• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

روايت حسين ‌الله‌كرم از برخي كنش‌هاي گروه‌هاي فشار در دهه 70

كارگزاران در انصار حزب‌الله نفوذ كرد

حسين ‌الله‌كرم چهارم مرداد مهمان برنامه دستخط بود. او در آغاز اين گفت‌وگو به اين پرسش مجري كه «هنوز با موتور رفت‌و‌آمد مي‌كنيد؟» پاسخ داد: «اجازه دهيد يكي از سرداران سپاه همچنان موتورسوار باشد. همچنان خانه او كنار قبرستان يعني ابن باويه باشد. مثل مردم بودن و مثل مردم زندگي كردن عيبي ندارد.»

او همچنين در بخش ديگري از گفت‌وگو و صحبت از انقلابي و غيرانقلابي نيز گفت:«مردمي كه راي دادند ممكن است راي خود را پس بگيرند. برخي قبل از اينكه مردم راي خود را پس بگيرند استعفا مي‌دهند، بهتر است كنار بروند. بهتر است عذرخواهي كنند. من اگر رييس‌جمهور فعلي ايران بودم در كنار شما از ملت ايران عذرخواهي مي‌كردم از اينكه به امريكايي‌ها اعتماد كردم، از اينكه فكر كردم اوباما و جان كري آدم‌هاي مودبي هستند، من عذرخواهي مي‌كردم و اعتراف مي‌كردم كه جريان دموكرات‌هاي امريكا افراد پيچيده‌اي هستند، اينها با پنبه سر مي‌برند اما اين جمهوري‌خواهان ساده هستند و حرف خود را مي‌زنند و مانند ترامپ مي‌گويد به عربستان گفتم اين ميزان پول بدهيد يعني مشت آهنين را راحت نشان مي‌دهند و همه مي‌فهمند... استعفا مي‌دادم و مردم را معطل نمي‌كردم.»

الله‌كرم اما بعد از طرح اين نكته از سوي مجري كه «اين حرف استعفا فكر نمي‌كنم بر مبناي حضرت آقا باشد! من فكر نمي‌كنم، شايد من اشتباه مي‌كنم» توضيح داد:«حرفي در اين لحظه ندارم. من در اين لحظه حرفم را پس مي‌گيرم و الان هم از شما عذرخواهي مي‌كنم. در وضع كنوني كه ما با امريكا در حال مبارزه هستيم، من هم اين را قبول دارم كه همه بايد يكپارچه باشيم».

او در بخش ديگري از مصاحبه به عدم حمايت از احمدي‌نژاد اشاره و تاكيد كرد:«ديديد كه ما با خود ايشان هم درگير شديم. 4 ماه اول انتخابات سال 84 ما در مسجد ارگ عليه دكتر احمدي‌نژاد بيانيه مي‌داديم. هياتي‌ها پيش ما و حاج منصور مي‌آيند كه چرا عليه او بيانيه داديد».

اين عضو سابق انصار حزب‌الله در مورد تشكيل اين گروه توضيح داد:«ما به عنوان جناح هياتي، هيات رزمندگان عاشق ثارالله كه در مسجد شهدا بود به عنوان يك جريان بوديم و دو جريان ديگر هم بودند كه تقريبا 3 جريان مي‌شديم و يك جريان هم نفوذي بود. در نهايت 4 جريان مي‌شد. كساني بودند كه با كارگزاران كه بعدها شكل گرفت، رابطه داشتند. چنين جرياني هم در ما نفوذ كرد. تقريبا مي‌توان گفت در سال 75 بود كه متوجه اين نفوذ شديم.»

او ادامه داد:«آنها بزرگنمايي كردند، اشتباهاتي كه از طريق نفوذي‌ها به وجود مي‌آمد. از طريق نفوذي‌ها مثلا بحث فيلم «آدم برفي» بود. اين بزرگنمايي شد در حالي كه واقعيت ندارد... مثلا حمله به سينماي قدس در ميدان وليعصر است... جرياني كه بعدها معروف به جريان تندروي دوم خرداد شد، آن زمان هم در روزنامه سلام بودند و اين مسائل را حركت مي‌دادند و عمدتا آنها مي‌خواستند، پرچم عدالت‌خواهي در دست خودشان بماند گرچه اينها فقط در حد نماد بود و اينها تغيير رويه داده بودند.»

الله‌كرم در پاسخ به اين پرسش كه اين افراد نفوذ كرده چه كساني بودند، گفت:«اجازه دهيد اسم ايشان را بيان نكنم. نيروهاي امنيتي اسم ايشان را مي‌دانند. مسائلي كه جريان نفوذي ايجاد مي‌كرد مثلا درگير شدن با سروش در دانشكده فني بود كه اصلا قرار ما نبود. حتي آقاي ده‌نمكي هم آنجا بحث مناظره را مطرح مي‌كند اما مي‌بيند جلسه متشنج است و به هم خورده است در حالي كه انصار حزب‌الله اساسا در آن جلسه حضور ندارد، مگر جريان نفوذي در آن جلسه حضور دارد».

حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي در واكنش به اين مصاحبه ديروز به خبرآنلاين گفت: ««اصلا به كارگزاران مي‌آيد كه در جايي نفوذ كند؟ اصلا به قيافه ما مي‌خورد كه در جايي نفوذ كنيم؟ اين افراد نفوذي را به مردم معرفي كنند، خوب است كه ما هم آنها را بشناسيم. اصولا به كارگزاران نفوذ نمي‌آيد اما در عين حال اگر لطف كنند، اسامي كساني كه نفوذي بودند را اعلام كنند كه حداقل مردم هم از آن آگاه شوند.»

او همچنين در مورد افزايش تجمعات حزب‌الله بعد از خرداد 1376 گفت:«بعد از دوم خرداد اتفاقا برعكس، تجمعات را تغيير داديم. ما تحت عنوان گام چهارم يا نوسازي معنوي تجمعات خود را به داخل مساجد برديم و بيش از 50 جلسه بنده سخنران بودم و آقاي منصور ارضي دعاي كميل داشتند و در مساجد حضور داشتيم.»

الله‌كرم ادامه داد:«تبليغات جريان صاحب قدرت و ثروت همان چيزي مي‌شود كه شما مي‌گوييد و هنوز هم حتي شما به عنوان نيروي حزب‌اللهي از من اين سوال را مي‌كنيد در حالي كه اساسا انصار حزب‌الله در كوي حضور ندارد. شما ممكن است دست روي دو نفر بگذاريد كه يكي آقاي ده‌نمكي است كه مطرح نيست و يكي ديگر از برادران انصار حزب‌الله.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون