• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

الياس حضرتي مطرح كرد

نياز به تغيير رويكرد سياسي در داخل و خارج

الياس حضرتي، نماينده اصلاح‌طلب مجلس به اقدامات اخير اصولگرايان مبني بر قرار دادن عملكرد دولت تدبير و اميد به عنوان مبنايي براي انتقاد به جريان اصلاحات واكنش نشان داد و با حمايت از اقدام اصلاح‌طلبان در حمايت‌شان از روحاني، مهم‌ترين مشكل دولت را نداشتن زبان گويا دانست. او به اين سوال كه چرا برخي وضعيت فعلي كشور را ناشي از عملكرد دولت يازدهم و دوازدهم مي‌دانند و چرا اصولگرايان، جريان اصلاحات را بر اين اساس به باد انتقاد مي‌گيرند؟ جواب داد: «اصولگراها حق دارند، چراكه آنها بايد مطالبي داشته باشند و چيزي بگويند.»

به گزارش ايلنا، نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به اقدام اصولگرايان در نقد رقيب ادامه داد: «زياد نمي‌توانند اصلاح‌طلبان را به‌ خاطر 8 سال دولت آقاي خاتمي نقد كنند، چراكه نه بهانه‌اي دارند كه بگويند در آن دولت خلافي صورت گرفت، نه بهانه‌اي دارند كه بگويند مشكلات اقتصادي ايجاد شد؛ چون در كل تاريخ ايران يك تصوير كاملا واضح و روشن در 8 سال دولت آقاي خاتمي وجود داشت.» رييس كميسيون اقتصادي مجلس تاكيد كرد: «در 8 سال دولت اصلاحات، هم رشد اقتصادي بالا و هم مناسبات بين‌المللي خوب وجود داشت، عزت و اعتبار ملت ايران در سطح عالي بود و روحيه و اعتماد ملت و اميد مردم به آينده خيلي بالا بود.»

قائم‌مقام حزب اعتماد ملي گفت: «حالا چون اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت كردند، حاضرند به‌ خاطر همين حمايت‌شان مورد لعن و نفرين دوستان اصولگرا واقع شوند و ما هم هيچ ايرادي به آنها نمي‌گيريم و اشكالي ندارد ولي اين دولت مهم‌ترين و بدترين مشكلش اين است كه زبان گويايي ندارد.»

اين عضو فراكسيون اميد مجلس با تاكيد بر اينكه من جزو منتقدان دولت هستم، ادامه داد: «اين دولت كارهاي زيادي انجام داده، ما هم از روز اول حمايت كرديم و پاي حمايت خود هم تا آخر هستيم، آدمي نيستيم كه وسط راه چيزي را رها كنيم. اگر ما از كسي حمايت كنيم، تا آخر با او هستيم.» حضرتي با بيان اينكه انتقاداتي هم از دولت داريم، گفت: «يك انتقاد اين است كه دولت زبان گويايي ندارد. اين دولت برجام را به نتيجه رسانده است. برجام به لحاظ قراردادهاي بين‌المللي در دنيا جزو بهترين و قوي‌ترين قراردادهاست. اين قرارداد بين ايران و چند قدرت خارجي منعقد شد، اين وسط طبيعي است كه براي ما جنبه برد- برد قضيه مهم بود، چيزهايي را از دست داديم و چيزهاي خيلي زيادي هم به دست آورديم و اين امر براي طرف‌هاي ما هم وجود دارد. معني قرارداد اين است كه در يك نقطه حداقل به همديگر مي‌رسيم.»

به گفته حضرتي، ايران بعد از برجام و در زمان اين دولت هم به لحاظ سياست خارجي در يك موقعيت بسيار عالي قرار گرفت و هم توانست امريكا را منزوي كند. امريكايي‌ها در زمان اوباما هر زمان كه مي‌خواستند يك محكوميت يا قطعنامه و بيانيه‌اي عليه ايران بگيرند از هر كدام از مجامع كه اقدام مي‌كردند موفق مي‌شدند، اما آقاي ترامپ با همه ادعايش نتوانست در آژانس كاري از پيش ببرد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: «ترامپ چندين بار تلاش كرد و نتوانست قطعنامه‌اي در شوراي امنيت عليه ما بگيرد و يك بار توانست آراي شوراي امنيت را بگيرد كه توسط روسيه به خاطر يمن وتو شد. او سپس اقداماتي را در لهستان راه انداخت كه يك ايران‌گيت جديد براي دولت در سايه تشكيل دهد كه باز هم موفق نشد و همه اينها در صحنه بين‌الملل معنا و مفهوم دارد.»

قائم‌مقام حزب اعتماد ملي گفت: «به لحاظ سرزميني هم نفوذ ما در زمان دولت آقاي روحاني تا مديترانه ادامه يافت و اين نفوذ روز به روز در سوريه و لبنان و يمن بيشتر شد و چيزي از آن كم نشد كه بگويند اين دولت چون به سياست و مسائل ديپلماتيك بيشتر اعتقاد دارد براي حركت‌هاي مقاومت كم مايه گذاشته است. اين دولت در ارتباط با برخورد با امريكايي‌ها و كشورهاي همسايه و مسائل ميدان عمل هم توفيقات بسيار ارزنده‌اي داشت.» به گفته حضرتي، اين دولت در حوزه اقتصاد از يك رشد منهاي ۶ درصد به رشد مثبت ۱۰ درصد رسيد و توانست توليدات نفت را تا دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه برساند و اين كار هم در سايه برجام انجام شد.

رييس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه ما بايد مقاومت كرده و همبستگي خود را حفظ كنيم، ادامه داد: «بدترين و زهرآلودترين معضل اين است كه ما به خاطر موضوعات روز و مسائل انتخابات و مباحث هيات رييسه و... به جان هم بيفتيم. الان بنده در اين دوره به جاي آقاي پورابراهيمي رفته‌ام و در هرجلسه ابتدا از ايشان تعريف و از زحماتش تشكر مي‌كنم اما اينكه بخواهم ايشان را بكوبم يا بگويم كه خرابه‌اي را تحويل گرفتم با عقل و تدبير سياسي و كشورداري همخواني ندارد.» اين عضو هيات رييسه فراكسيون اميد مجلس معتقد است كه ما بايد به سمت برخورد عقلايي و صبورانه و به سمت تحمل همديگر برويم. بايد در كنار هم باشيم، با دوستان مروت با دشمنان مدارا.

حضرتي همچنين با تاكيد بر ضرورت تغيير رويكرد اقتصادي در اداره مملكت گفت: «رويكرد خود را بايد حتما عوض كنيم، بخشي از اين تغيير رويكرد در اين برنامه ساختار اقتصادي منعكس مي‌شود و به نظر من لازم است تغيير رويكرد سياسي هم، در داخل و حتي خارج داشته باشيم، اما اين اصلاح ساختار بودجه اقدام بسيار خوبي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون