• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

جام جهاني شنا در اوج تابستان يعني خود زندگي

ماهياني در دل آب روان

علي ولي‌اللهي

 

 

در هجوم وحشتناك گرما، هيچ چيز مثل يك آب‌تني حال آدم را جا نمي‌آورد. شايد هم به همين خاطر باشد كه جام جهاني شنا درست در اواسط تابستان برگزار مي‌شود. مسابقات جام جهاني شنا 2019 امسال در شهر گوانگژو كره‌ جنوبي در حال پيگيري است. رقابت‌هايي كه از 12 جولاي آغاز شده و تا بيست‌وهشتم همين ماه ادامه پيدا خواهد كرد. در ادامه نگاهي داريم به رقابت‌هاي امسال و همچنين وضعيت شناي قهرماني جهان در قرن بيست‌ويكم.

 

گوانگژو، ميزبان ماهي‌ها

شهر گوانگژو كه در سال 2015 ميزبان رقابت‌هاي شناي يونيورسياد قهرماني جهان بوده، امسال افتخار ميزباني از شناگران 192 كشور را بر عهده دارد. در بين كشورهايي كه در اين جشن آبي حضور ندارند، نام كشورهايي نظير امارات و آنگولا و كره شمالي و سودان و چند كشور محدود ديگر به چشم مي‌خورد. رقابت‌ها در سالن اصلي ورزش‌هاي آبي شهر كه براي رقابت‌هاي سال 2015، احداث و تجهيز شده بود، انجام مي‌شود. دوره قبل رقابت‌ها در سال 2017 به ميزباني بوداپست مجارستان برگزار شده بود و قرار است دوره بعد مسابقات در سال 2019 به ميزباني شهر فوكوئوكا در كشور ژاپن برگزار شود.

 

رشته‌هاي 2019

مسابقات قهرماني ورزش‌هاي آبي امسال در هفت رشته برگزار مي‌شود. شنا، شنا در آب‌هاي آزاد، شناي موزون (آرتيستيك)، شيرجه، شيرجه از ارتفاع بلند، واترپلو و واترپلوي ساحلي. رشته واترپلوي ساحلي رشته‌اي است كه امسال به مسابقات اضافه شده است. ترتيب زمان مسابقات به اين شكل است: تا روز بيستم جولاي رقابت‌هاي شنا در آب‌هاي آزاد و شناي موزون، شيرجه و واترپلوي ساحلي، در تاريخ 23 و 24 جولاي شيرجه از ارتفاع بلند به پايان رسيده است. رقابت‌هاي واترپلو از روز سوم آغاز شده و فينالش در تاريخ 27 جولاي انجام مي‌شود. همچنين رقابت‌هاي شنا از تاريخ 21 آغاز و در روز پاياني مسابقات به اتمام خواهد رسيد. روز 28 جولاي مصادف با يكشنبه ششم مرداد، اختتاميه مسابقات برگزار خواهد شد.

 

درخشش شناگر زن برزيلي

در رشته شنا در آب‌هاي آزاد در مجموع مدالي، بهترين نتيجه را آلماني‌ها گرفتند. در رقابت پنج كيلومتر مردان كريستوف راسوفسكي از مجارستان اول شد. بعد از او شناگران فرانسه و كانادا در جايگاه‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند. در پنج كيلومتر زنان آنا مارسلا چونا از برزيل توانست طلايي شود و بعد از او شناگر فرانسه دوم شد و شناگران آمريكا و آلمان به‌طور مشترك سوم شدند. در رقابت‌هاي10 كيلومتر مردان فلوريان ولبروك از آلمان جايگاه نخست را به دست آورد و بعد از او ورزشكاران فرانسه و آلمان دوم و سوم شدند. در 10 كيلومتر زنان ژين ژين از چين به مدال طلا دست پيدا كرد و نمايندگان آمريكا و ايتاليا دوم و سوم شدند. در 25 كيلومتر كردان اكسل ريموند فرانسوي اول شد و بعد از او شناگران روسيه و ايتاليا از خط پايان عبور كردند. در 25 كيلومتر زنان باز هم اين آنا مارسلا چونا از برزيل بود كه موفق شد دومين مدال طلاي خودش را تصاحب كند و بعد از او نمايندگان آلمان و فرانسه دوم و سوم شدند. در نهايت، در مسابقات شناي تيمي تيم آلمان در جايگاه اول قرار گرفت و تيم‌هاي ايتاليا و آمريكا دوم و سوم شدند. در مجموع مدالي شناي آب‌هاي آزاد آلمان با دو طلا، يك نقره و دو برنز در جايگاه نخست قرار گرفت.

 

روس‌هاي هنرمند

رقابت‌هاي شناي موزون يا آرتيستيك يا به زبان خودمان هنري رقابتي است كه در آن شناگران همراه با موسيقي در آب به انجام حركات نمايشي مي‌پردازند. اين رقابت‌ها در سه حالت مردان، زنان و ميكس برگزار مي‌شود. در رقابت‌هاي امسال كه در 10 رشته برگزار شد، روس‌ها در 9 رشته مدال طلا را به دست آوردند و تنها در يك رشته ورزشكاران اوكرايني موفق به كسب مدال طلا شدند. در اين ميان اسوتلانا روماشينا و اوستلانا كولزنيچنكو هر كدام به تنهايي موفق شدند مثل هميشه يكه‌تازي كنند و به تنهايي 3 مدال طلا به دست بياورند. رومانشينا همان ورزشكاري است كه در سه المپيك پياپي پكن، لندن و ريو توانست قهرمان شود. همچنين اين شناگر بعد از مايكل فلپس امريكايي كه 26 مدال طلا در ادوار مسابقات جهاني به دست آورده، در رده دوم برترين شناگران تاريخ قرار دارد. روماشينا از سال 2005 به اين طرف موفق به كسب 21 مدال طلا در مسابقات جهاني شده است. در پايان رقابت‌هاي شناي موزون تيم‌هاي روسيه و اوكراين و چين در جدول رده‌بندي مدالي اول تا سوم شدند.

 

شيرجه به سبك چيني

در حالي كه روس‌ها رقابت‌هاي شناي موزون را مال خود كرده بودند، چيني‌ها همين وضعيت را در مسابقات شيرجه به وجود آوردند. در اين رقابت‌ها كه در پنج رشته تخته پرش يك متر، سه متر، تخته ثابت 10 متر، تخته پرش سه متر هماهنگ و تخته پرش 10 متر هماهنگ براي مردان و زنان و سه رشته تخته پرش سه متر، تخته 10 متر ثابت و تيمي به صورت ميكس برگزار شد، چيني‌ها موفق به كسب 12 مدال طلا از مجموع 13 مدال طلاي ممكن شدند. تنها تيمي كه توانست يك طلا را از چنگ چيني‌ها بيرون بكشد، تيم ميكس استراليا بود كه در رشته تخته پرش سه متر اول شد.

 

فرانسه بي‌رحم

در رقابت‌هاي واترپلوي ساحلي كه امسال براي نخستين‌بار برگزار شد، تيم‌هاي فرانسه و آرژانتين توانستند به فينال راه پيدا كنند. فرانسوي‌ها با تحقير كانادا و برد 29 بر 4 راهي فينال شدند و آرژانتين با پيروزي نزديك 25 بر 23 مقابل چين به ديدار نهايي رسيد. در ديدار فينال فرانسه موفق شد با نتيجه 7 بر صفر آرژانتين را شكست دهد و مدال طلا را به دست بياورد. اين در حالي است كه بازيكنان فرانسوي اعلام كردند كمتر از يك ماه براي اين مسابقات تمرين كرده بودند.

 

جنجال چين و استراليا

رقابت‌هاي شنا كه به نوعي هيجان‌انگيزترين و جذاب‌ترين مسابقات رقابت‌هاي بازي‌هاي آبي به حساب مي‌آيد، در ماده‌هاي مختلف از روز يكشنبه آغاز شده است. اين رشته تنها رشته‌اي است كه كشورمان هم در آن صاحب نماينده است. بنيامين قره‌حسنلو و عليرضا ياوري دو نماينده كشورمان در رقابت‌هاي جهاني هستند كه در روزهاي آينده در 5 ماده به مصاف رقباي‌شان مي‌روند. تا زمان نگارش اين گزارش، تكليف ماده‌هاي 400 متر آزاد مردان با قهرماني سون يانگ از چين، 100 متر قورباغه مردان با قهرماني آدام پيتي از انگلستان، 50 متر پروانه مردان با قهرماني كايلب درسل از امريكا، 4 در 100 متر امدادي مردان با قهرماني تيم آمريكا، 400 متر آزاد زنان با قهرماني آريارنه تيتموس از استراليا، 100 متر پروانه زنان با قهرماني مارگارت مك‌نيل از كانادا و 4 در 100 متر امدادي زنان با قهرماني تيم استراليا مشخص شده است. البته رقابت‌هاي شناي 400 متر آزاد مردان با حواشي نيز همراه بود. در پايان مسابقه شناگر استراليايي مك هورتون كه برنده مدال نقره شده بود، حاضر به ايستادن روي سكو و دست دادن با رقيب چيني‌اش نشد كه اين حركت او جنجال زيادي به وجود آورد. البته اين اولين‌بار نبود كه هورتن و يانگ با يكديگر درگير مي‌شدند. ماجراي اين دو شناگر كه رقباي جدي يكديگر به حساب مي‌آيند برمي‌گردد به سال 2016 كه هورتن ادعا كرد يانگ او را عمدا به داخل آب هل داده است. همچنين ماجراي دوپينگ و محروميت سه‌ماهه شناگر چيني نيز در اين جنجال بي‌تاثير نبوده است. هورتن مدام حريفش را به تقلب متهم مي‌كند در حالي كه شناگر چيني ادعا كرده داروهايي را براي مشكل قلبي‌اش مصرف كرده و همان باعث شده تست دوپينگش مثبت دربيايد. درگيري اين دو شناگر پاي فدراسيون جهاني و فدراسيون‌هاي شناي دو كشور چين و استراليا را نيز به معركه باز كرده است و چيني‌ها مصرانه درخواست دارند شناگر استراليايي عذرخواهي رسمي كند. يانگ با مدال طلايي كه امسال به دست آورد، سومين طلاي متوالي جهاني‌اش را دشت كرد. در نقطه مقابل هورتن در المپيك ريو موفق به شكست حريفش و كسب مدال طلا شده بود.

 

رده‌بندي

در پايان يازده روز رقابت 192 كشور در مسابقات ورزش‌هاي آبي قهرماني جهان، چين با كسب 14 مدال طلا در صدر قرار دارد. بعد از چيني‌ها روسيه با 9 طلا و استراليا با 3 طلا در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند. تيم ايالات متحده نيز كه هميشه جزو مدعيان در رشته‌هاي آبي به حساب مي‌آيد با تنها يك طلا در جايگاه ششم به چشم مي‌خورد. تاكنون تنها 17 كشور موفق به كسب مدال در مسابقات شدند و 10 كشور موفق به كسب مدال طلا شده‌اند.

 

ورزش‌هاي آبي در قرن 21

هنگامي كه در سال 1973 اين مسابقات در يوگسلاوي استارت خورد، قرار بر اين بود كه هر چهار سال يك بار انجام شود. اما از سال 2001 به بعد، اين رقابت‌ها هر دو سال يك بار برگزار شده است. در 9 دوره‌اي از مسابقات كه در قرن حاضر تجربه‌ كرده‌ايم، در هفت دوره اين امريكايي‌ها بوده‌اند كه در جدول رده‌بندي مدالي بهترين نتيجه را به دست آورده‌اند. تنها استراليا در سال 2001 در فوكوئوكا ژاپن و چين در سال 2015 در كازان روسيه موفق شدند دو بار امريكايي‌ها را از رسيدن به رده نخست بازدارند. جالب توجه است كه از ابتداي قرن بيست و يكم تنها نام چهار كشور در رده‌هاي اول تا سوم رده‌بندي نهايي رقابت‌ها به چشم مي‌خورد؛ امريكا، چين، استراليا و روسيه. اين در حالي است كه در دوره‌هاي آغازين در كنار نام اين چهار كشور، كشورهايي نظير مجارستان و آلمان شرقي و كانادا نيز به چشم مي‌خورد. نكته جالب در مورد امريكا اين است كه اين كشور هميشه تا اواسط مسابقات و قبل از شروع رقابت‌هاي شنا در ماده‌هاي مختلف در ميانه يا حتي اواخر جدول 10 تيم برتر مسابقات حضور دارد، اما هميشه در روزهاي پاياني موفق مي‌شود به رده‌هاي بالاتر صعود كند. در دوره قبل 18 مدال طلاي امريكايي‌ها از رقابت‌هاي شنا و در پنج روز پاياني مسابقات به دست آمد و باعث شد آنها قهرمان جهان شوند. حال بايد ديد امسال هم تيم ايالات متحده مي‌تواند اين سناريو را تكرار كند يا كشورهايي مثل چين و روسيه يا استراليا وضعيت را به شكل ديگري رقم خواهند زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون