• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4423 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ مرداد

رويدادهاي جالب در مرحله دهم ليگ الماس

غزال سوري در اوج

مترجم: علي ولي‌اللهي

 

 

روز دوم مرحله دهم ليگ جهاني الماس در لندن برگزار شد. در اين مرحله چند پيروزي چشمگير، نظير پيروزي‌هاي هلن اوبيري و شلي آن فارسر حسابي خبرساز شد. مرحله يازدهم اين مسابقات اواخر مرداد ماه در شهر بيرمنگام انگليس برگزار مي‌شود.

بهترين فرار مسابقات

در يكي از جذاب‌ترين مسابقات برگزار شده در لندن، هلن اوبيري در دوي 5000 متر توانست در فاصله 200 متري تا خط پايان با يك فرار تاريخي از معروف‌ترين تعقيب‌كننده‌اش يعني سيفان حسن هلندي كه در نهايت سوم شد، جلو بزند و پيشتاز شود. اوبيري توانست در مرحله فينال دوي 5000 متر با زمان 14:20.36 ثانيه مدال طلا را به چنگ آورد. اين دونده كنيايي براي رسيدن به مقام قهرماني از صدم‌هاي ثانيه به خوبي استفاده كرد و در نهايت با 32 صدم ثانيه اختلاف نسبت به هموطنش اگنس تيروپ از خط پايان عبور كرد. اين دومين ركورد عالي اوبيري در مسابقات امسال است اما اگنس به بهترين ركورد دوران زندگي‌اش دست يافت. اوبيري بعد از قهرماني گفت: «من خيلي خوشحالم چون اين ماده، ماده تخصصي و مورد علاقه من است. احساس مي‌كنم بهترين عملكردم را به نمايش گذاشتم مخصوصا جايي كه تصميم به فرار گرفتم. در دور آخر شرايطم خيلي سخت شده بود و مدام فكر مي‌كردم كه ممكن است نتوانم ادامه دهم. هنگامي كه به حسن رسيدم با خودم گفتم حالا وقتش است او را جا بگذارم بعد ببينم آيا او مي‌تواند مرا بگيرد يا نه.»

دختر تيزپاي جاماييكايي

روز دوم مسابقات به خاطر حضور قهرمان سه‌گانه اروپا يعني دينا اشر اسميت جذابيت ويژه‌اي داشت. او اين‌بار در رقابت دوي صد متر شركت كرده بود و همه منتظر بودند عملكرد او را در اين ماده ببينند. اشر اسميت مرحله مقدماتي را به‌خوبي سپري كرد و با زمان 10.92ثانيه در گروه خودش اول شد و به فينال رسيد. اما او در فينال كندتر از آن بود كه بتواند حريف شلي آن فارسر دونده جاماييكايي و برنده دو مدال طلاي المپيك بشود. فارسر در فينال با گام‌هايي بلند و سريع توانست با زمان 10.78 مدال طلا و عنوان سريع‌ترين زن مسابقات را به دست بياورد. اسميت انگليسي هم با چهارده صدم ثانيه اختلاف دوم شد. فارسر در طول مسابقه رقابت پاياپايي با حريفش داشت اما در پانزده متر پاياني به يك‌باره از حريفش جدا شد و با سرعت 10.80 مايل بر ساعت از خط پايان عبور كرد. فارسر بعد از مسابقه گفت: «اين يك فصل خيلي طولاني براي من بوده، اما بدنم براي چنين فشارهايي آماده است. به ثبت رساندن زمان 10.78 يك نتيجه عالي برايم محسوب مي‌شود و نسبت به آن احساس خيلي خوبي دارم.»

پرواز بلند ميهاميو

در حومه پيست دو، رقابت‌هاي پرش طول زنان و پرتاب ديسك مردان در جريان بود. در پرش طول زنان مالايكا ميهاميو از آلمان توانست با پروازي تماشايي ركورد بالاي هفت متر را به ثبت برساند. او كه رنك دوي جهان را در اختيار دارد، توانست با پرشي به طول هفت متر و دو سانتي‌متر بهترين عملكرد را ثبت كند. رنك يك جهاني يعني ماريانا رومانچوك از اوكراين با پرشي به طول 6.78 سوم شد. بريتني ريسه امريكايي هم به مدال نقره دست يافت.در همين حين بهترين پرتاب‌كننده ديسك جهان يعني دانيل استال با پرتابي به طول 68.56 و يك‌ونيم متر فاصله با نفر دوم به مدال طلا دست يافت. او با اين پيروزي هفتمين پيروزي امسالش را به دست آورد و فاصله‌اش را در جدول رده‌بندي كلي با رقبا افزايش داد. بعد از او فدريك داكرس جاماييكايي با 67.09 دوم شد. نكته عجيب اين رقابت حضور اندريوس گودزيوس از ليتواني در جايگاه سوم بود. گودزيوس كه رنك هشت جهان را در اختيار دارد با رسيدن به مدال برنز نام خودش را در فهرست اخبار دووميداني باز كرد.

غزال سوري در اوج

در پرش ارتفاع اين مجد ادين غزال بود كه توانست به اولين پيروزي عمرش در ليگ الماس دست پيدا كند. او با پرشي به ارتفاع 2.30 مدال طلا گرفت و بارشيام از قطر دوم شد. او دو سال پيش در مسابقات جهاني همين ركورد را ثبت كرده بود، اما به مدال برنز دست يافته بود. آن سال بارشيام اول شده بود و هر دو ورزشكار خوشحال بودند. ورزشكار سوري كه در آسيا هم صاحب عنوان است، بعد از پيروزي تاريخي‌اش گفت: «عجب احساس فوق‌العاده‌اي دارم! اين اولين‌بار است كه من طلاي ليگ الماس را به دست مي‌آورم. از اين به بعد لندن يكي از بهترين مكان‌هاي دنيا برايم محسوب مي‌شود.» بارشيام نيز بعد از مسابقه گفت: «من خيلي خوشحالم كه گذشته را پشت سر گذاشتم. من يك مصدوميت شديد را پشت سر گذاشته‌ام و هنوز هم گاهي اوقات درد مي‌كشم. الان من فقط نياز به حضور در مسابقات بيشتر دارم تا به هارموني مناسب برسم. در حال حاضر وضعيتم بد نيست اما به دنبال قهرماني جهان هستم.»

روز چيني

اما بدون شك سورپرايز مسابقات قهرماني ژي ژنيه از چين در دويست متر مردان بود. اين دونده بيست و پنج ساله چيني با زمان 19.88 مدال طلا را به دست آورد و ركورد آسيا را 0.09 ارتقا بخشيد. بعد از او دونده فرانسوي با تنها نه صدم ثانيه اختلاف دوم شد. شايد بتوان گفت گردن درازتر دونده چيني دليل اصلي قهرماني او در رقابت با حريف فرانسوي‌اش بود. در ادامه وقتي ژيه ونجون، هموطن ژي ژنيه در دوي 110 متر با مانع مدال طلا را تصاحب كرد، روز خوب چيني‌ها در لندن كامل شد.

زني ناشناس از نروژ

در دوي 800 متر زنان ليندسي شارپ از نروژ اولين برد جهاني خودش را به دست آورد. او در اين راه رقيب قدرتمندي از استراليا به نام كاتريونا بيست را پشت سر گذاشت. كسي كه در همين ليگ الماس موفق به كسب مدال طلا شده بود. شارپ با ثبت زمان 1: 58.61 بهترين زمان فصل را برجاي گذاشت و موفق شد ركورد 1: 59.0 را كه توسط چارلنا رندينا در سال 1976 به ثبت رسيده بود، بشكند.

منبع: سايت جهاني دو و ميداني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون