اسلحه‌شناسي و پليس علمي و حتي پزشك قانوني مي‌توانند چگونگي اصابت گلوله‌ها را مورد قضاوت و ارزيابي كارشناسي قرار دهند زيرا هر قتلي با توجه به شرايط ارتكاب آن با شرايط افعال متفاوتي انجام مي‌شود اگر كسي قصد كشتن فردي را داشته باشد و تصميم قبلي او باشد به راحتي به شخص مقابل تيراندازي مي‌كند و ماجرا را خاتمه مي‌دهد اما ظاهرا نوع بيانات متهم و دادستان در خصوص ورود تير به اطراف نشان‌دهنده نوع درگيري بين متهم و مقتول است.

4- پرونده سياسي قضايي

با توجه به وجود ابهام به‌ويژه درباره موارد مختلف از جمله پوكه‌هاي كشف ‌شده يا ادعاي مربوط به چگونگي وقوع حادثه توسط متهم، بايد موضوع به هيات كارشناسان ارجاع مي‌شد. جو موجود و علاقه ظاهري آقاي نجفي به سرعت تحقيقات نشان مي‌دهد برخي از مطالب و مسائل آن گونه كه بايد توسط ايشان انجام نشده است. ظاهرا ايشان علاقه زيادي به سرعت در انجام تحقيقات داشته‌اند و به راحتي اتهام قتل را به عهده گرفته‌اند و اين امر شايد دادسرا را مجاب كرده كه نياز به تحقيقات بيشتر نيست. اما بعد از اعاده بحث به حالت سابق و حضور وكلاي وي زمينه‌اي فراهم شد كه ما با ابهامات مختلفي روبرو باشيم. در اينجا وظيفه دادگاه رسيدگي‌كننده و طبيعت اجراي عدالت قضايي ايجاب مي‌كرد حتما در اين خصوص ما با مراجعه به هيات كارشناسان وارد بررسي بيشتري مي‌شديم. اين پرونده به هر صورتي كه منجر به راي شود ابهامات نه تنها براي افكار عمومي بلكه اصحاب رسانه، حقوقدانان و جامعه پابرجا خواهد ماند. زيرا پرونده يا با توجه به سمت آقاي محمدعلي نجفي يا با توجه به مسائل مطروحه پيرامون از يك پرونده قتل عادي تبديل به يك پرونده سياسي قضايي شده است. به نظر مي‌رسد تعجيلي در اين خصوص به عمل آمده كه حداقل در مرحله دادگاه مورد تعمق بيشتر قرار مي‌گرفت. اعتراض به حكم دادگاه بدوي هر چه كه باشد، مي‌تواند در ديوان عالي كشور با دقت بيشتري مورد عنايت و بررسي واقع شود. شايد اين بايدها و نبايدها در «ديوان تميز» مورد دقت و تامل بيشتر قرار گيرد.

 


در اهميتِ امنيت

فراموش نكنيم ارج و اعتبار خدمات كساني كه بدون نام و نشان پاي كار مي‌آيند، به ‌مراتب بيش از ديگراني است كه هر نحوي، فعاليت‌شان آشكار و علني است و تلاش اين عزيزان همواره حفظ امنيت كشور و منافع ملت است. فراموش نكنيم امنيت امروز ما بي‌شك مرهون زحمات و تلاش‌هاي اين سربازان گمنام بوده و لازم است كه با نگاهي مثبت و توام با قدرداني به اين تلاش‌ها نگاه كنيم. در اين ميان، بايد توجه داشته باشيم كه امروز كشور درگير جنگي همه‌جانبه است و دشمنان بر مسائل هسته‌اي، اقتصادي، امنيتي و دفاعي ما انگشت تاكيد گذاشته‌اند؛ نكته‌اي كه اهميت كارِ وزارت اطلاعات و سربازان گمنام را دوچندان ساخته و مي‌سازد، به‌ويژه وقتي كه به تاثيرات اين اقدام مهم امنيتي و اطلاعاتي در مناسبات فعلي حاكم بر روابط ايران و امريكا توجه داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون