• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

سلامت

نحوه عرضه داروهاي ترك اعتياد در داروخانه‌ها

علي بيرامي، كارشناس اداره مواد و داروهاي تحت كنترل سازمان غذا و دارو درباره چگونگي عرضه داروهاي ترك اعتياد در داروخانه‌ها گفت: «داروهاي مخدر به صورت متمركز از طريق دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به مراكز ترك اعتياد ارايه مي‌شود. برچسب اصالت روي همه داروهاي مخدر وجود دارد و مردم مي‌توانند با پيامك كردن كد اصالت دارو به شماره‌اي كه روي آن درج شده، از اصالت دارو مطمئن شوند. البته در حال حاضر داروهاي مخدر يا ترك اعتياد قابليت رهگيري ندارند تا متوجه شويم كه دارو از كدام شركت پخش دريافت و به كدام مصرف‌كننده ارايه شده اما اصالت آن از سوي مصرف‌كننده قابل رديابي است.يكي از برنامه‌هاي‌مان اين است كه در هر منطقه چند داروخانه را به عنوان داروخانه منتخب كه استانداردهاي لازم جهت توزيع داروهاي مخدر اعم از انبار مناسب و... را دارند، ‌تعيين كنيم و مراكز ترك اعتياد به جاي اينكه بسته خدمتي دارو را از دانشگاه علوم پزشكي دريافت كنند، آن را از داروخانه منتخب منطقه خود بگيرند. اين اقدام هم به اقتصاد داروخانه‌ها كمك مي‌كند و هم نيروهاي ناظر ما مي‌توانند نظارت‌هاي‌شان را در حوزه عرضه داروهاي ترك اعتياد افزايش دهند. پنج شهر را هم براي انجام پايلوت اين برنامه در نظر گرفته‌ايم. در حال حاضر اين برنامه در قم به صورت ۱۰۰ درصد انجام مي‌شود و دو داروخانه خصوصي دارو را به مراكز ترك اعتياد ارايه مي‌دهند. همچنين اين اقدام به صورت ناقص و فقط براي بيماران صعب‌العلاج در كرمان انجام مي‌شود و در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در منطقه يك شهرداري نيز در حال بررسي و انتخاب داروخانه‌هايي هستيم كه ارزشيابي‌شان بالا بوده و استانداردها و ضوابط مورد نظر ما را مورد توجه قرار دهند. در عين حال شهرهاي گيلان و بيرجند نيز اعلام آمادگي كرده‌اند كه اين اقدام را به صورت پايلوت انجام دهند. چنانچه از نظر سازمان غذا و دارو اين اقدام موفقيت‌آميز باشد، آن را ادامه خواهيم داد و كشوري مي‌شود. البته فعلا برنامه‌اي براي اينكه داروهاي مخدر را در داروخانه‌ها عرضه كنيم، نخواهيم داشت بلكه داروخانه داروي ترك اعتياد را به مراكز ترك اعتياد ارايه كرده و آن مركز هم دارو را به بيمار مي‌دهد؛ چرا كه بايد پوكه‌هاي دارو جمع‌آوري شود و بيمار به مراكز ترك اعتياد مراجعه كند و با توجه به بررسي‌هاي‌مان هم بهتر است كه داروهاي مخدر در مراكز ترك اعتياد به بيماران ارايه شوند.»

نامه رييس كل سازمان نظام پزشكي به سازمان ملل درباره تاثير تحريم‌ها

رييس كل سازمان نظام پزشكي در نامه‌اي خطاب به گزارشگر ويژه تاثيرات منفي اقدامات قهري يك‌جانبه بر بهره‌مندي از حقوق بشر سازمان ملل، توجه او را به اثرات زيان‌آور تحريم‌هاي وضع شده بر سلامت مردم ايران جلب كرد.

بنابر اعلام اداره كل روابط عمومي سازمان نظام پزشكي در متن نامه دكتر محمدرضا ظفرقندي خطاب به ادريس جزايري آمده است: «به عنوان رييس كل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران كه يكي از نهادهاي اصلي قانونگذار حوزه سلامت و مدافع حقوق بيماران است، مي‌خواهم توجه شما را به اثرات زيان‌آور تحريم‌هاي وضع شده بر سلامت مردم ايران جلب نمايم. [تحريم‌هايي كه] در پي خروج يك جانبه ايالات متحده امريكا از برنامه جامع اقدام مشترك در
8 مِه 2018 اعمال شده است.

طبق ماده 25 اعلاميه جهاني حقوق بشر:

1- هر شخصي حق دارد كه از سطح زندگي مناسب براي تامين سلامتي و رفاه خود و خانواده‌اش، به ويژه از حيث خوراك، پوشاك، مسكن، مراقبت‌هاي پزشكي و خدمات اجتماعي ضروري برخوردار شود.

همچنين حق دارد كه در مواقع بيكاري، بيماري، نقص عضو، بيوگي، پيري يا در تمام موارد ديگري كه به عللي مستقل از اراده خويش، وسايل امرار معاشش را از دست داده باشد، از تامين اجتماعي بهره‌مند گردد.

2- مادران و كودكان حق دارند كه از كمك و مراقبت‌ ويژه برخوردار شوند. همه كودكان، اعم از آنكه در پي ازدواج يا بي‌ازدواج‌زاده شده باشند، حق دارند از حمايت اجتماعي يكسان بهره‌مند گردند.

محدوديت‌هاي فعلي در امور بانكي و حمل و نقل، به طور قابل توجهي واردات داروها [و كالاهاي] ضروري را متاثر ساخته و منجر به بحران [جدي] در حوزه سلامت مردم ايران گرديده است.

دسترسي به فرآورده‌هاي دارويي و پزشكي ضروري، حق اساسي مردم است و هر گونه تحريمي كه [اين حق] را هدف قرار دهد، در تضاد با [مفاد] اعلاميه رسمي حقوق بشر و اصول اخلاقي پذيرفته شده است.

[لذا خواهشمند است] براي نجات جان مردم و جلوگيري از فاجعه انساني، سازمان ملل كليه تدابير لازم را اتخاذ نمايد.»

 

ويروس «تب كريمه كنگو» هرگز از كشور ريشه‌كن نمي‌شود

معاون دفتر بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دام از ابتلاي ۶۱ نفر به بيماري تب كريمه كنگو و مرگ ۵ تن بر اثر اين بيماري خبر داد.

كريم اميري به ايلنا گفت: «آمار مبتلايان به بيماري كريمه كنگو، بر اساس آنچه وزارت بهداشت تاكنون اعلام كرده است، حدود ۶۱ مورد ابتلا بوده و ۵ مورد هم فوتي داشته‌ايم. اين ۵ مورد فوتي در ۳ استان رخ داد كه ۳ فوتي در سيستان و بلوچستان، ۱ فوتي در اردبيل و ۱ فوتي هم در استان گيلان ثبت شده است. بيماري كريمه كنگو جزو بيماري‌هايي است كه اگر در يك كشور بومي شد و ريشه گرفت، ويروس آن هرگز از كشور پاك نخواهد شد. ايران هم متاسفانه جزو كشورهايي است كه ويروس كريمه كنگو در آن بومي شده است. اين بيماري در اندام كنه‌ها دوام پيدا مي‌كند. از آنجا كه كنه‌ها را نمي‌شود كاملا از بين برد، نه در ايران و نه در هيچ جاي دنيا چنين شرايطي فراهم نمي‌شود. بنابراين بقاي اين بيماري در هر كشوري كه به آن مبتلا شود، باقي مي‌ماند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون