• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

گزارشي از نشست خبري مرمت موزه هنرهاي معاصر

60 درصد از مرمت موزه هنرهاي معاصر انجام شده

فاطمه حامدي‌خواه

نشست خبري بازسازي موزه هنرهاي معاصر تهران روز دوشنبه، سي‌ويكم تيرماه با حضور هادي مظفري مديركل مركز هنرهاي تجسمي، احسان آقايي مدير موزه هنرهاي معاصر و مجيد حبيبي‌نژاد مدير كنترل پروژه مرمت و بازسازي موزه، در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم هادي مظفري مديركل هنرهاي تجسمي در سخناني گفت: پيش‌بيني ما اين بود كه مرمت موزه در ۲ فاز انجام شود كه شامل فاز ۶۰ درصد و فاز ۴۰ درصد بود كه بخش ۶۰ درصد مرمت اوليه به اتمام رسيده و امروز گزارش آن را ارايه خواهيم كرد و گزارش بخش ۴۰ درصد هم بر‌اساس تقسيم‌بندي صورت گرفته ارايه خواهد
شد.

مديركل هنرهاي تجسمي ارشاد درباره دليل تعويق زمان اجراي مرمت موزه توضيح داد: در طول ۱۴ ماه گذشته به لحاظ اقتصادي نوسانات بسياري در بازار رخ داد و اگرچه همكاران ما در وزارت ارشاد و دفتر طرح‌هاي عمراني اعتبار لازم را پيش‌بيني كرده بودند و مشكلي براي اعتبار نداريم اما به روز شدن قيمت‌ها كار ما را سخت كرد و كارها را به تاخير انداخت. ساختمان و بناي موزه ارزشمند است و مراقبت صدچندان مي‌طلبد.

آثار گنجينه نيز نياز به مراقبت دارند و مساله ديگر تاريخ شفاهي موزه است كه ما تلاش كرديم اگر روند مرمت كند پيش مي‌رود اما از اصل موضوع كه پاسباني از ساختمان موزه، آثار گنجينه و تاريخ شفاهي است، غافل نشويم.

در ادامه حبيبي‌نژاد مدير كنترل پروژه مرمت موزه با ارايه پاورپوينت به ارايه گزارشي از چگونگي مرمت موزه پرداخت.

مظفري در پاسخ به پرسشي درباره اتمام كار پيمانكار قبلي بيان كرد: تا اسفندماه گذشته بايد كار پيمانكار قبلي به اتمام مي‌رسيد كه در نهايت اوايل ارديبهشت سال جاري كارگاه را تحويل وزارتخانه داد و از ۱۸ ارديبهشت پيمانكار جديد كار را پذيرفته و مشغول اجراست.

اتفاقاتي كه رخ داد ما را از اعلام زمان دقيق اتمام كار منصرف كرد ولي همه مسوولان وزارت ارشاد تلاش مي‌كنند كه موزه هر چه سريع‌تر بازگشايي
شود.

احسان آقايي هم درباره ميزان بودجه مرمت موزه بيان كرد: ما در اين پروژه بهره‌بردار هستيم و بودجه را معاونت پشتيباني و توسعه مديريت مشخص مي‌كند و در تخصص ما نيست اما به هر حال مبلغ اين بودجه چند بار تغيير داشته است.

مظفري در جواب به سوالي درباره نحوه نگهداري از آثار گنجينه در زمان مرمت گفت: تا امروز هيچ‌گونه تغييري براي وضعيت حرارتي گنجينه صورت نگرفته و حتي ماشيني كه قرار است آثار هنري سوار بر آن شود با رعايت كامل استانداردها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

او تاكيد كرد: بحث حفاظت از آثار، امنيتي است و بهتر است مطرح نشود.

آقايي درباره برنامه‌هاي سينما تك موزه هم عنوان كرد: سينما تك موزه تا قبل از تعطيلي موزه بسيار فعال بود و تنها سينما تك در ايران بود اما اكنون مراكز هنري ديگري نيز سينما تك راه‌اندازي كرده‌اند ولي با اين وجود بعد از بازگشايي موزه، برنامه‌هاي سينما تك با نگاه جديد آغاز به كار خواهد كرد.

هادي مظفري مديركل هنرهاي تجسمي درباره فاصله طولاني مدت مرمت موزه تا زمان بازگشايي و محروم شدن از برگزاري رويدادهاي هنري در اين مكان گفت: هيچ مدير هنري علاقه‌مند به تعطيلي رويدادهاي هنري و پرداختن به مباحث فني مثل لايروبي چاه‌ها نيست اما اين ضرورتي است كه بايد زماني صورت مي‌گرفت و هر چقدر هم كه طول بكشد، كاري است كه بايد انجام شود و اگر اين كارهاي ضروري را امروز انجام ندهيم، در آينده رسانه‌ها از ما درباره بي‌توجهي به اين مسائل بازخواست مي‌كنند.

او درباره افزايش فضاي گنجينه هم بيان كرد: پيش‌بيني سازنده اوليه موزه هنرهاي معاصر تهران در بخش گنجينه، تناسب آن براي نگهداري ۷۰۰ تا هزار اثر بوده است اما امروز بيش از ۳ هزار اثر در گنجينه داريم كه افزايش فضاي گنجينه كمك مي‌كند تا اين آثار در شرايط بهتر و استانداردتري نگهداري شوند.

مدير كل هنرهاي تجسمي درباره كتاب «ايران مدرن، ملكه هنر» كه درباره آثار موزه هنرهاي معاصر تهران در لندن توزيع شده است، بيان كرد: بعد از چاپ اين كتاب، مكاتبه‌اي از سوي اداره كل هنرهاي تجسمي با اداره كل حقوقي وزارت ارشاد صورت گرفت، محتويات كتاب بررسي و ترجمه شد و در اختيار وكلاي وزارت ارشاد در ايران و همچنين وكلاي خارج از ايران كه امور حقوقي ما را در سطح بين‌الملل دنبال مي‌كنند، قرار گرفت و پيگيري لازم در اين زمينه صورت گرفت كه بسته به كنوانسيون‌هايي كه در سطح بين‌المللي امضا كرده‌ايم، پيگيري اين موضوع انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون