• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

كتابخانه

زندگي و زمانه اراسموس

دِسيدِريوس اِراسموس( ۱53۶ - ۱46۶) دانشمند و فيلسوف و اديب هلندي و يكي از علماي مشهور قرن پانزدهم ميلادي است كه پس از اتمام تحصيلات داخل سلسله رهبانان شد و در بعضي مدارس به تدريس پرداخت.

سپس او را به تعليم پسر ژاك چهارم پادشاه سلاطين وقت به جلب او به دربارهاي خويش كوشيدند و چون در آن وقت اصلاح و تعديل دين مسيحي لازم به نظر مي‌آمد او در اين معني با لوتر به مكاتبه پرداخت و آنگاه كه لوتر دست به كار دعوت زد او از مكاتبه با لوتر خودداري كرد و بر ضد او چيزهايي نوشت و چون در همه تاليفات او حريت فكر و آزادي عقيده مشهور بود بيشتر تاليفات او از طرف واتيكان ممنوع و سوخته شده مخصوصا با نوشتن كتاب «در ستايش ديوانگي» كه با همه اصناف بشري سروكار دارد و انتقاد مي‌كند. طايفه رهبانان با او دشمني سختي پيدا كردند. اراسموس يكي از نام‌آوران قرن شانزدهم بود. او با نوشتن بيش از پانصد نامه به صاحبان قدرت و انديشمندان ديگر بسياري از جنبش‌هاي اين عصر را به هم پيوند مي‌داد. در شش كشور زندگي كرده بود و در انتشار يك پنجم كتاب‌هاي موجود در اروپا دست داشت. شاهان و پاپ‌ها سعي مي‌كردند او را به دربار خود جلب كنند. اراسموس اولين ناشر بزرگ جهان و راهگشاي درك اومانيسم بود. اومانيست‌هاي رنسانس مي‌دانستند كه آغاز گاه همه‌چيز گذشته است و گذشته است كه به حال عمق مي‌بخشد. آنها فرديت را مي‌استودند؛ همزمان به فناپذيري خود نيز آگاه بودند. به اين سبب، براي‌شان اهميت مضاعفي داشت كه از خود ميراثي به يادگار بگذارند. به اين شكل، اومانيسم تجسم همه جريان‌هاي زمان بود؛ تاريخ، حال و نوزايش، در اين كتاب علاوه بر آشنايي با زندگي و انديشه‌هاي اراسموس، با مارتين لوتر و جنبش‌هاي ديني، فرهنگي و اجتماعي قرن شانزدهم آشنا مي‌شويم.«نواخترِ كهكشان گوتنبرگ» نوشته نينا برتون با ترجمه سعيد مقدم توسط انتشارات «اختران» چاپ و روانه بازار كتاب شده است. اين رساله در واقع روايت‌هايي درباره اراسموس روتردامي، مارتين لوتر، اومانيسيم و انقلاب رسانه‌اي در قرن شانزدهم است.

مواجهه دو فيلسوف قرن بيستم

ويتگنشتاين و كواين دو فيلسوف مهم قرن بيستم محسوب مي‌شوند و مسلما در حوزه فلسفه تحليلي مي‌توان آنها را از مهم‌ترين فيلسوفان اين قرن دانست. رساله‌ منطقي فلسفي ويتگنشتاين منادي چرخش زباني فلسفه تحليلي قرن بيستم و الها‌م‌بخش پوزيتيويست‌هاي منطقي حلقه وين است و كتاب پژوهش‌هاي فلسفي او نيروي اصلي پشتوانه تحليل مفهومي‌اي بود كه تا دهه هفتاد بر فلسفه انگليسي زبان مسلط شد و تاثير آن بر فلاسفه معاصر ادامه دارد. كواين سرشناس‌ترين فيلسوف پساپوزيتيويست در امريكا است، آثار او نقطه عطف سرنوشت‌ساز در تكامل فلسفه تحليلي است و آغازي است بر عزيمت از پوزيتيويسم و تحليل مفهومي. نتيجه آنكه اگر مي‌خواهيم انديشه فلسفي متاخر و معاصر را بفهميم، فهم شباهت‌ها و تفاوت‌هاي بين فلسفه متاخر و معاصر را بفهميم، فهم شباهت‌ها و تفاوت‌هاي بين فلسفه ويتگنشتاين و كواين ضروري است. مقايسه اين دو فيلسوف ما را مستقيما به قلب مباحث و مناقشات زنده در فلسفه تحليلي هدايت مي‌كند. «ويتگنشتاين و كواين» به ويراستاري رابرت ال.‌آرينگتون و هانس يوهان گلاك با ترجمه حسين شقاقي توسط انتشارات اميد صبا منتشر شده است.

خواب چيست و رويا كدام است؟

خواب چيست و رويا كدام است؟ آيا چنين پرسشي مي‌تواند ما را از خواب غفلت بيدار كرده به‌جاي اينكه تصوري وهم‌آلود و خودشيفته از ما به دست دهد، ما را نابهنگام در دل امر واقع به‌خود رها كند تا خوف و رجاء را به‌عينه بيازماييم؟ براساس چنين رويداد منحصربه‌فردي است كه كتاب حاضر با اتكاء بر آخرين كشفيات علمي و ديرين‌ترين پرسش‌هاي فلسفي، بر آن مي‌شود تا ما را عجالتا از دنياي شتاب‌زده ديجيتال، كه محور اصلي جوامع مصرفي كنوني است، بركنده و به‌خود آورد.

«ذهن و زمان» كتابي است پيرامون پرسش‌هايي كه در بالا مطرح شده است كه از مهم‌ترين مباحث آن مي‌توان به رابطه جسم و جان، پيدايش علمي جهانگير، نفس حيواني، خواب‌هاي صرفا تخيلي، خواب و رويا، فرويد و علم مغز و اعصاب و ... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون