• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4423 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ مرداد

روايت تازه يوسفيان ملا از فساد متهم اختلاس 3 هزار ميلياردي

خاوري چگونه فرار كرد؟

عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده مجلس با حضور در برنامه «فرمول يك» درباره مفسدين مالي، روايت جديدي از چگونگي فرار خاوري‌، متهم اختلاس سه هزار ميلياردي كشور بيان كرد. اين نماينده مجلس گفت: خاوري براي باز كردن حسابي به خوزستان رفته بود و گمان نمي‌كرد مشكلي ايجاد شود اما در آنجا او را دستگير كرده و مورد بازجويي قرار دادند. خاوري به دفتر رييس‌جمهور سابق زنگ زد و اطمينان داده بود كه در دسترس است و فرار نمي‌كند؛ همين امر به بازداشتش در خوزستان خاتمه بخشيد و به تهران آمد. بعد از مدتي نيز دعوتنامه‌اي براي حضور در نشست خارجي به ايشان رسيد كه باعث شد براي ماموريت به آلمان برود. يوسفيان ادامه داد: در ادامه از آنجايي كه هر دستگاهي در طول سال دعوتنامه‌هاي نشست خارجي دارد، خاوري ديد جلسه‌اي دعوت است و به راحتي براي شركت در اجلاسي در آلمان به ماموريت رفت. پسر او داراي آژانس بزرگ توريستي بود و به او كمك كرد. حتي در اين ماجرا معلوم شد اينترپل هم گزينشي افراد را مي‌گيرد و در حالي كه به راحتي مي‌تواند او را دستگير كند اما اين كار را نمي‌كند.

يوسفيان‌ملا گفت: اينترپل به راحتي مي‌توانست ايشان را دستگير كند اما اين كار را نكرد. آن عضو دولتي كه باعث اتصال ايشان به دولت شد‌، هم همدست خاوري نبود و كسي تصور نمي‌كرد خاوري كه مديرعامل بانك ملي باشد چنين كاري كرده باشد. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه متاسفانه عزم جدي در بخش عمده‌اي براي مبارزه با فساد نيست، گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و قوه قضاييه زحمت مي‌كشد اما عزم جدي در همه دستگاه‌ها نيست. يوسفيان ملا اولين فساد مالي را مربوط به دهه 70 و فاضل خداداد و مرتضي رفيق‌دوست برادر محسن رفيق‌دوست مي‌داند كه مبلغ آن نيز ۱۲۳ ميليارد تومان بود. او در خصوص عاقبت اين دو مفسد اقتصادي نيز گفت: خداداد اعدام و رفيق دوست به حبس طولاني محكوم شدند. آن زمان هم اعتراضاتي بود كه چه حبسي و چرا ايشان بيرون هستند؟ مي‌گفتند رفيق‌دوست سفر مي‌رود، مامور خريد است و هميشه در مرخصي است. او معتقد است رفيق‌دوست در زندان مثل يك زنداني عادي نبود و اعتراضات به حوزه رياست زياد مي‌آمد كه ما هم زنداني داريم و مرخصي مي‌خواهيم. به هر حال او مجازاتش را تحمل كرد و رفت. عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره زندان VIP براي متهمان مالي گفت: اين‌طور كه مي‌گويند نيست. بودجه‌اي كه براي زندان است كم است اما زنداني كه مي‌آيد وضع مالي‌اش خوب است، براي خودش تلفن جداگانه مي‌گيرد تا وقت بقيه براي تلفن كردن بيشتر باشد! اين افراد هزينه مي‌كنند. يوسفيان ملا در خصوص بابك زنجاني نيز گفت: بابك زنجاني وزارت نفت تهران را جارو كرد و فقط به ۲۰ هزار ميليارد تومان رسيد در حالي كه او ۲ ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار بدهي دارد و با يك دستخط كه به نام خودش هم نبوده است پول گرفته است به بانك مركزي برده و يورو گرفته است و شماره حسابي داده كه آن هم به نام خودش نيست. ۴، ۵ وزير هم در زمان تحريم به عنوان نمايندگان ويژه دولت تصميم‌گير بوده‌اند.

او در پاسخ به اين سوال مجري كه چرا زنجاني اعدام نشد، گفت: اعدام قطعي به زنجاني داده‌اند اما اگر او اعدام بشود يا نشود و در قبرستان هم دفن شود چيزي عايد كشور نمي‌شود اما در راي او آمده اگر پول را برگرداند موجبات تخفيف مي‌شود. اين تدبيري بود تا بيت‌المال برگردد. البته او تا به حال همه را به بازي گرفته و اين مبالغ را برنگردانده. به جز اموالي در داخل كشور كه وزارت نفت پيدا كرده و به نام خودش كرده است. برخي كشورها در آسياي ميانه چون تاجيكستان و گرجستان بود كه زنجاني در آنها چند شركت هواپيمايي داشت اما اين كشورها تا ديدند او زندان است با ما همكاري نكرده، اموالش را مصادره كردند و خوردند و رفتند. يوسفيان يادآور شد: انتظار من از دولت اين بود كه برخورد قاطعي با بانك‌ها شود، ۹۰ درصد كار بانك‌ها حل مشكلات اقتصادي كشور است و فقط ۱۰ درصد بايد كار مالي كنند. اما اكنون فقط ۱۰ درصد دارند كار اقتصادي مي‌كنند. ۴۲ ميليارد تومان ارز دولتي به ۱۸ بانك داده‌اند تا اگر كسي دانشجو دارد به او ارز دانشجويي يا به ديگري ارز بيمار بدهند اما هيچ‌وقت اعلام نشد اين ارزها به چه كسي داده شده و همه بانك‌ها دارند مشكل‌آفرين مي‌شوند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خصوص فساد در ثبت سفارش نيز گفت: يك زن و مرد يك شب ۷۰۰ خودرو را ثبت سفارش كردند كه در داخل كشور نمايندگي دارد! امكان ندارد اگر در دستگاه‌ها كسي را نداشته باشند بتوانند اين كار را انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون