• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4425 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ مرداد

خبر

امارات و سعودي در ليست‌‌سياه ناقضان حقوق كودك

آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در گزارش سالانه خود به شوراي امنيت درباره كشورها و گروه‌هاي مسلح ناقض حقوق كودكان در مناطق درگيري نام ائتلاف سعودي-اماراتي به رياست عربستان در يمن را در ليست‌سياه كشورها و گروه‌هاي ناقض حقوق كودكان باقي گذاشت. به گزارش ايسنا به نقل از الجزيره، او همچنين در اين گزارش نام نيروهاي كمربند امنيتي (تحت امر امارات) و نيروهاي دولت مستعفي، القاعده و نيز انصارالله را در اين ليست باقي گذاشته است. طبق اين گزارش، سازمان ملل در قتل و آسيب رساندن به ۱۶۸۹ كودك در يمن طي سال گذشته ميلادي تحقيق كرده و معتقد است ائتلاف سعودي مسوول قتل ۷۲۰ كودك است كه اكثرشان در حملات هوايي كشته شده‌اند. سازمان ملل همچنين انصارالله را هم مسوول دانسته است. طبق اين گزارش، در اراضي اشغالي فلسطين نيز ۵۹ كودك در غزه، كرانه باختري و قدس شرقي كشته شده‌اند. سازمان ملل
در مورد زخمي شدن ۲۷۵۶ كودك در اراضي اشغالي فلسطيني طي سال گذشته ميلادي تحقيق كرده اما گوترش نيروهاي رژيم صهيونيستي را در اين ليست‌سياه قرار نداده است! همچنين در اين گزارش آمده، سازمان ملل در مورد كشته شدن ۱۸۵۴ كودك در سوريه تحقيق به عمل آورده است. در سوم جولاي جاري تعدادي از اعضاي مجلس سناي امريكا در نامه‌اي به مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا از او خواستند تصميمش براي حذف نام عربستان از ليست كشورهايي كه اقدام به جذب كودكان براي فعاليت‌هاي نظامي مي‌كنند را توضيح دهد. در اين نامه آمده بود حذف نام عربستان از ليست كشورهايي كه در حل مساله قاچاق انسان شكست خورده‌اند، غيرقابل توجيه است. روزنامه ديلي بيست انگليس نيز پيش از اين اطلاعات سازمان ملل درباره كودك سربازان در يمن را منتشر كرد كه واكنش‌هاي تند و گسترده‌اي را در پي داشت.

جانسون: برگزيت فرصت تجاري است

نخست‌وزير بريتانيا گفت كه علاقه‌اي به برگزيت سخت ندارد، اما لندن بايد خود را براي احتمال آن آماده كند. بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا، امروز -شنبه- گفت كه «بازگرداندن كنترل كشور» پس از خروج از اتحاديه بريتانيا صرفا به معناي دادن كنترل بيشتر به لندن نيست، بلكه به معناي افزايش قدرت ديگر شهرهاي اين كشور است. جانسون بار ديگر بر عزم خود مبني بر خروج از اتحاديه اروپا تا تاريخ ۳۱ اكتبر تاييد كرد. وي همچنين گفت كه علاقه‌اي به برگزيت سخت ندارد، اما لندن بايد خود را براي احتمال آن آماده كند. نخست‌وزير جديد بريتانيا همچنين گفت كه كنار گذاشتن طرح پشتيبان ايرلند «پيشرفت‌هاي بسياري را موجب مي‌شود.» وي در ادامه افزود كه خروج از اتحاديه اروپا «فرصت اقتصادي گسترده‌اي» براي بريتانياست، اما در دوران زمامداري «ترزا مي» نخست‌وزير پيشين اين كشور، با آن مانند «رويدادي آب‌وهوايي و فلاكت‌بار» برخورد مي‌شد. نخست‌وزير بريتانيا همچنين گفت كه با ايجاد بنادر آزاد و تغيير قوانين مالياتي، سرمايه‌گذاري را جذب كشور كرده و اقتصاد را رونق خواهد داد.

بغداد: داعشي‌ها از سوريه به عراق منتقل نمي‌شوند

وزارت مهاجرت و آوارگان عراق اعلام كرد كه آنچه درباره انتقال خانواده‌هاي عناصر داعش از اردوگاه «الهول» سوريه به اردوگاه‌هاي موصل، مطرح شده، صحت ندارد. وزارت مهاجرت و آوارگان عراق روز شنبه اخبار مربوط به انتقال خانواده‌هاي عناصر داعش از سوريه به موصل را تكذيب كرد. «جاسم العطيه» معاون وزير مهاجرت و آوارگان عراق تاكيد كرد كه آنچه يكي از نمايندگان مجلس كشور درباره تكميل اقدامات مربوط به انتقال خانواده‌هاي عناصر داعش از اردوگاه «الهول» سوريه به اردوگاه‌هاي جنوب موصل، گفته است، «به هيچ عنوان صحت ندارد.» العطيه با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه «مسوولان دولتي و سرويس‌هاي امنيتي، هيچ اطلاعي درباره اين موضوع به ما نداده‌اند. شبكه خبري «السومريه» به نقل از اين مسوول عراقي گزارش داد كه اگر خانواده‌ها منتقل شوند، تحت بازجويي سرويس‌هاي امنيتي قرار خواهند گرفت تا خانواده‌هاي داعشي از ساير خانواده‌ها جدا شوند. وي ضمن ابراز تعجب از مطرح كردن چنين مسائلي از سوي يك نماينده مجلس، تصريح كرد كه «امنيت و ثبات عراق فراتر از هر گونه ملاحظه‌اي است و وزارتخانه ما نيز طي سال‌هاي گذشته تلاش خود را براي امدادرساني به ميليون‌ها آواره‌اي به كار گرفته كه مناطق خود را از دست گروه تروريستي داعش ترك كردند.» العطيه با اشاره به اينكه وزارت مهاجرت به مسائل انساني و همه جزييات مربوط به اردوگاه‌هاي آوارگان توجه دارد، خاطرنشان كرد كه اطلاعات اين نماينده مجلس عراق، دقيق نبوده است.

محكوميت اسراييل در مجمع عمومي سازمان ملل متحد

سازمان ملل با تصويب دو قطعنامه رژيم صهيونيستي را به نقض حقوق بشر و حقوق زنان محكوم كرد و همچنين اشغالگري اين رژيم را مانع بزرگي براي تحقق حقوق زنان و دختران فلسطيني دانست. به گزارش ايرنا، روزنامه تايمز آو اسراييل شنبه با اعلام اين خبر نوشت: نروژ و 6 كشور اروپايي در سازمان ملل به دو قطعنامه محكوميت اسراييل براي نقض حقوق زنان و حقوق بشر راي دادند. فقط رژيم صهيونيستي در جلسه روز پنجشنبه «شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل» توسط 54 كشور به عنوان ناقض حقوق بشر و مخل ايجاد برابري اجتماعي در ميان زنان فلسطيني مورد محكوميت قرار گرفت. فرانسه، هلند، دانمارك، ايرلند، لوكزامبورگ و مالت به كشورهاي ايران، روسيه، چين و عربستان در حمايت از اين قطعنامه پيوستند. در اين قطعنامه آمده است كه اشغالگري اسراييل همچنان مانعي بزرگ براي زنان و دختران فلسطيني در تحقق حقوق‌شان است. همچنين قطعنامه مصوب ديگري «پيامدهاي اجتماعي اشغالگري» رژيم صهيونيستي را مورد بررسي قرار داد. در جلسه روز پنجشنبه سازمان ملل فقط امريكا و كانادا به اين قطعنامه راي منفي دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون