• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4421 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ مرداد

خبر

تخصيص ۱۵۰ ميليون يورو اعتبار براي اجراي طرح‌هاي آبخيزداري

خسرو شهبازي، معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: در سال جاري به دستور مقام معظم رهبري ۱۵۰ ميليون يورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح‌هاي آبخيزداري در سطح كشور تخصيص يافته است.

به گزارش ايسنا؛ شهبازي در بازديد از طرح‌هاي آبخيزداري شهرستان‌هاي اروميه و سلماس گفت: تلاش برخي استان‌ها كه پيشتاز در اجراي طرح‌هاي آبخيزداري هستند، قابل تحسين و تقدير است كه خوشبختانه آذربايجان غربي نيز در اجراي طرح‌هاي آبخيزداري از محل صندوق توسعه ملي در اين زمينه موفق عمل كرده است.

او تصريح كرد: انجام اقدامات آبخيزداري اثرات مثبت فراواني دارد و با اجراي اين اقدامات ۳ تا ۹ تن در هكتار ميزان فرسايش خاك كاهش يافته است.معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور خاطرنشان كرد: در سال گذشته عمليات آبخيزداري در ۳۴۰ شهرستان و ۶۴۹ حوزه آبخيز با اعتباري بالغ بر ۲۰۰ ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي با دستور مقام معظم رهبري انجام شد.

همه‌چيز درباره همسايگان تابستاني

عليرضا زماني، عنكبوت‌شناس با اشاره به افزايش مشاهده رتيل‌ها در كشور به دليل گرماي هوا، باورهاي نادرست درباره اين‌ گونه جانوري را برشمرد و برخي ويژگي‌هاي آنها را توضيح داد.

به گزارش مهر زماني اعلام كرد: اين روزها، با افزايش دماي هوا در كشور، عكس و گزارش‌هاي مردمي زيادي به دست ما مي‌رسد حاكي از اينكه افراد زيادي در مناطق مختلف ايران، به ويژه كساني كه در خارج از شهر هستند، موجوداتي را به ويژه در شب‌ها مي‌بينند و راجع به آنها سوال و نام‌هاي مختلفي به آن اطلاق مي‌كنند.

او درباره تفاوت رتيل و عنكبوت تصريح كرد: يكي از باورهاي غلط راجع به رتيل‌ها اين است كه رتيل‌ها يك نوع عنكبوت هستند. در امريكا و در زبان انگليسي معادل نام عمومي كه به آن اطلاق شده عنكبوت شتري است و علت آن اين است كه در كشور انگلستان اصلا رتيل وجود ندارد و در امريكا هم مردم عادي با آن خيلي زياد در ارتباط نيستند و آن را زياد نمي‌بينند كه بخواهند براي آن اسم عمومي و مشخصي را انتخاب كنند.اين عنكبوت‌شناس در توضيح چرايي انتخاب اين نام گفت: مردم عمومي صرفا به اين علت كه در عكس‌ها و فيلم‌ها ديده‌اند كه اين گونه در نواحي بياباني زندگي مي‌كند به آن عنكبوت شتري هم مي‌گويند. البته يك شايعه و باور عمومي غلط وجود دارد كه مي‌گويد رتيل‌ها، شترها را با گزش خود مي‌كشند و در بدن آنها سوراخ ايجاد كرده و در آنجا تخم‌گذاري مي‌كنند. اين باور عمومي غلط است و صرفا به اين خاطر كه در بيابان زندگي مي‌كنند به آنها عنكبوت شتري مي‌گويند. اسامي ديگري مثل عقرب باد هم گفته مي‌شود چون سريع حركت مي‌كنند.

زماني تصريح كرد: به نظر من بهتر است اين عنوان در فارسي استفاده نشود زيرا در زبان ما از قبل معادل مناسبي براي آن وجود داشته كه مي‌توانيم از اين نام استفاده كنيم. راسته رتيل‌ها در دنيا بيش از هزار گونه مختلف را شامل مي‌شود كه در ۱۲ خانواده طبقه‌بندي مي‌شوند كه در ايران حدود ۷۵ گونه مختلف از آنها شناسايي شده است. اين موجودات زندگي در نواحي بياباني و گرم و خشك را ترجيح مي‌دهند؛ البته ممكن است در زيستگاه‌هاي مرطوب هم پيدا شوند. او ادامه داد: يكي ديگر از باورهاي غلط راجع به رتيل‌ها اين است كه زهرآگين هستند اما راسته رتيل‌ها فاقد غدد زهري بوده و طعمه خود را با گزش و تكه‌تكه كردن از بين مي‌برند. يك باور ديگر هم اين است كه نيش رتيل‌ها در زير شكم آنها قرار دارد و زماني كه بخواهند به كسي آسيب بزنند به يك نقطه مرتفع مي‌روند و روي فردي كه در پايين است مي‌افتند در حالي كه اين مساله اشتباه است.اين عنكبوت‌شناس توضيح داد: مساله‌اي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه شب‌ها وقتي چراغي روشن است، حشرات جذب منابع نور مي‌شوند، رتيل‌ها هم براي اينكه بخواهند اين حشرات را شكار كنند به سمت منابع نوري مي‌روند.زماني تصريح كرد: اعتقاد اشتباه ديگر اين است كه ساختارهاي زير شكم آنها نوعي مكنده است كه با آن بالا مي‌روند. در حالي كه وقتي رتيل به منبع نوري نزديك مي‌شود تا حشرات را شكار كند در اين ميان ممكن است رتيل سر بخورد و به‌طور اتفاقي روي كسي كه پايين است بيفتد و گزشي ايجاد شود و همين باعث ايجاد اين باور غلط شده است.

بيش از 200 هكتار از مزارع و مراتع ايلام خاكستر شد

فرمانده انتظامي استان ايلام گفت: طي چند روز گذشته 202 هكتار از مزارع كشاورزان و مراتع طبيعي شهرستان‌هاي ايلام و ايوان در آتش سوخت.

به گزارش ايلنا، سردار «نورعلي ياري» با اعلام اين خبر اظهار داشت: در پي تماس‌هاي مردمي با سامانه 110 مبني بر وقوع چند فقره آتش‌سوزي در نقاط مختلف استان، ماموران انتظامي شهرستان‌هاي تابعه جهت بررسي موضوع به محل‌هاي اعلامي اعزام شدند.وي با بيان اينكه مقدار تقريبي 202 هكتار از مزارع و مراتع طبيعي كشاورزان ايلامي دچار حريق شده است، افزود: گزارش ماموران انتظامي حاكي از آن است كه يك هكتار از مزارع گندم كشاورزان واقع در بانگنجاب، 200 هكتار از مراتع و زمين‌هاي كشاورزي گنجوان و يك هكتار از محصولات كشاورزي (پيچر) بخش زرنه ايوان دچار آتش‌سوزي شده است.اين مقام انتظامي با بيان اينكه با حضور به‌موقع نيروهاي مردمي، سپاه، بسيج، ماموران انتظامي و منابع طبيعي، اين آتش‌سوزي‌ها بدون خسارت جاني مهار شد، گفت: علت آتش‌سوزي‌ها از طريق مراجع قضايي در حال پيگيري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون